Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Bor ikke sammen med barnets pappa, men vi har et meget godt vennskapsforhold. Sliter veldig med bekkenløsning og noen ganger blir det så ille at jeg er avhengig av hjelp til å stelle babyen. Vet at jeg har rett på ekstra egenmeldinger ved sykt barn og eventuelt syk dagmamma. Men jeg er ennå i svangerskapspermisjon så babyen er derfor ikke verken hos dagmamma eller i barnehage. Pappan har tilbudt seg å bo her og ta seg av både babyen og meg når det står på som verst. Kan ta pappan få ekstra egenmeld for å ta seg av oss de dagene jeg må holde sengen, eller er det bare for pappaer som bor sammen med barnets mor? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #2 Skrevet 14. desember 2006 Det er kun pappaer som har 50% samvær som får nyte godt av disse dagene. Noen arbeidsgivere er greie og gir slike dager selv om pappa bare har samvær annenhver helg..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #3 Skrevet 14. desember 2006 Det er ikke arbeidsgiver som er grei. Dette er rettigheter etter loven, og arbeidsgiver får dette tilbakebetalt fra NAV. Folketrygdloven sier: § 9-5. Første ledd angir personkretsen som har rett til omsorgspenger etter denne bestemmelsen. Bestemmelsen omfatter arbeidstakere som må være borte fra arbeidet for å ta seg av et sykt barn. Det er en forutsetning at arbeidstakeren har omsorg for barnet. Fortolkningen av begrepet ”omsorg for barnet” er forskjellig fra den fortolkning som legges til grunn ved anvendelsen av bestemmelsene om pleiepenger, se § 9-10 og § 9-11 med merknader. Med ”omsorgen for barnet” etter § 9-5 menes det at arbeidstakeren enten må ha omsorgen alene, delt omsorg med den andre forelderen eller delt omsorg med ny ektefelle/samboer/partner som man har felles barn med. Omsorgspengene kan etter avtale fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av faktisk avtalt samvær, se § 9-6 femte ledd. Etter § 9-6 sjette ledd kan foreldre som er alene om omsorgen overføre inntil ti stønadsdager til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Partnerskap likestilles med ekteskap, se folketrygdloven § 1-5 andre ledd. Hvis foreldrene har delt foreldreansvar lik 50 % av omsorgen hver seg, har begge rett til omsorgspenger.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Ja, og poenget mitt var så mye annerledes? Delt omsorg er 50% hos hver forelder. Noe mindre samvær gir ikke rett til egenmelding for barns sykdom med mindre arneidsgiver er grei.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 Med mindre mor gir fra seg noen av sine dager § 9-6.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #6 Skrevet 14. desember 2006 Poenget er at det IKKE har noe med arbeidsgiver å gjøre. Deler foreldrene 60/40 kan den ene ha 60 % av dagene den andre 40 %. Så ja poenget med loven var noe helt annet enn du skriver. Arbeidsgiver kan ikke si noen ting, det er NAV som tar disse avgjørelsene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå