Gå til innhold

Forvirret... hvor mange uker?


Paloma78

Anbefalte innlegg

Iflg. svangerskapskalkulatoren er jeg 5 uker på vei, og fosteret er 3 uker gammelt. Er jeg da inne i min 6 svangerskapsuke? Hvis noen spør, er jeg 3, 5 eller 6 uker på vei?

 

Har hørt at man skal vente med å fortelle om graviditeten til venner og bekjente til det har gått 3 mnd. Hva menes med det? Når fosteret er 12 uker gammelt, eller når jeg er 12 uker på vei?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe.. Det er skikkelig forvirrende. Det følger morens svangerskapsuker. Dvs når vi er 40 uker og fullgodt er barnet 38 uker.

Etter hva jeg tror og mener er du da i din 5 svangerskapsuke. Jeg er 7+4 og i min 7 svangerskapsuke. Jeg bruker babyverden sin kalkulator. Her på BIM regner de at du er i din 6 uke. Etter hva leger etc regner tror jeg det er mest riktig å at du regner med at du er i uke 5.

 

Nå ble nesten jeg forvirret:)

 

Forresten, når fosteret er 12 uker er du 14 uker på vei!!!!

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden man regner etter siste mens brukes morens uker som referanse, siden befruktningen normalt er litt usikker.

Man sier det vanligvis i morens uke 12, barnets uke 10.

 

Hvis du har fullgått 5 uker er du inne i din 6.uke, sånn som hun andre sier. 6 uke varer fra 5+1 til 6+0, så begynner du på din 7.uke.

 

Håper det var forståelig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva dere skriver ang uker. Hvorfor regnes da forskjellig på de ulike sidene. Legene jeg har snakket med regner slik jeg skrev. Tror det er derfor mange får termin en uke eller to senere enn først antatt.

 

Men jeg vet ikke hva som er rett.... Som trådstarter skriver er det rom for forvirring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 6 uker + 3 dager på vei. Det betyr at jeg er i min 7. svangerskapsuke. Eller 6 uker på vei.... Det er forskjell på hvordan man uttaler det. I syvende uke eller syv uker er 2 forskjellige ting! Om man sier at man er i sin sjette (6.) uke, betyr det fra 5 uker + 0 dager til 5 uker + 6 dager. Er man seks (6) uker på vei, så er man 6 uker på vei...

Litt forvirrende dette her, men legg merke til at 6 uker og 6. uke er forskjellig!

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så når jeg er 4+1 så er jeg i min 5 uke?vil det si at når jeg er 11 uker så er jeg egentlig 12? så jeg kan fortelle det når jeg er 11 uker? blir helt forrvirret jeg,får høre hva legen sier kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...