Tessa76 Skrevet 16. desember 2006 #1 Skrevet 16. desember 2006 Heia! Reiser til Thailand om 12 dager:) Men jeg gruer meg ganske masse til den der prutinga. Det skal visst prutes både her og der, sies det. Huff, liker ikke sånn. Er det noen som har noen tips? Er det noen "regler" på prutinga? Det skal vel ikke prutes på restauranter og i vanlige butikker? Kun på markeder, på stranden og taxi? Og hvordan begynner man egentlig? Det er jo så billig der at i grunnen burde det vel ikke prutes i det hele tatt.....?? Jeg kommer til å bli helt ør!
Vekt 75 Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Hei Jeg forstår deg godt. Var i Thailand i januar og det var ikke så kjekt å prute i begynnelsen, men så ble jeg vant til det etter hvert. Pruting er en del av handelen. Du må nesten bare se hvor mye selgerne er interessert i å la deg prute. Men en ting. Begynn med en lav sum!!! og heller gå litt opp igjen på neste runde. Vi prutet ikke på restauranter, i mat butikker ol. I fine klesbutikker får du gjerne litt rabatt dersom du kjøper mer. I typiske turistbutikker ol kan du prute. Før du setter deg inn i taxien må du bli enig om en pris. Lykke til og god tur. Når reiser dere, og hvor skal dere? Jeg reiser med mann og 4 barn til Hua Hin 28 des. Ikke lenge igjen nå
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 18. desember 2006 #3 Skrevet 18. desember 2006 Pruting er enkelt..Naar du kikker paa ting og har lyst paa noe, spoer du de hvor mye det koster..Min regel er at jeg ikke vil betale mer enn halve av hva de sier (de tjener fortsatt mye), da de setter opp prisen saa det er rom for aa prute..Saa da starter du litt under halve prisen...slik at du kan gaa opp.. Mange synes det er ekkelt aa prute, men i noen land blir de faktisk fornaermet om du ikke pruter!!
Tessa76 Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 20. desember 2006 Takk for tips, begge to:) Skal ha de i bakhodet når vi kommer ned. Vi skal til Phuket. Vi reiser fra Oslo den 27. Reiser med mann og 3 barn. Det skal bli heeerlig. Ikke akkurat så fint vintervær her i Norge.... God tur til deg også, Vekt!
rakrias Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Hei. Når det gjelder pruting, skal du i hht til skikk og bruk ikke gå i gang med å prute på en vare dersom du ikke har bestemt deg for å kjøpe. Det er uhøflig å prute på en vare for deretter å ikke fullføre handelen. Du bør bestemme deg på forhånd hvor mye du vil betale for varen. Når du spør om pris, vil du få en indikasjon på om du vil komme ned på det nivå du ønsker. Vanligvis skal du kunne komme ned på halve prisen av den du får oppgitt av selger. Dersom halvpris overstiger det du ønsker på betale, går du ikke videre med pruting. Da takker du høflig for svaret og går. I noen tilfeller blir du spurt om hvor mye du er villig til å betale, og da svarer du ærlig hva du kan gi. Enten slutter selger å løpe etter deg fordi han skjønner at du har satt din grense. Dersom selger tiltross for dette er interessert tyder det på at han/hun kan gå ganske mye ned på pris. I disse tilfellene kan det hende du til slutt må betale noen Baht mer enn du hadde tenkt, men da skal du tenke på at det kun er snakk om noen få norske kroner i forskjell. Jeg har hørt enkelte eurpoeere prute hvor jeg virkelig har gremmet meg. Pruting er en del av handelen, men man skal heller ikke være uhøflig å tilby en spottsum på noe som åpenbart koster litt. Her bør man bruke hodet og tenke verdi. Eks. vil det være forskjell om dette gjelder handtverk kontra solbriller på gata. Dersom du blir lei av prutinga, kan du dra til markeder hvor varene er ferdig priset. Du vil da i mange tilfeller se at du kan komme rimeligere av med handelen ved å dra på disse markedene enn på gata ellers. Slike markeder finner du både i Karon og Patong. I Karon ligger et ganske stort marked litt sør for rundkjøringen til Karon på hovedveien (på tur til Kata). I Patong ligger 2 slike markeder i gaten Rat-U-Tit Rd ( ett marked ligger sør for utløpet av Bangla road og ett annet ligger litt lengre nord). Håper dette var til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå