Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #1 Skrevet 18. desember 2006 Leste nettopp følgende på felleskatalogen og fikk både hjertet og baby helt opp i halsen av angst: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser. Jeg har alltid vært litt hekta på nesespray, og har brukt otrivin daglig i svangerskapet. Faen- nå har jeg helt panikk! Og jeg som ikke har tatt en paracet engang!
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 18. desember 2006 #2 Skrevet 18. desember 2006 Det står vel på flaska at den ikke skal brukes i mer enn 10 dager i strekk?
Gjest Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Jeg er kronisk tett i nesen og bruker egentlig en kortison nesespray, men denne kan jeg ikke forene med graviditet. Derfor har jeg fått beskjed om å holde meg unna all form for nesespray i 1.trimester, men deretter kunne jeg bruke om kvelden, barne-utgaven, for å få sove. Dette har jeg gjort i begge de to andre svangerskapene mine g har to frsike og normale barn så langt i hvertfall. Bruker en liten dusj av barne-nesespray (aner ikke merke, men det er vel mye det samme i alle?) hver kveld, på legens ordre, viktigere å puste å få nok oksygen enn evt mulig men lite sannsynlige skadevirkninger har jeg fått beskjed om.
candymams Skrevet 18. desember 2006 #4 Skrevet 18. desember 2006 Haalo,synes du er noe hysterisk (for å ta den høflige varianten....) Sjansen for at det har påvirket fosteret ditt er mindre enn liten! Du siterer jo selv det som står skrevet i felleskatalogen "Det er derfor mindre sannsynlig at prep kan foråsake fosterskadelige effekter, kan brukes under graviditet i terapeutiske doser" Kjenner selv flere mødre som har måttet gå på sterke medisiner pga sykdom under graviditet og da snakker vi om at nese spray er sukkertøy i forhold og samtlige har fått friske barn. Så tror du kan ta det helt med ro og at lille nurket ditt er i skjønneste orden.
Cam_gutt_4_6 Skrevet 18. desember 2006 #5 Skrevet 18. desember 2006 Ingenting å gjøre med det nå, og det står jo at det er mindre sannsynlig at det er skadelig.. Ville tatt en prat med legen, og ellers tatt det med ro. -Gjort er gjort, men jeg ville nok lagt den fra meg fremover for sikkerhetsskyld. Spiste en Citrizin (allergitablett) tidlig i svangerskapet (jeg visste jeg var gravid, men tenkte overhodet ikke på det..), og på det står det at det er kan føre til økt risiko for fosterskade. -Hadde panikk i noen uker, men alt står bra til foreløpig, og jeg kan ikke gjøre annet enn å håpe at jeg slipper å ha dårlig samvittighet resten av livet.. (At ungen er frisk og normal, altså!) Det går stort sett bra, men det er viktig å ha med seg hodet hele veien..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå