Gå til innhold

Flytting igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke så mye av reglene jeg..

Noen her hevder at hvis man har felles foreldreansvar, men ikke bor sammen kan den med daglig omsorg flytte hvor man vil innen Norge. Men de to gangene jeg har flyttet (alene med barna) har folkeregisteret nektet å godkjenne flyttingen før far har underskrevet på flyttemeldingen for meg og barna, nettopp på grunn av at vi har felles foreldreansvar. Den ene gangen nektet far og det tok 4 måneder og en advokat før jeg fikk godkjent flyttingen. Da snakker vi om å flytte 20 minutter fra gammel adresse...

Noen med en forklaring på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var dette flytting fra egen bolig, altså kun din og barnas bolig? I så fall har folkeregisteret gjort en alvorlig feil.

Var det flytting fra felles bolig med far skal han skrive under om han har foreldreansvar.

Barneloven

§ 37. Avgjerder som kan takast av den som barnet bur fast saman med.

Har foreldra sams foreldreansvar, men barnet bur fast saman med berre den eine, kan den andre ikkje setje seg mot at den barnet bur saman med, tek avgjerder som gjeld vesentlege sider av omsuta for barnet, m.a. spørsmålet om barnet skal vere i barnehage, kor i landet barnet skal bu og andre større avgjerder om dagleglivet.

>>Altså den barnet bor fast hos bestemmer hvor i landet barnet skal bo. Den andre kan ikke motsette seg dette.

§ 40. Flytting med barnet til utlandet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet.

Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.

>>Gjelder utenlandsflytting.

At folkeregisteret i din sak ikke har gjort jobben sin er å beklage. Har du egen adresse som skiller seg fra far sin skal ikke han skrive under på flyttemelding. Men feil skjer dessverre da det er mennesker som sitter med slike saker.

Skrevet

Hva ? Det kan umulig være riktig. Trodde man kunne flytte hvor man ville i landet, men at man måtte ha fars godkjennelse for flytting til utlandet. Burde vært omvendt å da, at far ikke kan flytte langt vekk for ungen må jo da uansett sendes over til han. Vis det du skriver stemmer da.

Skrevet

Har akkurat vært med ei veninne på ligningskontoret ang dette...

hun fikk beskjed om: når det blir flyttet ut av felles hjem med barn, må far skrive under på dette.., men hvis han ikke gjør det, kn ligningskontoret gdkjenne dette uten fars samtykke ette 6mnd...., og hvis barna reelt bor hos mor, og evt fikk problemer ho trygdekontor ang dette, så skulle hun får trygdekontoret til og kontakte ligningskontoret..

men hvis hun da igjen ville flytte, sto hun fritt til og gjøre dette, uten fars underskrift på det...

Skrevet

Man kan flytte hvor man vil uten den annens godkjennelse. Mannen min måtte ikke signere på noe da jeg skulle flytte etter at han fikk felles foreldreansvar. Har flyttet to ganger og har flyttet fra by til by.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...