Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #1 Skrevet 22. desember 2006 til dere som ikke er kristne,hva gjør deres barn f,eks.på skolen barne hagen og religiøse sammenheng når det er juletrefest påske eller ander ting dere ikke feirer,hva når lærere nesten tvinger ditt barn til å være med,blir altid sagt det gjør ikke noe,har egentlig lyst til å skrive mer men føler at jeg ikke klarer å utrykke meg.er muslim og støter meg borti noe hver gang.
~mamma~ Skrevet 22. desember 2006 #2 Skrevet 22. desember 2006 Jeg har ikke skolebarn, men tror nok vi vil la våre være med i religiøse sammenhenger. Samboeren min er medlem av den norske kirke, men er ikke spesielt religiøs. Selv er jeg medlem av Human-Etisk Forbund. Jeg vil la bara våre være med, men snakke en del om det hjemme både før og etter. Vil at mine barn skal være åpne og tolerante når det gjelder religion. Selv om jeg ikke tror på det som står i Bibelen, vil jeg lese barnebibelen sammen med barna, slik at de får med seg historiene (norsk tradsjon osv.), men jeg vil legge det fram slik at dette er noe som de kristne tror på, men det er ikke sikkert at det er sant. Lurer på om det finnes religiøse fortellinger fra islam, buddhisme og hinduisme som er tilpasset småbarn, for jeg kunne tenke meg at mine barn får høre mer om disse religionene enn det jeg selv gjorde. Vet du om noe slikt? Jeg er lærer på barneskolen, og synes det er helt uakseptabelt av en lærer å si at "det ikke gjør noe" om de må være med i kristne religiøse sammenhenger. Slik skal det ikke være!! Det er respektløst å "tvinge" noen til å være med på slike aktiviteter. Desverre finnes det noen lærere (og mange andre i samfunnet) som har slike holdninger, og selv om jeg vil la mine barn være med, er jeg veldig uenig i hvordan de tenker. SKOLEN SKAL IKKE VÆRE FORKYNNENDE! Dette synes jeg er en viktig regel, men den er også litt vanskelig, fordi skolen har en kristen formålsparagraf. Den bør vi få bort.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #3 Skrevet 22. desember 2006 Er så enig med deg i det du sier! I barnehagen min datter gikk i før var en av "tantene" personlig kristen. Hun klarte å snike inn Jesus sanger i hver eneste sanghefte, enten det var påske, jul eller FN dagen. Ble ganske provosert og sa i fra til bestyreren. Det viste seg at det var flere som hadde reagert, men ikke ville si noe. Jesus sangene passer ikke inn i en slik sammenheng, synes jeg. Ikke alle tror på Jesus som guds sønn, og det bør respekteres. Jeg har / hadde ingenting i mot at de lærte hvorfor Jul og Påske feires. Men det bør gjøres på en ikke forskynnende måte, slik at alle kan føle seg inkludert. Jeg må dessuten si at jeg ble ganske sjokka over å finne ut at barnehagene også faller inn under den kristne formålsparagrafen! Det er ren hjernevasking. At man har det på skolen er ille nok, men da er i alle fall barna gamle nok til at foreldrene kan forklare dem at dette ikke er noe vi tror på.
Gjest Skrevet 22. desember 2006 #4 Skrevet 22. desember 2006 Mitt skolebarn er ikke med på skolegudstjenester og får andre oppgaver i KRLtimene når det er snakk om kristne sanger og bønn. Men alikevel kommer han hjem og spør hvorfor julen er Jesus bursdag og liknende. Mitt største irritasjonsmoment i skolen er mangelen av alternative forklaringer. Som for eksempel at kirken la Jesus bursdag til midtvinter fordi vi hadde en fest på den tiden fra før. Og at påskeharen ikke er en del av den kristne påsken, men en etterlevning fra tiden før "hele" verden ble kristne. Religionsfrihet, ja takk!
Gjest Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 Til du som er interessert i barnebøker om religion: dersom du vil fortelle barna dine om holisme, som er en "ny" type livssyn (kan minne en del om kristendom krysset med buddhisme:) ) vil jeg anbefale boka The little soul and the sun av Neale Donald Walsch. Dette er ikke en veldig religiøs bok med gamle historier, men rett og slett historien om en liten sjel som snakker med Gud om at han vil være sola. Den forteller masse om hvorfor det av og til skjer dumme tingt, og om medmenneskelighet. Denne boka er så utrolig nydelig at jeg har kjøpt den til meg selv og leser den flere ganger i året. den passer like bra for barn som for voksne! Jeg vet ikke om boka finnes på norsk, men du kan jo oversette selv. boka er ihvertfall desidert den vakreste boka jeg noensinne har lest. Klem fra
LadyLiberty Skrevet 31. desember 2006 #6 Skrevet 31. desember 2006 Kjekt med holistiske barnebok anbefalinger!! Det finnes jo mange flotte barnehistorier fra hele verden, synd vi ikke får dem inn gjennom den kristne muren i norge. Eller venter jeg bare på at den foreldre generasjonen vi tilhører snart blir majoriteten i Norge, slik at vi endelig kan få skolen til å bli religionsfri!! Slik at barna våre endelig kan lære religionshistorie og kulturhistorie og gjør opp egne meninger og ha egne tolkninger! Det er på tide man lar barn tenke selv og lære respekt for hverandre fra barnsben av!! Det bør være prioriteten til skolen. Takk til holistisk forbund som endelig har innført holistisk konfirmasjon!! Håper den blir landsdekkende innen mitt barn skal konfirmeres, så det faktisk finnes et alternativ til de som tror, men ikke har noen tilknytninger til religioner. Synd det bare ikke finnes holistisk dåp enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå