Gå til innhold

Problemer med å tilpasse seg sosialt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi begynte i 1. klasse nå i høst.

Får høre fra skolen at hun er flink faglig, men har store problemer sosialt.

En av grunnene til dette er at hun kjente veldig få da hun begynte - da hun ikke har gått i bhg sammen med de hun begynte på skolen i lag med. De som har gått sammen i bhg/kjente hverandre fra før; er derfor veldig sammensveiset og jenta mi faller utenfor. Dette liker hun ikke selv, og det ender ofte i konflikter og krangling. Det gjør heller ikke saken bedre at hun er veldig bestemt.

Både vi som foreldre og skolen har prøvd å prate med henne og de andre barna i klassen om problemet, men nå har det gått alt for langt - Hun begynner å bli utestengt helt.

Har prøvd med belønningssystemer på visse oppgaver, bla for å prøve å roe situasjonen og få henne inn i gruppa. Fungerer sånn någenlunde....

Hva ville derer ha gjort?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, så trist dette er! Det er flott at dere vil ta tak i problemet.

Har dere samarbeid med skolen? De må hjelpe til her. Prate er ikke nok. Kan de bruke noen friminutt til å arrangere aktiviteter som de vet at datteren deres fungerer godt i? Fysiske leker, spill, hva som helst, bare det er strukturert og voksne regulerer aktiviteten. Hva med å invitere andre jenter fra klassen med hjem, en om gangen? Spør læreren om råd hvis dere er usikre på hvilke jenter det ville være mest fornuftig å prøve på, og lag en hyggelig ramme rundt besøket, gjerne med mye struktur og voksenstøtte til å begynne med. Inviter gjerne også foreldrene på kaffe når de henter, så kan dere prøve å bygge litt nettverk sammen med jenta deres. Hvis det er gått så langt at barna er uvillige til å bli med hjem, ville jeg prøvd å kontakte foreldre direkte - her også etter råd om hvem en bør velge fra kontaktlærer. Det bør være trygge barn med en god posisjon på skolen, og med foreldre som virker positive til å stille opp for andre.

Ellers ville jeg ha tenkt på fritidsaktiviteter utenom skolen. Er det noe jenta deres er spesielt interessert i/har glede av? Hun trenger sårt å oppleve mestring nå, og i en ny setting kan det være lettere å få gode erfaringer.

Lykke til!

Hilsen en PP-rådgiver

Skrevet

Ser ut til at det begynner å gå seg til noe, heldigvis!

Når det gjelder fritidsaktiviteter driver vi meg ski/hopp to dager for uka og det går bra, men der er det jo ikke så mange fra klassen som er med desverre, men det fungerer sosialt!

• 8 måneder senere...
Skrevet

prøv så godt dere kan det er aldri en mulighet å gi opp

jeg er 11år og har blitt mobbet siden 1 klasse og er utestengt sosialt i mitt egent sinn vanskelig å snakke med folk jeg kjenner og ikke kjenner

klarer ikke å si jeg er glad i deg til noen og har veldig vanskelig for

å tro på ting.

selv har jeg fått skryt av at jeg jobber bra men når man ikke

føler seg så bra i det miljøet man er kan man ikke tvinge en til å være

der spør henne hva hun selv vil det gjør det bare mer vanskelig å

prøve å bestemme over folk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...