Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 til ungen sin! Han kjører 14 mil hver gang han skal ha henne til samvær og nå i jula skal de til hans foreldre hvilket betyr 20 mil ekstra, bilen han kjører er gammel og jeg har mast i to år om at han må kjøpe bilsete som er godkjent uten at det har skjedd en driXX. Reiser til utlandet på ferie, har en motorsykkel i garasjen, men har ikke råd til å sikre sitt eget barn... Blir såå oppgitt!! I tillegg skal han bli far igjen neste år, skønner ikke åssen han skal få råd til det jeg
Ella28 Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Hvor gammelt er barnet deres? Da faren til mine døtre gikk ut og kjøpte to bilsitteputer (beregnet til barn fra ca 5-6år),nektet jeg han å ta med jentene! Han kranglet noe vanvittig om det,jentene var da 2,5år,og han hadde ikke "råd" til skikkelige seter. Han nektet å føye seg,og skulle absolutt ikke høre på meg! Han var så sta og jeg var så fortvilet at jeg tilogmed ringte barnevernet for å få råd om hva jeg skulle gjøre- og de sa der at jeg som hadde hovedomsorgen hadde plikt til å ivareta barnas sikkerhet,og at jeg kunne nekte ham å kjøre med dem slike seter,så lenge det gikk utover barnas sikkerhet. Nå låner han mine seter,og da kjører de ihvertfall trygt. Men jeg er bare drittlei av å levere setene til stadighet......men det får gå.
BettyBoob Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 herregud, jeg hadde nektet å levere fra meg ungen til han skaffer et godkjent sete!!!
Ella28 Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Dette var en sak hvor jeg rett og slett "skar igjennom" med min vilje! Han hadde å høre på meg,og han gjorde også det....med endel furting og sure miner;)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Hvor finner man info om lovverket om sikring av barn i bil? Ungen er 5 år, holder det med pute da?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Hva?? Kjøp sete eller så blir ikke barna med deg! Så enkelt og ikke verre enn det..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Her finner du det meste: http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-sos/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=877 Litt om vektklasser og anbefalinger: http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-sos/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=924
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Halve linkene ble borte. Klikk deg videre herfra http://www.tryggtrafikk.no/barnibil-sos/
natt Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 men kan han ikke låne ditt da ? Du bruker det jo ikke når barnet er hos sin far?? mvh
SK&Maylen Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Har ikkje du bil og sete? Visst ikkje skjønner eg frustrasjonen din, men om du har kan han vel bare låne ditt? Pappan her tar setet vårt med han! Men uansett, han burde sette ungan foran ja, enkelte mannfolk er faktisk veldig korttenkte!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 han henter på sfo og vil ikke reise innom etter sete.
winneboo Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 Da er det kjipt for han for da kan han ikke ta med seg ungen får du si. Nå aner jeg ikke hva slags sete du har, men sete nr 2 er ofte ganske komplisert å flytte fra bil til bil å sjansen er stor for å sette det feil dersom man flytter på det i tide og utide. Det setet jeg har er der for å stå der å det skal ikke flyttes på. Jeg brukte penger på å kjøpe det å¨da får pappaen gjøre det å. Nå bruker han ennå babysetet, men det holder opp til 13kg så det er lovlig å kjøre med, men uansett skulle jeg ønske han kjøpte nytt. Men han har ikke råd til det desverre, ikke har han råd til å betale barnebidrag heller. Men stadig ny pc, bil til 300 000 å lån på 1 mill tok han seg råd til da. Du får be han kjøpe et sete ellers får han ikke ta med barnet. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig. Mye mer praktisk at man har hver sitt sete når setene blir kompliserte å flytte på.
natt Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 hmmmm vannskeliger menn er ikke lett å tilfredstille..de skal ha det så enkelt....men en mulighet er jo at du setter setet fra deg der da ?? Kanskje litt for lett for han det??
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #14 Skrevet 20. desember 2006 Var det sånt att barnet var 5 år kjøp en pute til han, finnes faktisk større problemer enn det der. Er det rart det blir krig i verden.
Singelmamma og banden Skrevet 21. desember 2006 #15 Skrevet 21. desember 2006 Problemet er vel at regler for sikring av barn i bil er blitt mye mye strengere (heldigvis), og dermed er ikke en vanlig pute nok lengre til et barn på 5 år. Pute med rygg er det som skal brukes, og de koster 800 - 1800 ca. Du kan være heldig å få besafe nede i 800 i enkelte kampanjer, sist kjøpte jeg to, for den i midten skal ha slikt om 1 års tid, og da sparte jeg 800 kr på det :-) Med tre barn og tre seter koster det penger å sikre dem i bilen... Og da vil jeg påstå at fedrene ikke bare kan komme å ta med seg setene, siden det vil være et h.... å få de skikkelig på plass igjen. Men pute med rygg er enkelt å flytte mellom biler. Foreslå at han betaler halvparten av det du har, og så kan setet følge med barnet under samvær. Ellers er dessverre mor pliktig til å sende med barnet utstyr til samvær dersom far betaler bidrag, tror det inkluderer bilsete. Det skal stå noe om det på nav sine sider.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #16 Skrevet 21. desember 2006 Lykkelig slutt; far kjøpte omsider barnesete (ikke bare pute) og mor kan senke skuldre og ta juleferie
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2006 #17 Skrevet 21. desember 2006 Bostedsforelder skal sende med klær. Annet utstyr, leker, etc. plikter den bidragspliktige selv å holde. Det kan for eksempel ikke pålegges bostedsforelder å sende med bilsete om denne ikke selv har bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå