Gå til innhold

Er dette egentlig "lov"? ang. forhold med barnefar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt sammen med faren til barnet mitt. Vi har holdt på en stund uten å definere det vi har hatt som noe forhold. Men nå har vi altså gjort det. Jeg har aldri tidligere vært kjæreste med han, ikke engang da jeg ble gravid. Så for meg så er dette ganske nytt. Hvor tidlig må man melde fra til NAV? Vi bor ikke sammen, og jeg vil ikke vi skal flytte sammen før jeg føler meg mer trgg på forholdet osv. Vil jo gjerne at det skal vare. Men er det virkelig slik at jeg må melde fra med en gang? Det er jo selvfølgelig helt usannsynlig at jeg kan gjøre, for da jeg mister støtten så har jeg null komma niks sjangse for å klare meg økonomisk. Vi er jo fortsatt 2 hustander. Og det er ikke ofte han overnatter. Jeg tenker at jeg vil vente å melde i fra til vi evt. flytter sammen. Er dette dumt av meg? Situasjonen er jo litt slik at jeg heller vil vente å se hvordan det går istedenfor å forhaste oss inn i en situasjon som kan ødelegge forholdet...hvis noen skjønner? På en måte lønner det seg for staten at vi tar det litt med ro, dersom det kan styrke vårt forhold....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reglene er dessverre slik at du ikke har lov til å ha et forhold til barnefaren og fremdeles ha os. Selv om dere ikke bor sammen.

Skrevet

Du må nok melde fra med en gang.

Gjør du ikke det og nav får vite dette får du krav om å betale alt du har fått i støtte tilbake og du kan i værste fall få fengselstraff.

Skrevet

Man har ikke lov til å være sammens med å ikke har han lov til å overnatte, om du forsatt skal beholde os. dettte fikk jeg streng beskjed om når jeg var på trygdekontoret, da blir man ikke regnet som alene. Du kan bli anmeldt av nonen som kjenner dere å hvet dere er sammnen å straffen for dette kan være høy å betale om dere blir tatt. sånn er desverre regelverket, om det holdt å ha hvert sitt bosted kunne jo hvem som helst faktisk gått å få os når man trenge det. jeg ville råde deg til å finne en jobb så fort som mulig om du klarer dette.

Skrevet

Hvorfor ikke si det du skriver her til trygdekontoret, de kan også gi dere ett par mnd. "prøvetid" silk at dere får litt tid på dere, vet noen har fått det. Det må da være bedre enn å gå rundt å være redd for at noen andre skal sladre.

Skrevet

Du trenger ikke si fra om noe før dere ev. flytter sammen. De kan ikke kreve deg for penger om de finner ut noe..

Hvordan skall de vite hvor mye du skall betale tilbake da?

De vet jo ikke hvor lenge dere har vært sammen.

Å d kan jo også hende at barnefar har vært på besøk for å møte barnet sitt å at dere ikke er sammen for alt NAV vet..

Ikke noe å være redd for..

Ikke varsle om noe du..

Skrevet

Jeg er i nesten i samme situasjon.. Jeg og barnefaren har bodd sammen før, og flyttet fra hverandre.. Han har hatt ny samboer i mellom tiden (registrert hos folkeregisteret) Nå vil vi prøve på nytt, jeg studerer, umulig at jeg kan jobbe 100% (for det må jeg om jeg skal klare mnd utgiftene alene) Og flytte sammen er ikke aktuelt enda.. Så hva pokker gjør man da?? Jeg kan jo droppe å bli sammen med barnefar å snylte staten gjennom 4 års utdannelse og få meg høy GRATIS! utdannelse) Eller de kan gi meg litt tid til at det kan ordne seg mellom meg og barnefar, kansje et halvt års tid. Så kan vi klare oss økonomisk sammen etterhvert uten støtte. Man blir ikke sammen over dagen når det er barn inn i bildet, sånn er det bare!! Stakkars uskyldige barn, flytte hit og dit og nye samboere her og der..

Skrevet

Det er lov å være kjærester, mange misforstår dette. Du er likevel aleneforsørger så lenge dere bor hver for dere, og barnet bor hos deg.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Til deg om rådet meg til å skaffe jobb så fort som mulig, Jeg er student i fødsespermisjon. Har ingen som helst mulighet til å jobbe nå eller ved iden av skolen senere.

Mange råd fra dere jenter, jeg vet fortsatt ikke helt hvordan jeg skal løse dette, men jg vil nok vente noen mnd til før jeg melder fra. For å se hvordan det går. Det er bare våre nærmeste venner og familier som vet om vårt forhold. Vi holder fortsatt en ganske lav profil ute blant folk.

God jul alle sammen!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...