Gjest Skrevet 13. desember 2006 #2 Skrevet 13. desember 2006 De fleste babyklær tåler-heldigvis- 60 gradersvask, det er veldig greit når bleiene flyter over og gulpet henger i halsgropa, men endel tåler bare 40 grader.....
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #3 Skrevet 13. desember 2006 Ull er det greit å vaske på 30 grader da ullfiber motviker bakterier av seg selv. Bomull og sånt ville jeg tatt på 60...min erfaring er at klesplagg av ren bomull ofte tåler 60 grader selv om det står bare 40 på, men trykk og sånt blir ofte slitt raskere av det.
rødhette* Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Du må ikke vaske på 40 grader, det bestemmer du selv. Det kommer jo litt an på hva slags klær det er, og hvor skitne de er. Hvis det er nye klær du vasker før babyen skal ta de i bruk, holder det fint med 40 grader
selfangerkjerringa Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Jeg vasker det på 40 med mindre det er flekker - da tar jeg det på 60. Det holder lenge så vidt meg bekjent
mamman til nyttårsbarn Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Etter å ha lest en artikkel om nettopp dette, sverger jeg nå til 60 grader. 40 graders vask klarer ikke å vaske alt rent - møkka blir bare fordelt utover de andre plaggene, det var det jeg leste!
rødhette* Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Hvor har du lest det? Jeg har hatt sambos supermøkkete treningstøy i vaskemaskina, og det har da vært helt rent med 40 graders vask... Kan ikke skjønne at det ikke skal holde til normalt skittent babytøy.
mamman til nyttårsbarn Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Hehe, det ser rent ut ja...Her er et sitat fra "helsekostkjeden". "Vask tøyet på 60 grader. Tøyvask med lave temperaturer kan etter en tid føre til at bakterier og smuss bygger seg opp i tøy og maskin og kan gi tøyet en sur lukt. Ta en runde med hvite håndklær på kokevask i vaskemaskinen. Da er du sikker på at alle bakterier og lukter blir borte." Som regel vasker man gjerne en full maskin, og den vil inneholde alt fra babyklær til sengetøy pga. allergiske forhold anbefaler man vask på 60 grader. Siden vi har ei jente på 5 år med atopisk eksem og hyper - sensitiv hud er det viktig å ha alt skikkelig rent til enhver tid og 60 grader er da det eneste som duger:)
rødhette* Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 Hvis man BARE vasker ting på 40 grader, vil bakterier og smuss kunne bygge seg opp, ja. Men hvis man vasker vanlige klær på 40 grader, og så håndklær på f.eks. 90 grader, så blir bakteriene borte, og ingen lukt. Vi vasker aldri sengetøy eller håndklær sammen med klær. Sengetøy vaskes for seg på 60 grader, håndklær for seg på 90 grader, og vanlige klær stort sett på 40 grader. Jeg har sensitiv hud selv, og har ikke hatt problemer med at jeg vasker klærne mine på 40 grader. Og rene blir de jammen meg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå