Gjest Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Ser det vekker oppstyr dette her, og mye formuftig er sagt. Mitt innlegg var også bombastisk siden jeg ikke sa noe om hvordan dette ble lagt fram osv osv. Jeg forsvarer meg ikke for det føler jeg ikke jeg trenger. Jeg bestemte ikke dette som stemor, for jeg VAR IKKE STEMOR DA JEG SA DETTE. Dette kom opp i den tiden vi bestemte oss for å finne en felles leilighet. Jeg er selv barn av skilte foreldre og vet min mening om jul o.l. Jeg vet også hvordan jeg selv er, og fant ut at jeg kan ikke gå inn i et samboerskap hvor det blir regler jeg ikke kan leve med. Vi fant ut hvordan høytidene skulle organiseres, og har avtalt dette med biomor. På den måten er valget tatt for barna, de slipper å velge og det er ikke laget noe oppstyr rundt dette. Slik er det, slik har det alltid vært... Jeg gjentar at jeg ikke hater barna hans, de er glade for å være hos oss. Jeg er så utrolig glad for at vi pratet igjennom en del ting, og at vi har klare avtaler, jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har meglet mellom min mann og hans eks for de klarer ikke å samarbeide i det hele tatt lenger. Slik sett er jeg glad vi har de "store" tingene på plass, slik som høytider o.l. Vi har en grei ordning, så får andre ha sin. god jul
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Utrolig mye innlegg på den forrige tråden, ja. Jeg sier som sist jeg. Det er ikke noe enestående eksempel at far ikke har særkullsunger på julaften, det vet jeg flere som ikke har. Det er hva de voksne gjør det til som evt får ungene til å føle at de blir utelukket. Så lenge det er slik aå tenker jo ikke ungene over at de kunne vært noe å velge i. Vi har heller aldri samvær på julaften eller nyttårsaften, og slik kommer det til å være uten at ungene blir noen psykiske vrak av den grunn! Hvert eneste år er det avskjed med ungene 14 dager før jul, og så er det pakkeåpning her rett over nyttår. Tro tradisjon, no hard feelings. Har aldri hørt at de føler seg utelatt, dette er an avtale de voksne har laget helt uten at barna har måttet ta standpunkt. Og som sagt, det har vært slik helt siden de var små.
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Ok helt greir, skjønner nå at ting har blitt gjort på en annen måte/vri. Men vil egentlig ikke uttale meg så mye for jeg skjønner dere har funnet en løsning som fungerer for DERE voksne. For jeg vil aldri kunne forstå fedre/mødre som velger å ikke tilbringe slike høytider med barna sine. For meg er det av de største gledene jeg har som mor å skape ritualer rundt disse høytidene, men faktumet er at to av barna mine er hos far 2hver jul,nyttår,påske osv. Personlig vil jeg aldri gå inn å nekte han den gleden å ha barna ved slike annledninger selvom jeg gjerne kunne ha hatt barna hjemme da. Så egoist er jeg ikke som vil si nei til far. Hadde han ikke villet hatt dem ville jeg blitt dypt skuffet. Og jeg ser barna her de har et valg, de er 11 og 7 år. Han på 11 ville være hjemme da og 7 åringen ville til pappa og det er helt greit for oss for barna våres skal ikke lide på grunnlaget at vi to ikke klarte å holde sammen. Som sagt vil jeg aldri være enig her uansett med måten deres. Men at jeg respekterer folks valg ja. God jul til dere også
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Vel det er ting vi ikke trenger å stikke under en stol, barna lider når foreldrene velger å ikke leve sammen. Det er en stor sorg, å fritt få bestemme hvem en skal feire jul hos, er ikke noe plaster på såret, i de fleste tilfeller vil det ofte gjøre livet enda vanskeligere, de føler de må velge den ene, og de får dårlig samvittighet for den andre. Det er ikke bare for de voksne faste rammer og forutsigbarhet gjør livet enklere, for mange barn skaoer det faktisk trygghet :-) Av og til må en ta valg som å ikke feire jul sammen for barnas beste, fordi barna føler det tryggest, å gi opp egoistiske ønsker om å ville ha barna hos seg i høytiden. Vi har forøvrigt annenhver jul og nyttår, og er fornøyde med det. Alle barna skal være hos oss i år, og det blir koselig det. I allefall for oss voksne, hva barna tenker om å ikke være hos sin mor det vet vi ikke, for det er det ingen som tør å si noe om, for de er da redde for å støte noen.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Jeg vil bare si at de som angriper deg i det forrige innlegget og dette, er nok alle mennesker som ikke har opplevd hvordan det er å ha vanskelige bortskjemte stebarn og en SYK SYK eks-kone. Sånn er det nemlig her! Vi har riktignok ungene både annenhver jul og masse ellers, men når de er her er det uutholdelig og det har vært flere ganger jeg har tenkt at jeg ikke greier å fortsette samlivet fordi de er så bortskjemte og fordi eks-kona gjør så masse slemme ting. Derfor, selv om jeg aldri ville forlange det samme av min mann som du gjør, så forstår jeg deg! GUD JEG SKULLE ØNSKE VI HADDE DET SÅNN!
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Jeg føler vel at mannen din kanskje kunne gjort noe med denne syke x en. Han må kunne sette benet ned og sperre henne ute av sitt liv utenom barna. Barna er også mestere til å tilpasse seg så hadde du fått med deg mannen din til å sammkjøre srengere regler hjemme tror jeg barna fort ville tilpasse seg dette. Men hvis far gir etter for barna har man ikke så mye å stille opp med.
Stratos med 3 barn Skrevet 19. desember 2006 #7 Skrevet 19. desember 2006 Uansett; en merkelig mann som lar deg bestemme slik over han! Tenk om andre begynner å bestemme over han og du mister kontrollen en dag a..... Men god jul!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Her hiver jeg meg på jeg også. Har selv ett barn hvor ikke far bor sammen med oss og ett nytt barn sammen med samboeren min. Han har barn fra før og her hos oss er mitt barn alltid hjemme på julaften. Det er en avtale vi har sammen med den nye familien til min datters far. Hun er hos de 1 juledag og det fungerer for oss. Heldigvis. Nå er det sånn at pappaen ikke er så veldig flink til å stille opp for henne ellers i året at julaften hos han er helt uaktuelt. Min samboers arn er hjemme hos sin mor på julaftenog kommer til oss 2 juledag. Da er vi hele familien samlet.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #9 Skrevet 20. desember 2006 vil ikke far ha barna hos seg på julaften kan det være mange grunner til det, men jeg kan ikke se at det skal komme noe som helst godt utav det for barna om han tvinges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå