vimsa (",) Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 ...og hvilken intervall har dere? Jeg skal ikke til legen før i uke 3, og da har jeg ikke vært på kontroll på 6 uker. Er dette vanlig?
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Hvor mange uker er du på vei da? Men ellers er det normerte intervallet på; 1. kontroll mellom uke 8-12 2. kontroll UL rundt uke 18 3.Kontroll i uke 24 4.Kontroll i uke 28 5.Kontroll i uke 32 6. Kontroll i uke 36 7. Kontroll i uke 40 8. Kontroll i uke 41 så henvisning til overtidskontroll.
milva76 Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Jeg var på første kontroll hos legen i uke 6, andre kontroll hos jordmor i uke 23. Har altså kun vært på to kontroller så langt. Skal på neste kontroll hos jordmor om en måned og regner med at det blir en gang i måneden fra da av. Har i tillegg vært på privat UL i uke 9, ultralyd pga min sykdom i uke 15 og ordinær ultralyd i uke 19. Hadde det ikke vært for ultralydene hadde jeg ikke følt meg så trygg i svangerskapet som jeg gjør nå. Syns det er få kontroller.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Jeg var til kontroll i uke 12 og skal ikke igjen før i uke 24. Skal så klart til UL i mellom da, i uke 19. Deretter skal jeg i uke 28,30,32,34,36,37,38,39 og 40 og antagelig på en ekstra UL i uke 32 (pga forliggende morkake). Er på slutten det er viktig med hyppige kontroller og jeg skal litt ekstra ofte siden jeg har hatt svg.forgiftning før, ellers så hadde det vært færre kontroller på slutten enn det jeg har nevnt.
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Jeg snakket med legen min om dette på fredag og han sa at han holdt seg til det folkehelseinstituttet sa. Og det var -enten du var første eller fleregangsfødende: 1 kontroll i mnd frem til uke 30 Uke 30-36 -hver 14. dag og fra uke 36 hver uke. han pleide å ta første kontroll rundt uke 9-10 han holdt seg til dette, men var ofte litt uenig i at en skulle gå til kontroll hver uke i slutten. Av den enkle grunn at det ofte var litt vanskelig for den gravide å komme seg avgårde, spesielt om hun bodde litt langt borte. Hvis svangerskapet hadde vært problemfritt så kunne dette stresset med å komme seg avgårde være mer negativt enn positivt!
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 skal sette det opp litt mer oversiktelig jeg 1. kontroll uke 10 2. kontroll uke 14 3. kontroll uke 18 (ordinær ul) 4. kontroll uke 22 5. kontroll uke 26 6. kontroll uke 32 7. kontroll uke 34 8. kontroll uke 36 9. kontroll uke 37 10. kontroll uke 38 11. kontroll uke 39 12. kontroll uke 40 Det var iallefall slik jeg forstod på ham.
marikatte *i ammetåke*;) Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 oversikten jeg la ut her er hentet fra Faglige retningslinjer for svangerskapsomsorgen 2005, fikk utdelt den oversikten med innhold for hver kontroll og hvorfor de har disse retningslinjene på 1. kontroll av legen. De med spesielle behov for ekstra svangerskapsomsorg får dette selv om målet er "å tilstrebe kontinuitet. det vil si oppfølging av så få personer som mulig i svangerskapsomsorgen" som det så "pent" står nede til venstre på ark nr 1. Selv får jeg ekstra oppfølging, spes på slutten i og med at jeg hadde symptomer på svangskapsforgiftning ved første svangerskap for 7 år siden.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #8 Skrevet 19. desember 2006 Bortsett fra at jeg har hørt uke 24 og uke 28 i stede for uke 22 og uke 26 så stemmer det med det jeg har vært vandt med også, men de har forandret rutinene nå og har derfor redusert kontrollene til bare en gang i mnd til uke 32 og deretter annenhver uke til uke 40, slik en over her har skrevet. Men legen min ville ha meg inn etter gammel ordning som er den listen du skriver, så jeg får bare kjøre den lange veien (1,5 time) hver gang likevel ;-)
candymams Skrevet 19. desember 2006 #10 Skrevet 19. desember 2006 6 uker hørtes litt lenge ut, men det er sikkert mer normalt enn hver andre uke som jeg går he he:-). Har bare vært heldig å fått tilbud om å få komme med to ukers mellom rom, og takket ja til at jordmor tok seg tid til dette. Må kanskje nevne at jeg går på forsterket helsekontroll, får hyppigere avtaler der enn ellers tror jeg.
vimsa (",) Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 19. desember 2006 Jeg er forresten 20+6. Tusen takk for svar!!!
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #12 Skrevet 19. desember 2006 6 uker er ikke lenge i begynnelsen faktisk. Det vanlig nå er jo å ikke ha noen kontroller (men en UL) mellom uke 10-12 og uke 22-24, så det er jo faktisk 12 uker uten kontroll det.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #13 Skrevet 19. desember 2006 Nei 6 uker er mye hyppigere en man normalt får. Så jeg er heldig syns jeg:)
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #14 Skrevet 19. desember 2006 Og det er selvfølgelig hver 6 uke nå i begynnelsen, ikke senere, da blir det mye hypigere. Så Jeg var til legen i uke 8, uke 12, uke 16, uke 20 (UL), og skal uke 24... Så da var det vist hver 4 uke da. Keg som har tenkt feil. (den føste var ikke vanlig sv,kontroll da)
vimsa (",) Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #15 Skrevet 19. desember 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Skjønner jeg ikke er alene om få kontroller, men det er vel sånn det er blitt i velferdsnorge. Må si det provoserer meg litt at man ikke får bedre oppfølging!! (dagens lille utblåsning). Jeg var forresten på riksen for glukosebelastning for 4 uker siden, men har ikke hørt noe. Er dette vanlig? De ringer vel om det skulle være noe galt?
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 19. desember 2006 #16 Skrevet 19. desember 2006 Jeg går ca hver uke, pga komplisert svangerskap.. UL en gang i mnd..
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #17 Skrevet 19. desember 2006 1.kontroll lege : uke 9 2.kontroll jordmor: uke 14 3.kontroll UL: uke 18 (skal) 4.kontroll jordmor: uke 23 (skal) det jeg vet hittil.. har et normalt svangerskap, hittil uten komplikasjoner..
CAT77 Skrevet 19. desember 2006 #18 Skrevet 19. desember 2006 Hei! Jeg var første gang i uke 8 og skal til jordmor i uke 22. UL i uke 18 som vanlig. Neste legekontroll i uke 28. Snakket med tanta mi som er lege og hun sa det var kommet nye retningslinjer for svangerskapskontroller i 2006. Vanlig friske gravide skal i utgangspunktet ha totalt 8 kontroller inkludert UL i uke 18. Om du har spesielle plager etc. blir kontrollene hyppigere.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #19 Skrevet 19. desember 2006 Legen min sa også dette med nye rettningslinjer, men er annengangs fødende, ikke noe risikosvangerskap, og får time hver 5-6uke annenhver hos lege og jordmor.Ultralyden kom utenom/i tillegg. Synnes det er helt greit, er det noe en lurer på, så er det bare å ringe/bestille en ekstra time... Har en problemer/plager, så sier de jo ikke vent til om 4uker når du har timen din.
doble Skrevet 19. desember 2006 #20 Skrevet 19. desember 2006 Jeg går på kontroll annenhver gang hos jordmor og lege. Ca. hver 3-4 uke.Var på første kontroll i uke 8/9 (gjorde ikke så mye da....men fylte ut skjema og tok blodprosenten...osv). Ny kontroll hos lege i uke 11/12, tok da utvidet blodprøve++ prøvde å lytte etter fosterlyd men fant den ikke.. Kontroll hos jordmor nå i uke 14. Pratet mye, fikk mye info om sykehus. Hørte fosterlyd også!! Skal på ny time hos legen rett over nyttår..uke 17. Etter dette blir det vel UL, og så hos jordmor..
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 19. desember 2006 #21 Skrevet 19. desember 2006 Ser ut som det er en del som ikke har ofte kontroller i starten her, og dette hadde jeg også regnet med, siden jeg er andregangsfødende...Men jeg fikk faktisk velge om jeg ville ha hver mnd og da går jeg for det! Føler meg mye tryggere da, nå er deet vel litt over en mnd siden sist, men neste fra i dag er om en mnd igjen og slik kommer det til å fortsette. Dette var min tredje kontroll, samtidig med at jeg hadde UL etterpå og er i uke 18+6. Så det kommer nok veldig an på hvem man treffer på av leger og JM, regner jeg med. Men kjeg føler meg veldig heldig som kan ha så ofte kontroller, enda det ikke ligger noen spesiell helsemessig grunn for det.
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #22 Skrevet 19. desember 2006 Jeg er 3. gangs ( '94 og '97) og går nå som da til kontroll med ca 3 ukers intervall, annenhver gang lege/ jordmor. De synes selv at det var for få kontroller som er oppsatt og ønsket da som nå å få meg og andre gravide inn til oftere kontroller DERSOM den gravide selv ikke motsetter seg det.. Egentlig skulle jeg etter "mine" intervaller vært til kontroll i romjulen, men ønsket selv og vente til over nyttår uten at dette medførte hverken problemer eller spørsmål fra noen av dem.. Som de sier... de ønsker å være tilgjengelige og ha en tett oppfølging, men at det er ønskelig at vi gravide har medbestemmelse på hyppigheten da det faktisk er VI som kjenner svangerskapet på kroppen, uten at de skal legge det medisinske ansvaret bort fra seg selv. Helt ypperlig synes jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå