Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Jeg og faren til ungen min er i ferd med å gå fra hverandre. Alt er så sårt og vondt, og jeg vet ikke hva jeg må huske på å gjøre nå. Jeg skal bli boende i huset vi har sammen, og vi skal begge stå som eiere til vi evt finner ut at vi skal selge. Kommer til å bo her i hvertfall 1,5 år til, til jeg er ferdig med utdannelsen min. Han ønsker 50/50 på samvær, men jeg har ingen inntekt og heller ikke støtte i lånekassen p.g.a forsinkelse i studiet. Så jeg ser ikke hvordan jeg skal få det til å gå opp. Hvordan gjør man det med bidrag/overgangsstønad/osv osv..??Hvor mye samvær kan han ha før jeg mister retten til stønad? Er det ellers noe jeg må huske på midt oppi dette? Klarer ikke å tenke helt klart, og vil ikke at dette skal bli verre enn det allerede er. Har sånn sorg over det som ikke er lenger, og det som aldri skal bli..
Korse76♥ Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 Hei du... Jeg har tidligere forsøkt å finne ut lovverk ang 50/50 ordning, men har ikke lykkes. Du finner en del informasjon på www.nav.no Søk etter enslig forsørger eller alenemor på nettet så finner du en del nyttige tips og råd. Ellers så vil jeg anbefale deg å få til et møte med NAV slik at du får hjelp til skjemaer og de skal jo være oppdatert på regelverket. Det er aldri moro å stå oppi sånne situasjoner, men forsøk å finne en løsning som passer dere alle og forsøk å behold en god tone dere i mellom, det vil dere komme lengst med...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 du får overgangstønad så langt som til 60/40... å det er jo det nærmeste du kommer da.. bidrag får den som står med hovedomsorgen til barnet og regnet ut fra prosenter av inntekten til den andre.. gå ned på trygde kontoret og snakk med dem, de er som regel ganske ålright syns nå jeg da.. du kan jo kanskje få bostøtte, utdannings stønad, dobbel barnetrygd, overgangstønad, bidrag, kontantstøtte viss dere har så små barn... men dette får du vite mer om inne på nav sine hjemmesider og nede på trygdekontoret
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #4 Skrevet 14. desember 2006 Dere kan jo gjøre det slik at dere har en privat bidragsordning, levere en samværsavtale på vanlig samvær og få full overgangsstønad, men så kan far likvell ha 50/50. Litt dirty, men et forslag. Om jeg hadde gjort det selv? Antakelig ikke.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2006 #5 Skrevet 14. desember 2006 De fleste stønader man har krav på, er i regi av å være ALENEforsørger. Dvs at du må ha daglig omsorg. Å ha daglig omsorg vil si å ha barnet boende fast hos seg og at samværet er mindre enn 50% for den som ikke bor fast med barnet. Dersom dere har 50/50, har dere delt omsorg og ikke samvær. Da har man ikke rett til mange av stønadene som aleneforsørger. Dersom en har daglig omsorg og den andre samvær, må partene regulere samværets omfang gjennom privat avtale. Dere må altså inngå avtale dere i mellom om hvor mange dager i uken/mnd barnet skal være sammen med den andre. Ved beregning av bidraget, skal man trekke fra for faktisk samvær. Du finner en bidragskalkulator på www.nav.no under fanen familie/omsorg, barnebidrag og bidragsveileder. Bidraget fastsettes ut fra begge parters inntekt, barnets strl og utgifter til barnehage etc. Du kan lese mer om overgangsstønad, barnetrygd med småbarnstillegg dersom barnet er under 3 år, stønad til barnetilsyn og de andre rettighetene på www.nav.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå