phantomet Skrevet 14. desember 2006 #1 Skrevet 14. desember 2006 Da har vi blitt oppringt av HS som forteller at legen ved Helsestasjonen ikke vil la oss dele opp vaksinen, med argumentasjon av at barnet vil uansett reagere på deler av vaksinen og at Bærum Kommune har lagt seg på en praksis der man IKKE dele opp uansett! Dermed må vi gå gjennom fastlege for å få en vaksine eventuelt delt opp.. Og jeg føler uansett at jeg må prate med noen jeg føler tillit til før jeg eventuelt klarer å ta stilling til å la babyen min få cocktail versjonen...
Gummelillan Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Nok et hyggelig møte med helsestasjonen vår skjønner jeg...? Selv har jeg valgt å la alle tre barna få følge vaksinasjonsprogrammet til punkt og prikke. Ved noen sprøyter har vi opplevd sykdom - andre ikke. Men mener dette må være ett av valgene som vi foreldre selv må fortsatt få ta. Synes argumentasjonen fra helsestasjonen er ganske håpløs. Til syvende og sist er det vel et spørsmål om kroner og ører? Hva om de hadde latt foreldrene da betale for den ekstrakostnaden som en oppdeling vil forårsake? Mitt tips er at du kontakter fastlegen og ber om at de setter vaksinasjonen oppdelt. Konsultasjonene er gratis for barn under 12 år og du betaler for det materiell og vaksine som de benytter. Så ser du hvordan det går. Takler Måka det med kun mindre feber og sykdom (toppen ett døgn) ville jeg ha forsøkt cocktailen ved neste korsvei.
Maud Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Jeg har vaksinert mine barn, men mener at det må da være hold i at vaksinasjonsprogrammet skal være frivillig! Jeg ville tatt kontakt med kommunelegen. De kan ikke ta en prinsipiell avgjørelse på noe som skal vurderes individuelt! Hva med å ta kontakt med Folkehelsa for å diskutere dette? Har dessverre ingen kyndige personer å anbefale, men søk råd slik at du kan ta en avgjørelse du føler deg komfortabel med.
Babyonboard ;-) Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Her må jeg melde pass Phantomet, har satt meg altfor lite inn i dette... Men jeg støtter deg fullt ut da jeg mener at hver enkelt må selv få bestemme! Spesielt siden du vil ha vaksinene men kun ønsker de oppdelt... Stå på ;-)
phantomet Skrevet 14. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2006 Jeg skal nok gjøre et og annet, men må bare komme til hektene først. Måka kunne jo ikke vaksineres nå likevel, siden han er syk. Av en eller annen grunn så tror jeg ikke fastlegen vår er spesielt behjelpelig, men vi skal bestille time og høre hva han har å si. Må ha gjort opp status innen 17. januar, for da har vi fått ny time på HS. (Vi er så heldige å ha en helsestasjon som bare er åpen annen hver mandag og tirsdag, onsdag. Dermed er det vanskelig å få time til 3 mnd kontroll og samtale når babyen er syk den aktuelle datoen.)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Send meg foran deg nå phantomet så tar jeg kvelertak på både den ene og den andre for deg;-))))) HelseNorge er ikke akkurat noe å hoppe i taket for bestandig!!!!!!!!!!! Ikke la deg manipulere - du vet at du velger det som er best for ditt barn uansett!!!
Urtete Skrevet 14. desember 2006 #7 Skrevet 14. desember 2006 Er det mulig??!!?!?!?!??!!!? Og så typisk argumentasjon: "Vi har lagt oss på en praksis......." PRAKSIS! Dette handler da ikke om kommunens praksis, men om deg og ditt barn!!! Stå på du, phantomet! :-)
Gla-mor Skrevet 14. desember 2006 #8 Skrevet 14. desember 2006 Helsestasjonens vaksinasjonsprogram er vel et typisk eksempel på at det er mest effektivt (og kostnadsbesparende) at alle barn behandles likt, samlebåndsvaksinering som gjør at det blir vanskelig å ta individuelle hensyn..... Enten takker du ja til pakken, eller så får du ingenting. De er kanskje redd for at det vil bre om seg, og at det plutselig står mange på døra som vil ha spesialprogram, så det skjønner jeg ikke går. Men de kunne vel vært litt fleksible likevel og heller ta problemet dersom det oppstår. Vaksine kan jo like godt settes hos fastlegen (men det koster kanskje noe ekstra?). Og så krever det vel at dere som foreldre er ekstra påpasselig med å følge opp vaksineringen selv. Lykke til med vurderingen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå