Gå til innhold

Er deres barn på 16 mnd flink til å spise selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min vil gjerne holde skjeen selv når han spiser grøt/middagsmat/yoghurt og vil også holde brødskiven (i små biter), men det blir mest leking med maten. Derfor blir det nesten alltid jeg som mater han, mens han "hjelper" til.

Hvordan er det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi på 16 mnd spiser all maten sin selv. Det har hun forresten gjort i mange mnd. Det blir en del grising, men hun leker stort sett bare med maten når hun er mett eller ikke vil ha mat. Jeg har ikke "fått lov" til å mate henne siden en eller annen gang i vår; da har hun lukket igjen munnen og nektet å spise. Men unger er forskjellige, da.

Skrevet

mi er 13 mnder, spiser middag( med plast gaffel) selv, drikker av vanlig glass, og spiser brødbiter selv

Skrevet

Guten vår er 15 mnd og har insistert på å holde skeia og prøve å ete sjølv sidan han var 9-10 mnd. Ein skulle tru at øvelse gjer mester, men han er enno eit stykke unna å klare dette heilt sjølv.

Skjeve og andre ting i passeleg store bitar et han sjølv med hendene og har gjort det lenge. Men graut og middag og yoghurt må vi hjelpe han med. Han får skeia inn i munnen, det er det å få maten oppå skeia/unngå at den dett av på vegen frå fatet til munnen som er problemet.

Nåja. Han får berre fortsette å øve seg, så går det nok til slutt.

Skrevet

Min er 15 mnd og spiser selv med gaffel og skje. Han gufler i seg så pent så pent, uten å søle det minste. Meget konsentrert. Helt til han er mett. Da flyver det både skje og gaffel igjennom luften og hendene tar fatt. Kliner maten inn i munn-området, men er ikke så nøye på om det havner i ørene eller nesen heller. Maten skal helst transporteres fra fatet over i evt. annen beholder, det være seg vannglasset eller lommene.

jaja.

Skrevet

Jeg synes faktisk min pode på 16 mnd er temmelig flink, det kommenterer de i barnehagen også. Han spiser med barnegaffel til middag, spiser youghurt selv og det meste treffer munnen. Brød og annet man kan spise med hendene har vi ikke hjulpet ham med på mange måneder.

Skrevet

Vesla mi på 13 mnd spiser brød og ting som er oppskjært i biter med hendene selv.

Hun begynner også å bli ganske flink til å spise grøt, yoghurt osv med skje. Målet mitt er at vi skal ha tid til at hun spiser minst et måltid selv om dagen. Kan jo ikke lære hvis man ikke får prøve. Hun griser selvfølgelig litt, men har blitt veldig mye flinkere på et par uker.

Skrevet

Jenta mi spiser all maten sin selv. Det har hun gjort siden mai og hun er 17 mnd nå. Kan bare glemme å mate henne nå. Hun lar heller være å spise enn å bli matet. Så er bare å la henne grise og prøve seg frem. Selv om hun begynner å bli veldig flink nå.

Skrevet

Mini er 15 mnd og forventer å bli matet :) Når han er sulten har vi ikke tid til slikt sommel :) Han spiser skorpene selv, eller holder kjeks og slikt. Banan i biter blir spist hvis jeg legger det foran ham, men de er jo litt glatte og det er et prosjekt i seg selv.

Med andre ord, ingen tegn til selvstendig spising.

Skrevet

Min jente på snart 16 mnd spiser brødmat selv , og lager et svare spetakkel de gangene faren absolutt skal prøve å mate henne for å vise henne at det ikke er hun som bestemmer..... Litt feil måte når hun får lov hos meg som hun bor hos...

Klarer youghurt ganske bra og frukt er ikke noe problem. Middag og grøt har jeg foreløpig gitt henne.

Men på juleaften spiste hun pølse og potet pluss riskrem ved egen hjelp og var kjempeflink! Riskrem uten saus da , for den likte hun ikke . :o)

Skrevet

Han spiser alt untatt youghurt selv...blir så mye søl. Han er 16 mnd. Har spist selv siden han var 14 mnd

Skrevet

Hun har spist brød selv fra hun var ca 1 år. All "tørr" mat har hun spist siden da (pommes frites, pølser osv...)

Hun spiser nå selv med skje eller gaffel og er nå 18mnd. Yoghurt blir det mye søl med enda, men det gjør ingenting.

Suppe får hun fortsatt hjelp til å spise (jeg holder oppå hennes hand på skjeen).

Skrevet

Hun har spist selv i mange måneder

Blir jo selvfølgelig en del grising, men øvelse gjør mester :)

hun er 16 mnd nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...