Gå til innhold

Ventetiden...?


Ophelia & Jr.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt ny på dette forumet, og tanke på adopsjon er også relativt ny. Hadde blitt veldig glad om dere som har adoptert kunne si noe om hvor lenge dere måtte vente (hvor lang tid tok prosessen), eller der som er i prosessen; hvor lenge har dere ventet til nå? Jeg vet at dette kan variere veldig, men det hadde vært interessant å høre for å prøve å danne seg et omtrentlig bilde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei

Vi startet prosessen ved å melde oss inn i Adopsjonsforum i februar 2004.

Når vi hadde fått papirerne derfra var det å bestille time hos legen (tok 2mnd. å få time) slik at vi kunne sende inn papirene til barnevernet.

 

Brnevernet i Bydelen i Oslo vi bor i brukte 10 mnd. på saksbehandlingen.

D vi hadde blitt lovet en ferdig rapport for 3.gnag. Sprakk jeg og sendte ett skriftelig brev til saksbehandler. det tok 2 dager da få den ferdig.

 

Når rapporten var ferdig hadde vi allerede brukt 1 år. Den ble da sendt til BUFETAT(der man godkjennes som adoptivforeldre) Først i August 2005 fikk vi beskjed om at vi var blitt godkjennte.

 

Da måtte vi stoppe saken vår ettersom legen hadde tatt feil. Jeg hadde nemlig klart å bli gravid.

Men vi regnet med at vi ville ha fått ett barn i løpet av 2 år og 6-8 mnd. Vi skulle adoptere fra Kina.

 

Vet ikke om dette hjalp deg noe, men det er veldig forskjell hvor kjapt barnevernskontorene jobber. en adoptivsak er jo ike akkurta prioritet når de har mange andre saker å at fatt på.

Godkjenningen i BUFETAT avhengre også av hvor i landet du bor. Noen steder er det kortere vente tid enn andre.

 

Anbefaler deg å gå på dr. online der er det mer fart over adopsjonsforumet enn her.

 

Lykke til i prosessen hvis du/dere begynner en gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi er inne i prosessen. Leverte søknaden til det lokale barnevernet i mai 2006, fikk time til dem i september 2006, ferdig med sosialrapporten i slutten av november 2006. Den ble sendt til BUF-etat, og vi ble lovt at de skulle være færdig iløpet av 3 mnd. det vil bli iløpet av feb 2007. Det gjenstår å se..... Blir vi godkjente der, blir papirene sendt verdens barn, og da er det bare å vente på tildeling, som for oss er 12-16 mnd. Varierer litt utfra hvilket land dere velger. Det er iallefall mye venting....... Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...