Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Har ett barn fra før på 11 år og to små på 2 og 3 år. Hans familie er bare mor og far på julaften og min familie er tilsammen 14 stk . Jrg har trum fet gjennom hvert år at vi drar hjem til meg ( mannen min bryr seg ikke om hvor han er ) og har jo fått nok av komentarer om hvor egoistisk jeg er . Mine foreldre har også 2 år på rad nå bedt dem hjem til seg for å feire sammen med oss alle sammen , men det vil de ikke. De har som tradisjon å være hjemme på julaften sier de . Javel, JEG har som tradisjon å være hos MINE foreldre !! Det må da gå ann å være litt rund i kantene akkurat i jula ? De er trossalt bare TO stykker ! Siden min datter er annethvert år hos pappan sin, så syns jeg også det blir feil ovenfor henne. Den jula vi har henne så er det jo mest riktig at vi er hos hennes/min familie. Men samtidig så syns jeg det blir så feil at vi skal være hos hans familie den jula hun er hos faren sin også. Akkurat som om da kan vi dra til dem lissom, så slipper de å se deg ! Blir feil alt som er ..... Dette ødelegger hele julen min hver eneste år. De tok med seg mannen min til bodø for 3 år siden når jeg hadde datteren min hjemme og var gravid med hans barn, for å besøke søsteren hans der . Det var jo siste sjangsen han hadde til å feire jul med søsteren sin og hele familien før han ble pappa sa de ???? Da hadde han vært stefar til datteren min i 6 år !!!!!!!!!! Men å la oss være "alene" i jula, nei det var ikke så farlig. Trodde jula skulle være koselig og rolig og fredelig jeg ...men ...
Kreoline Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 Det er du som er selvsentrert. Tenker du ikke på at han kunne tenke seg å feire jul med sin familie. Jeg er sammen med en mann som har 3 barn fra før, de måtte alltid være hos hennes familie på julaften, hans familie var aldri verdt noe. Det var kun hennes familie som telte til enhver tid. I år skal farmor og farfar få lov til å feire jul med barnebarna for første gang, de eldste er 8 år. Foreldrene begynte å gråte da min kjæreste fortalte de at han kom til de for å feire jul sammen med barna. For meg blir det mest logiske, å feire annenhvert år hos hans familie. Tro meg jeg har fullstendig angst for å skulle feire jul uten søsken og mamma, har ingen tro på at det kan bli jul uten de. Likevel må man greie å ta hensyn til hverandre. At datteren din aldri får feiret jul med de har en logisk forklaring, men hun hadde vel vært velkommen til de dersom hun ikke skulle til far?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 DU snakker om rund i kantene???? Begynn med deg selv du.. Du prøver jo å diktere jula for hele familien, og legge opp til hva som passer deg best.
Gjest Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 beklager.. men må nokk si meg enig i de andre 2 som har skrevet her.. det har ikke noe å si om din familie er 14, og de "bare" 2.. det er ikke alle mennesker som er like, ikke alle som vil feire jul med en annen familie, altså å gjøre ting annerledes, enn de alltid har vært.. tenk hvor glade foreldrene hannes hadde blitt, hvis dere kom til dem i jula, i stede for at de skal sitte alene..
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #5 Skrevet 21. desember 2006 Dette her høres veldig egoistisk ut, men hvis det er så viktig for deg å feire jul med de på din side kan du vel kanskje begynne å holde jula hjemme hos deg. Svigers synes kanskje det er ok å komme på besøk hjem til dere istedenfor. Da er de jo hjemme hos sønnen sin Da behøver det ikke å bli et hælvete hvert år, for hvis svigers ikke vil komme så er det mer dems feil. De har et lettere valg.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #6 Skrevet 21. desember 2006 Vel det har noe med å bli voksen å gjøre å feire jul hjemme hos seg selv. Det pleier å komme når en får barn. Vi skal være hjemme i år fordi stebarna er her, men jeg har lyst å være hjemme nesteår også, foreldrene mine er invitert her iår, og de takket nei, blir vi hjemme neste år også så kommer vi til å invitere dem igjen, men jeg tror de vil si nei da også. I år skal de til min søster med familie. Da slipper de å reise, de kan gå hjem og sove i sin egen seng etterpå. Det kan være andre ting som er avgjørende for hvordan en ordner seg enn stebarna. Det må være at dine svigers aldri har akseptert din datter som ligger under, for akkurat dette med jula som du beskriver høres ikke ille ut. En kan ikke kreve at stebarna blir akseptert av stebesteforeldre, det er noe en bør vite da en går inn i et nytt forhold med barn.Jeg må si at jeg er mer takknemlig for at mine foreldre aksepterer stebarna mine enn noe annet, jeg må faktisk innrømme jeg ble positivt overrasket.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 jeg inviterte faktisk svigerforeldrene mine og hele min familie hjem til oss i fjor, og alle takket ja, bortsett fra svigerforeldrene ! Så da brå bestmte vi oss på lille julaften for å dra til mine foreldre allikevel, for å slippe alt styret her hjemme. De hadde ingen interesse av å være sammen med min familie på julaften sa de. Og ja, det har mye med å gjøre at de aldri har akseptert min datter. De har masser av leker for små barn der , alt man kan tenke seg omtrent , og ikke så mye som en tegne blokk til henne eldste . Da er det morsomt å komme dit...nei... og nå begynner hun jo å bli såpass stor at hun skjønner slike ting også. Som at det henger 20 barnebilder på veggene og bare ett bittelite ett av henne osv... ja ja , vet at jeg nok er egoistisk akkurat rundt dette, men det ligger så mye mere bak... jeg vil på en måte ikke ofre meg for en familie som ikke gjør en dritt for å prøve å gjøre situasjonen bedre ang min datter.. og når det gjelder mannen min så kunne han ikke brydd seg mindre om hvor han var julaften...bare han får mat han så er han fornøyd...
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #8 Skrevet 22. desember 2006 Jeg ville ha begynt en ny tradisjon der dere feirer jul hjemme hos dere selv, og inviterer alle som en. Velger de å holde seg unna så får de gjøre det da, det er dem som ikke får feire jul med barnebarna sine. Du får ha din familie med, du har ingenting å tape. Jeg anbefaler deg å slippe taket i at de ikke aksepterer din datter, det er ikke første gang det er noen som har problemer med svigerforeldrene sine og det å bli akseptert og respektert. Fordi om de er helt totalt uspiselige så er de din manns foreldre og deres barns besteforeldre, og det er jo viktig for dem at de får godt forhold. Din datter forstår nok hva som foregår, det blir nok lettere for henne å akseptere det om du gjør det samme. Fortelle henne at slik er det desverre, det er fordi de er gammeldagse, minne henne på at din mann ikke er slik, og at hun har fine besteforeldre på begge sider selv. Jeg vet om en som var i samme situasjon som henne i hele oppveksten, det var ikke bare gøy, men alt i alt temmelig uviktig syntes hun. Kommer an på hva dere gjør det til, tror jeg. Nytter nok ikke å presse.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2007 #9 Skrevet 21. januar 2007 Beklager å si dette men nå synes jeg synd på mannen din. Hva viss han hadde gjort det omvendt? Kun ville feire med sin familie.. I julen bør man vise litt storsinn og gi og ta litt. jeg har selv on stedatter, og vi feirer jul hos hans familie de julene hun er hos oss og nyttårsaften de gangene hun er her da. Ikke fordi jeg liker svigers, men fordi det er min samboers familie og det bare må jeg respektere synes jeg! Min familie har tatt godt imot hans datter, men vi også forstår jo at det blir noe annet med de som de er "rette" besteforeldre til. De har (selvfølgelig) ikke bilder hengende oppe av henne slik som av barnebarna, men så har hun jo to sett besteforeldre som har bilder av henne.. Mener dette er ganske logisk jeg da. Men ser igrunn på svaret ditt at du kanskje ikke egentlig var så interessert i hva vi andre mener om saken, ser ut til at du har bestemt deg for at det blir slik fortsatt uansett...
*stolt mamma 2 prinsesser* Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 her hos oss er vi to voksne, han har to fra før, jeg ei, og nå venter vi en sammen. han sine foreldre feirer alene(søskene feirer selv med sine) så vi pleier å ha annehver jul hos min familie og annehver jul hos oss selv med hele hans og min familie samlet. fungerer veldig fint!!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2007 #11 Skrevet 20. mars 2007 Er det mulig? Om HAN ikke ønsker å være med sine foreldre, så kanskje DERE BEGGE burde tenke på hva hans foreldre føler? Jeg er litt enig i Guds ord (er ikke kristen) Du skal hedre din mor og far. HAN burde sagt i fra til deg, at om du vil ha familiejul med hele kjernefamilien sammen, så får du være med til hans familie. Her er det annenhver jul hos svigers og mine foreldre. Det er mest rettferdig. Vi er to, da skal alt deles i 2. Håper virkelig du oppdrar barna dine til å dele ihvertfall. Selv om du syns at du selv er viktigere enn andre mennesker.
Pocahontas Skrevet 24. mars 2007 #12 Skrevet 24. mars 2007 Du er egoistisk, som mange andre sier. Hva er problemet med å feire annethvert år? Trodde det var normalt og vanlig. Tegneblokk til din datter kan du da virkelig ta med selv. Man kan ikke forlange at det skal være fullt utstyrt hos alle besteforeldre til barn i alle aldre.
mamma til 2 små:=) Skrevet 27. mars 2007 #13 Skrevet 27. mars 2007 Jeg mener at uttalelsen-FØR HAN SELV BLIR PAPPA ER HELT PÅ TRYNE!!! Jeg mener:Dere var jo allerede en familie !!Deg og tulla di. Tror helst det er det at du føler at di ikke drar deg og jenta di helt med inn i familien dems?Hva skulle han til bodø og gjøre liksom når han har dere!!Jeg hadde blitt skuffet og lei meg jeg også:=( Men ellers bortsett fra det så hadde jeg hatt julen hos moren din di årene jenta skulle være hjemme og di andre hos foreldrene hans.. Jeg forstår også deg der du skriver:At di ikke har bilde av datteren din på veggen osv-Di kunne jo tatt henne til seg som sitt eget barnebarn selv om det ikke er deres biologiske...Det er utrolig vondt og bli forskjellsbehandlet og ikke mist for oss mødre å se på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå