Gå til innhold

Hva slags forandringer skjer ved 3-4 mnd. alder??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer bare sånn generelt hvilke forandringer som skjer, både fysisk og ikke minst psykisk ved denne alderen. Når begynner de å sove lengre mellom hver gang de har "lett" søvn? Når blir de medfødte instinktene borte?

Lurer selvfølgelig helt generelt!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kopierer fra babyverden jeg :o)

Måned 3

Jenter veier i gjennomsnitt 5.8 kilo og er 61 cm lange.

Gjennomsnittsguttene har allerede rundet 6 kilo, og er 63 cm lange.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 4.8 og 7.0 kilo, og lengde mellom 56 og 65 cm. Guttenes normalverdier er 5.0 til 7.8 kilo, og 57 til 66 cm.

OM BARNET

Nå er hun ikke bare nyfødt lenger, og interessen for omgivelsene øker, hun er nysgjerrig og vil utforske. Hun kan være flinkere til å bable og leke med lyder. Har du merket hvordan hun kan lytte mer oppmerksomt til deg?

En begynnende forståelse av at ord kan formidle følelser og mening, for eksempel knyttet til mat, markerer en forandring. Hun begynner allerede å ha forventninger til bestemte daglige situasjoner, som for eksempel å bade og legge seg. Hun har også større bevissthet når det gjelder sammenhengen mellom lyder, bevegelser og respons fra omgivelsene. Hun elsker at du hermer etter alle lydene som lages! «Samtalene» dere imellom kan vare lenge. Smil avler smil, og lyder avler lyder. Samspillet mellom dere blir mer variert.

TIL MOR OG FAR

Mange foreldre kjenner en økende glede over å være sammen med barnet sitt nå. Hun er så aktiv. Smil, deilige pludrelyder og vedvarende øyekontakt.

Et fint utgangspunkt for godt samspill er ikke bare ord – kroppskontakt er like deilig for både liten og stor. Barnet elsker berøring! Tenk deg noe så godt som å bli tatt på med gode, faste hender og bli strøket over hele kroppen. Du kan for eksempel begynne med å stryke henne over pannen, nesen og kinnet og så over brystet, magen og ut til hendene og føttene.

Babymassasje er også deilig. En god olje, som for eksempel søt mandelolje, er fin å bruke. Det finnes noen bøker på norsk om babymassasje, og en del fine titler på engelsk. Mange steder holdes det kurs i babymassasje.

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

Er opptatt av sine nære omsorgspersoner - liker ikke når du går, blir ivrig når du kommer, og følger deg med øynene rundt i rommet.

Begynner å imitere faktene sine når dere prater - beveger armer og bein.

Øyekontakten med deg øker stadig - en viktig emosjonell prosess som knytter dere nærmere sammen.

Begynner å le høyt.

Liker lyden av sin egen stemme og utvider stadig spekteret.

Bruker mange ulike bevegelser og ansiktsuttrykk for å uttrykke behov og følelser.

Lytter intenst og svarer med lyd til den som synger og prater for det.

Sanser og motorikk

Barnets evne til å gripe og bevege en rangle utvikles denne måneden, og det vil gripe etter ting som blir holdt rett foran hånden, når det ligger på ryggen eller sitter på mors eller fars fang.

Barnet begynner å trekke i klærne sine.

Evnen til å følge bevegelser med blikket utvikler seg raskt

Barnet begynner å sparke med styrke.

Nå klarer barnet også å gjøre to ting samtidig, som å suge og titte på noe.

Barnet løfter hodet og brystet i mageleie når det støtter seg på armene.

Interesser og aktiviteter

Liker og trenger mye fysisk nærhet - vil bli holdt, båret og kost med.

Begynner å vise preferanser for enkelte mennesker.

Begynner å vise forventning til kjente aktiviteter.

La barnet få ligge et sted hvpr det kan følge med på dine og andre familiemedlemmers gjøremål i huset. Legg barnet på magen og legg deg på magen foran barnet og prat og syng. Slik oppmuntrer du barnet til å trene på å holde hodet og overkropp oppe.

Barnet utforsker med hender og munn. Skaff noen få, trygge, "tyggesikre" leker som barnet både kan kjenne på og tygge på.

SÅ HIVER JEG LIKSÅGODT PÅ DEN FRA 4MND OGSÅ:o)

Måned 4

Jenter veier gjennomsnittlig 6.4 kilo, og er 63 cm lange.

Gjennomsnittsguttene runder 7 kilo denne måneden, og er 65 cm lange.

* Vi gjengir gjennomsnittsvekt og -lengde. Normalverdiene for jenter er vekt mellom 5.2 og 8.0 kilo, og lengde mellom 59 og 67 cm. Guttenes normalverdier er 5.8 til 8.8 kilo, og 60 til 69 cm.

OM BARNET

Kontaktformen mellom dere er fremdeles mest knyttet til ansikt-til-ansikt-opplevelser, og kommunikasjonen skjer hovedsakelig via uttrykk i ansiktene. Men i tillegg vil han bruke stemmen mer aktivt nå for å oppnå kontakt, og han vil også begynne å søke mer etter lydkilder med øynene sine.

Du kan godt prøve å se etter akkurat når dette skjer – det er spennende å følge med på hvordan barnets oppmerksomhet utvides ettersom sansene utvikles. Nå kan du se at han bruker både kropp, øyne, mimikk og stemme til å fange oppmerksomheten din!

Kanskje ser du at barnet ditt viser stor interesse for det som skjer der hun er? Du vil også kunne merke at hun i større grad skiller mellom dere som foreldre og andre personer. Muligens strekker hun armene ut til deg for å bli tatt opp. Eller hun vil påkalle oppmerksomhet for å få tak i en gjenstand.

Ser du at hun er blitt svært sosial og tydelig setter pris på å være sammen med deg? Det er jo fantastisk å se hvor rause småtasser er ved å gi oss strålende smil, latter og god pludring. Men hun kan også nå begynne å bruke gråten mer bevisst for å påkalle din oppmerksomhet. Dette er en ny milepæl i barnets utvikling – muligens en av de aller første bevisste sosiale handlingene det foretar seg!

TIL MOR OG FAR

Hver mor og far har sin egen måte å få kontakt med barnet sitt på, og barn er jo forskjellige. Det er viktig å minne seg selv om at du må justere deg i forhold til barnet – ikke omvendt.

Når dere «snakker» sammen, kan det være nok for ham med blikk-kontakt – ellers kan det lett bli rent for mye stimulering. Men når du steller ham, kler av og på, bader osv., kan du benytte anledningen til god kroppskontakt; stryke barnet på kroppen, massere eller kjærtegne ham.

MILEPÆLER

Kommunikasjon og sosial utvikling

Barnet blir mer opptatt av omgivelsene og blir stadig mer sosialt. Det liker å utforske lyder og musikk, å sitte på fanget og bli sunget for eller fortalt rim og regler, eller ha det morsomt på andre måter. Sansen for humor utvikles, og stadig flere leker blir morsomme.

Evnen til å aktivisere seg selv øker. Barnet kan konsentrere seg om en leke i korte tidsrom og ha glede av den. Men barnet kan nå også begynne å rope for å få oppmerksomhet.

Foretrekker å ikke være alene - gir tydelige signaler om at det ønsker. oppmerksomhet eller å bli tatt opp.

Ler oftere, spesielt under lek.

Begynner å vise tegn på sinne.

Sanser og motorikk

Skiller mellom stadig flere lyder og lytter konsentrert. Snur hodet etter lyder utenfor synsfeltet. Betrakter både gjenstander og personer.

Holder hodet uten støtte når det bæres.

Barnet bruker munnen til å utforske sine gjenstander og sine egne hender.

Synet er like skarpt som en voksens, og fargesynet er fullt utviklet.

Barnet kan nå bevege øynene fra side til side, uten å måtte bevege hodet samtidig.

Leker lenge med ranglen.

Griper en ring som holdes over brystet, men må ennå se på hendene for å fastslå hvor det befinner seg i forhold til ringen.

Leker stadig mer med fingrene og utforsker bruken av dem.

Barnets rekkevidde øker, og det blir stadig flinkere til å koordinere bevgelsene sine.

Nakke- og ryggmuskulaturen blir gradvis sterkere. I mageleie vil noen barn strekke seg og forsøke å krabbe eller åle seg forover mot gjenstander lenger fremme. Noen søker også oppover med armene.

Interesser og aktiviteter

Begynner å forstå at noe eksisterer selv når det er ute av syne.

Blinker når noe kommer for nært innpå ansiktet - begynner å avstandsbedømme.

Lærer å vente på tur når dere prater sammen.

Hele verden er interessant for barnet nå. Sammen med barnet kan vi se på, lukte og ta på det som omgir oss. Snakk om det du ser og gjør. Tonefallet og ansiktsuttrykket ditt vil gi barnet en opplevelse det vil assosiere med ordene.

De fleste barn elsker musikk. Det kan roe dem ned eller gi inspirasjon til ny aktivitet. Barn liker også å bli danset med, og svinge og vugge i takt med musikken.

Mange barn liker også 'fly-leken', hvor en snurrer det rundt i luften mens en husker det litt opp og ned. La alltid 'flyet selvæ få bestyemme hvor fort og farlig det vil fly.

Skrevet

Har sett denne men syns den gir lite svar på det jeg lurer på!!!

Takk Takk.

Vill gjerne ha andres personlige erfaring!!??

Skrevet

litt personlig erfaring....hmmm..

husker dagen etter han fyllte 3mnd så grep han etter en rangle som jeg holdt!

På tre mnd kontrollen sa HS at han måtte ligge mere på magen, får han støtta seg ikke på armene og måtte bli sterkere i ryggen.

Ikke før vi var kommet hjem og jeg la han på gulvet, så var armene plutselig godt planta under han sog han løfta seg godt opp på albuene. Fra den dagen var det plutselig greit å ligge litt på magen også.

På 4mnd kontrollen, da bare med fysioterapeut, så komenterte hun at han var sterk og fin i ryggen, og han kunne da ligge på magen samtidig med han holdt en leke mellom hendene.

Han likte nå veldig godt å stå i fanget..vet det er "fyfy".. men det var det eneste som hjalp da han var utolmodig og lei.

Mellom 3 og 4 mnd ble han også veldig oppmerksom på omgivelsene, så jeg tok han ofte med meg ut på små turer på armen, f.eks da jeg bare skulle hente posten..da kikka han så mye at hodet neste gikk rundt:o)

*blar opp i baby boka*

Han lo også orntlig rett rundt 3mnd ( har bare skrevet ca. 3 mnd)'

Han rulla første gangen fra rygg til mage rett før 4 mnd..men var langt i fra bevist. Da han var 5mnd husker jeg at han fikk "teken"

ja..det var det jeg klarte å grave frem:o)

utrolig hva man husker når man bare tenker seg godt om :o)

Skrevet

Minstegutten min var ganske uinteressert i omverdenen helt til han var ca 3.5mnd.

Griperefleksen hadde forsvunnet

Da skjedde det veldig mye på kort tid!

Han begynte å respondere mye mer når jeg ga ham oppmerksomhet

Han begynte å bli interessert i leker

Han begynte å putte ting i munnen

Han begynte å rulle seg over på siden

Han begynte å le høyt

Han begynt å sette pris på å bli kost med

Han ville ikke ha pupp lenger

Han sluttet å ha vondt i magen

Ble veldig glad i å henge i bæreselen

Begynte å sove hele natta uten mat (frem til ca 5.30/6.00)

Siklet og sugde på fingrene

4mnd:

Han lærte å rulle over på magen

Han begynte å ligge lenge på magen og leke

Han ble stadig mer interessert i omverdenen

Vi begynte så smått med litt grøt og litt frukt

Han ville ikke ha flaske mens han lå i armene mine, og jeg måtte legge ham på gulvet når han skulle drikke...

Han begynte å lage noen nye lyder

Han begynte å få eksem

Begynte å blåse bobler med munnen

Min hadde fortsatt lett for å våkne etter en halvtime (når han endret søvnfase), men hadde i allefall en lang dupp på denne tiden.

Skrevet

Min prins ved 3 måneder.

Smiler og ler

later som han hoster og utvikler humor mer og mer

løftet beina opp, slik at han ruller til siden. Ruller fra mage til rygg

Synes mamma er så morsom å se på når vi ammer

de lukkede hender er åpne og tar etter ting, holder og putter rett i munnen.

Blir redd, fornærmet og leppa skjelver før han gråter.

kjenner igjen ritualer, som minifom før pupp og blir glad,

nei der kommer tran skjeen, huff, knip igjen.

Sikler i munnen.

Større "ordforråd"

vil sitte høyere

Følger med blikket også i fart

Skrevet

Tror det meste er sagt, men jenten vår begynte å bli veldig skeptisk når hun ble 3,5 mnd. Redd i andre hus enn hjemme, redd menn med mørk stemme. Det er begynt gradvis å gå over, nå er hun 5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...