Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Min mann fikk oversikt over hvor mye barna koster. Listen fikk meg og min mann til å sette kaffen i vrangstrupen... Klart man har "dårlig råd". Dette er pr.barn pr mnd. De har to sammen, 10 og 13 år. Husleie: 1500,- strøm: 100,- vann: 180,- søppel: 50,- Telefon/internett: 220,- Mobil: 80,- Mat: 1200,- Månedskort buss: 260,- Spisepenger skole: 140,- Lommepenger: 100,- Bensin: 400,- Svømming: 100,- Musikkskole 800,- Sportsforening: 200,- Møbler: 500,- Medisiner: 200,- Dvd/video/mp3: 60,- "Småting": 200,- (som hårspenner, tyggis, didl-blokk etc) -------------------------------------- Tilsammen 6290,-pr barn + det som står nedenunder Pr.år pr barn: Sommerleirskole: 4300,- (varer en uke) Bilforsikring: 1500,- Barneforsikring: 1200,- Klassereise: 1500,- Ferie: 7000,- Julegave: 1000,- Bursdag: 800,- -------------------------------------- Tilsammen 17300,- pr år pr barn. Tilsvarer 1441,- pr mnd i tillegg- Det vil si at ett barn koster 7731 kr. To barn: 15460,- pr barn. Når man har en normal inntekt, så har man strengt tatt ikke råd til å leve selv om man lar barna få alt dette her. Og jeg glemte beregning av sykkel: 2000 kr pr år... Ja, ja.. Jeg ser nå maaaange muligheter til å spare her jeg da, om det hadde vært nødvendig... Derfor har mor så dårlig råd. "Barna koster jo så mye". Man skal jo ha ganske så god råd da for å kunne kjøpe alt dette. Fattigfolk spanderer ikke på de to barna sine en ferie til 14000 kr for to. Noen som har barn som virkelig koster så mye?? Nei, regnskapet er laget for at min mann skal synes synd på henne som må betale så mye, og at han bare betaler 4500 kr pr mnd. Hun bruker selvfølgelig vesentlig mindre, men man gjør alt for å syte og klage på far.
lbml Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Mange ting der man ikke kan rekne med, for det er ting man uansett har når man har barn. Selv om man har behov for større leilighet når man har barn, så tar man ikke å rekner med det. Så hun kan utelatte; -Strøm -husleie -vann -søppel -Internett og telefon (så mye bruker ikke barna, og har hun adsl så kan det brukes hele tiden uten ekstra kostnader) -bilforsikring Og hvorfor rekner hun med månedskort på buss når de koster så mye i bensin og bilforsikring? Samme med telefon OG mobil? Svømming, musikkskole, sportsforetning, "småting", dvd, sommerleirskole og ferie er "goder" hun selv har valgt å gitt dem. Og man skal ha en utrolig flott og fin ferie om hun bruker 14 000 kroner på barna på ferie. Alt det andre er ting man bare MÅ ha når man har barn, og det vet de fleste før man setter dem til verden. Og møbler koster ikke 500 kroner hver mnd. Greit møblene koster litt, men hvor lenge varer dem da? Ja, det koster å ha barn, men man velger selv å få dem.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Jo man skal beregne husleie ekstra i kostnaden til barna, det er det også gjort i beregningen av bidraget. Men det er 810 kroner pr barn pr måned. Det koster faktisk også en del ekstra med strøm når man har unger, vaskemaskin, tørketrommel etc går mye mer når man har fått barn.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Ja jeg har barn, skal vi se hva de koster: Barnehage - 2380 Sfo - 2150 Ekstra husleie pga større leilighet - 1900 Bil pga barna - 2000 (inkl. forsikring) Barneforsikring - 300 Mat - 3000 Aktiviteter - 600 Klær - 1000 Reise - 300 Annet - 1500 (ligger til innkjøp av sportsutstyr etc) Ferie - 1000 Bursdagsgaver til andre - 150 I tillegg kommer mer strøm pga ungene, men det har jeg ikke regnet på. Jeg kommer til 16280 tilsammen for mine to.
Kreoline Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Når man blir alene med barna, er det helt naturlig at levestandarden går ned. Man greier ikke å opprettholde den samme levestandarden som man har når man er gift/samboer. Mye av de utgiftene som er blitt prentrert av biomor er ren luksus. Barna må lære at man kan ikke få det samme som andre barn i hjem med 2 inntekter. Selvsagt ville det være en ønskesituasjon, men slik er det ikke når foreldrene er skilt og begge ønsker å etablere seg på nytt.
Kreoline Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Det er mulig at du bruker denne summen på barna dine, men det forutsetter at man har råd til det. Mange av disse utgiftene kan kuttes ned på, dersom man ikke har råd.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 hvilken levestandard enhver skal ha får de bestemme selv. det er sikkert mange som bruker mer enn dette på barna, og det er sikkert mange som bruker mindre. å sette tæring etter næring er nå noe de aller aller fleste av oss må gjøre, om en ikke ønsker å bli en byrde på samfunnet eller på andre. ellers kan en jo opplyse om at man ikke betaler for vann og søppel, det er inkludert i kommunale avgifter. har hun ovn kan hun dele ut feieavgiften også, hva med kringkastings avgiften, ser de ikke tv, eller er de tyvtittere ;-) ellers må jeg si at de ikke brukte særlig med strøm disse ungene, men det kan vel være fordi de er sjelden hjemme, der de kjører rundt i bil mellom alle fritids aktivitetene sine. det var bare så veldig uproposjonert dette kostnadsoverslaget, faktisk så ille at en skulle tro det var skrevet av noen som ikke hadde barn.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 hehe, jeg m le av det budsjettet:) 3000 i mnd på mat?? hallo!! Det er mer enn jeg og min mann bruker på mat i mnd. Men vi handler på rema, da.... og greier å spise fiskegrateng av og til også Vi har jr 30%, og det utgjør ikke så mye på matbudsjettet. Utover det får vel de fleste aleneforsørgere støtte til barnepass?? Nei, jeg tror man skal legge luksuslivet på hylla, godta at man kanskje ikke trenger reimadress til ungene sine!!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #9 Skrevet 19. desember 2006 Nå var vel også spørsmålet hva det koster med barn. Vel dette er det mine koster, og vi lever faktisk ikke i overflod. Men selvfølgelig kan noe kuttes ned på om vi trenger det, men det er så. Jeg klarer uansett ikke komme under 3000 kroner i måneden på mat, bleier etc til ungene. Da hadde de levd på spagetti og havregrøt, og barna mine skal ha et sunt og variert kosthold selv om jeg ikke deler bolig med deres far. Fritidsaktiviteter er faktisk noe unger bør få være med på uansett om de bor med en eller to foreldre.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 Vel dette er alt jeg kjøper i matbutikken til barna, og ellers se forrige innlegg. Og hvorfor le? Jeg klager da ikke, gjør jeg? Jeg har økonomi til dette og jeg svarte på hva mine barn koster meg. Jeg handler også på Rema til tider, hvilken butikk jeg handler i utgjør ikke den store forskjell på budsjettet. Og nei det er veldig mange enslige som ikke får støtte til barnepass, blant annet meg. Og jeg mottar heller ikke bidrag av samme grunn. Foreslår at du kveler andre enn meg her, jeg har IKKE klaget bare svart på et innlegg utfra mine forutsetninger.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #11 Skrevet 19. desember 2006 Om man ser på tallene fra statens senter for forbruksforskning - som er de tallene som brukes ved søknad om banklån etc. for å beregne hvor store låneutgifter man kan klare med hvor mye inntekt.. så er ikke de så langt unna tallene som ble presentert ovenfor her (noen over, noen under). Dvs. dette er ikke tall på hvor mye det er mulig å bruke på et barn, men hvor mye det koster å ha barn om man skal ha en normal levestandard i Norge i dag (for at barna skal ha noen nye, men rimelige kjedebutikk-klær og ikke bare loppemarkedklær, at de skal ha sykkel, ski og skøyter og ha råd til å gå i bursdager og være med venner i svømmehall/på kino i blant...) Alle vet at man overlever på mindre, men da skiller man seg ut som "fattig" ved å ikke ha råd til å være med på aktiviteter som regnes som vanlige (bursdager, en eller to ikke spesielt dyre fritidsaktiviteter osv.) Dvs. totalsummene var ikke så overraskende, men det er litt ulikt hva man regner inn (kommunale avgifter regnes vanligvis etter størrelsen på boligen: med 3 barn og en 4-roms blir de da større enn uten barn med en 1-roms). Og om mor mottar barnetrygd og skatter i klasse 2, skal gevinsten av dette trekkes fra før man deler utgiftene osv. Men altså: kostnadsoverslagene er det egentlig ingenting å si på. Og ja det er dyrt å ha barn, men til gjengjeld sparer man jo masse penger på å ikke ha tid til å gå ut på byen så veldig ofte mer f.eks.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 Hallooo... Mer strøm? strøm bruker du jo uansett.. 3000 i mat? for å gi et variert kosthold..., mat må jo familien ha uansett.. Barneforsikring: ulykkesforsikring er unødvendig Bil? hadde du ikke hatt bil uansett? Barnehage og SFO: gir deg mulighet til å jobbe og tjene mye mer enn hva disse tingene koster Klær og aktiviteter: koster endel ja, men klær og utstyr kan jo arves mellom søsken. Jeg tror ikke vi bruker mer enn 5000 (barnehage/SFO, klær/aktiviteter) på hvert av våre barn, og vi er ikke fattige!
-Hengebuksvinet- Skrevet 19. desember 2006 #13 Skrevet 19. desember 2006 Mange familier klarer seg jo på inntekter under 20 000, med både 2 og 3 barn. Vi har en grei økonomi, og bruker nok periodevis en del på barna. Men det er jo faktisk vi som voksne som f.eks velger å bruke 20-30 000 på sommerferie, og det er vi som voksne som velger hvor stort og dyrt hus/leilighet vi har. De fleste utgifter som mor har pga av barna, har også far. En engasjert far vil også ha egne rom til barna og det meste av utstyr til hobbier og aktiviteter. Selvfølgelig bør man dele på utgifter til barnepass og andre faste utgifter på barna, men det blir rart om far skal være forpliktet til å opprettholde et kunstig høyt forbruk hos mor. I tilfelle min manns eks hadde komt med en sånn idiotisk utregning over hva sønnen kostet henne, hadde vi gjerne tatt over den tunge oppgaven hun har som hovedforsørger. Men det er heldigvis ikke en problemstilling her, for moren er en oppegående dame. Og hun innser heldigvis at faren også er en viktig omsorgsperson, og ikke en melkeku.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #14 Skrevet 19. desember 2006 En gang for alle! Er det vanskelig å forstå at jeg IKKE klager?? Jeg skrev hva VI bruker i min familie, jeg har ikke sagt noen om at jeg ikke har det bra. Jeg har ikke laget noe bråk ut av dette, men her er en haug med stemødre som tydeligvis mener det. Jeg har ikke sagt jeg er fattig heller. Jeg tjener for pokker 500 000 i året, og jeg klager ikke. Jeg og barna har det bra. Og dette er det vi bruker.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #15 Skrevet 19. desember 2006 Hvorfor svare meg med dette innlegget her? Jeg bruker ikke far som melkeku, han bidrar ikke overhodet. Verken økonomisk eller på annen måte. Men jeg klager ikke heller. Jeg har skrevet hva jeg bruker på mine barn og jeg klager ikke. Skulle tro at dere her inne ikke kunne lese jo.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #16 Skrevet 19. desember 2006 he he vi har også en høy inntekt i vår husstand, men søren om vi bruker 16000 kr på hvert av barna! vi har barnehage, sfo, au pair, aktiviteter, og ikke minst en lutfattig biomor, men det blir likevel ikke 16000 kroner per barn!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #17 Skrevet 19. desember 2006 Hallo?! Lese? Det er 16 000 tilsammen for to.
Kreoline Skrevet 19. desember 2006 #18 Skrevet 19. desember 2006 Da jeg skrev innlegg til deg lenger opp var det absolutt ikke meningen å antyde at du bruker for mye penger på barna dine. Du har god inntekt og har mulighet til å gi de det de trenger pluss litt til. Men slik jeg forstår på hovedinnlegger så har mor lagt seg på et forbruk som hun ikke har evne til å opprettholde, slik at hun prøver å få mer penger fra far. Mye av de utgifter og aktiviteter bør kunne kuttes ned på fordi mor har ikke råd. Far har en ny familie å forsørge derfor kan han ikke bidra til å opprettholde det høye forbruket. Det er dårlig gjort å angripe deg, for du forteller bare hva du bruker på ungene, men uansett er det tæring etter næring.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #19 Skrevet 19. desember 2006 Ja det er tæring etter næring som gjelder. Det er de andre her jeg føler har angrepet meg uten grunn. Du stilte vel egentlig bare et spørsmål og det må jo være lov
-Hengebuksvinet- Skrevet 20. desember 2006 #20 Skrevet 20. desember 2006 nettopp med tanke på at far skal få dårlig samvittighet og betale mer. Og du svarer at det koster faktisk så mye å ha barn. Jeg svarer at de fleste utgiftene moren har regnet opp, vil jo også være tilsvarende for far. Og at disse utgiftene faktisk er mulig å begrense. Jeg vet lite om hva du får fra dine barns far, og det interesserer meg vel relativt lite. Men synes at vi mødre generelt sett bør innse at faren også er en ressurs, og at også han må innrette livet sitt etter barna.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #22 Skrevet 20. desember 2006 Problemet er at du leser mitt innlegg helt feil. Her har jeg svart på hovedinnlegget. En stemor (regner jeg med) skriver hva stebarnas mor har skrevet hun bruker og spør hva som er vanlig. Jeg har svart hva som er vanlig for meg og mine barn. Men innlegget mitt førte til at jeg ble angrepet fra alle kanter. Om jeg velger å bruke 1000 eller 100 000 kroner pr måned på mine barn spiller ingen rolle, uansett hadde det vært det som var vanlig for oss. Og det er faktisk ikke slik at far bruker stort sett like mye på barna. Det er oftest bostedsforelder som sitter med alle regningene f.eks til sfo, aktiviteter etc. Og om det kun er samvær annenhver helg så kom ikke å fortell meg at de 4 dagene koster like mye som 26!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå