Gå til innhold

Vaksinedillemma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er måka kommet til den alderen der vaksinering står på trappene. Og jeg er som sist skeptisk...Timen vi hadde på helsestasjonen igår måtte jeg avbestille pga sykdom, og idag skjønner jeg at det var lurt.

Helsesøster ringte meg idag for å sette opp ny time. Og siden det var vaksinering er det viktig å komme i gang med den ifølge henne. Jeg spurte om de hadde fått bestilt den oppdelte varianten til måka som jeg ba om, noe hun ikke kunne huske at vi hadde pratet om sist i det hele tatt...Så fortalte hun at de ikke delte dem opp lenger.

Jeg fortalte at junior ble dårlig for tre år siden da han ble vaksinert, men ikke så dårlig som han kunne ha blitt siden jeg den gang insisterte på at om han skulle vaksineres, skulle han ikke ha Cocktail, men en og en varianten .

Selv ble jeg svært syk da jeg ble vaksinert som barn, så jeg har virkelig gått noen runder på om jeg i det hele tatt skal vaksinere barna mine. Men jeg konkluderte med at begge foreldrene må være enige dersom man skal la være å vaksinere. Mannen min ville ikke velge det bort siden han ikke visste nok om det den gang, og det samme gjelder igrunnen nå også.

Samtalen med helsesøster endte med at hun skulle sjekke hvilke muligheter som fantes, ringe til "vaksinasjonskontoret" og så fikk vi se. Jeg ba henne ringe meg tilbake og fortelle hva resultatet ble. Dersom det blir vanskelig å få vaksinen delt opp ville jeg vite det, for det ville være dumt å kaste bort tiden deres dersom vi kom til helsestasjonen og det ikke ble vaksinering likevel.

En stund etterpå ringte helsesøster igjen og fortalte at de ikke anbefalte oppdeling, men at det var mulig, men det ville innebære mer jobb for dem. Jeg forholdt meg høflig, takket for at hun hadde sjekket det for meg, og gjentok at vi ønsket den oppdelte varianten. Da måtte helsesøster snakke med en lege, deres er sykemeldt, få ham til å signere et skjema, og så bestille spesielt for oss... Det betydde at hun måtte personlig dra til en annen helsestasjon for å få det gjort....(?) Med hentydning til at det var ekstra mye jobb, men jeg var ufravikelig... Og takket henne for innsatsen, spurte om det var bedre om jeg fikk min lege ti å bestille vaksinen, men det ville hun ikke.. (Jeg sa ikke at det er min lege som faktisk er den legen hun må snakke med imorgen)

Så avtalte vi at hun skulle gi beskjed dersom vaksinen ikke var kommet til den oppsatte timen....

Jeg synes det er spesielt at Helsestasjonen setter såpass mye ressurser inn på å gjøre det vanskelig for dem som ønsker en noe mildere variant av vaksinen, men skjønner at det er et kostnads og tidsspørsmål... Og så opplever jeg at de jeg snakker med det om tror at dersom vi ikke snakker mer om det så glemmer nok den aktuelle moren øsnket sitt idet hun kommer for å få babyen sin vaksinert. Det er ikke tilfellet her i gården.

Forrige runde var det en kamp for å få gjennomført vaskineringen men vi klarte det. Vi var inn stilt på at det ville være slik denne gangen også, men håpet at det ikke ble slik...Nå gjenstår det å se om vi får det i orden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er greit at ungene får vaksine! Mange av sykdommene som nesten var utryddet her til lands for noen tiår siden, er på full fres tilbake! Men synes du skal stå på krava og få dem satt en og en! Såååå viktig når det er en mulighet for at ungen skal bli kjempedårlig! Det er ikke noe problem for helsestasjonen/legen hvis de setter godviljen til! Jeg synes det er et gjentagende problem at helsesøstrene ikke er samarbeidsvillige!!

Skrevet

Det er flott at du står på krava phantomet - det er dine barn!

Jeg har for første gang kjørt "full pakke" nettopp av den grunnen som snulder nevner. Med de to første valgte jeg også en litt annerledes løsning og det kan du tro ikke var bare enkelt for henholdsvis 18 og 13 år siden:-) Men, det er viktig at hs respekterer at det faktisk er vi som foreldre som bestemmer hva våre barn skal få eller ei, eller hvordan vi ønsker det:-))

Skrevet

Henger meg på denne og nikker enig! Det er dine barn og dine bestemmelser....Sånn som jeg ser det er en hs der for oss og skal prøve å hjelpe så godt hun kan! Skjønner din bekymring,har selv fått full pakke på mine,men har vært redd!! Når knøttet skal ha 15.mnd vaksinen den mot kusma/rødehunder/meslinger vet jeg ikke hva jeg gjør...Mellomstorebror fikk feberkrampe natten etter,og 5 dager etter det fikk han ganske mye feber og utslett.."lett meslinger " fikk vi besked om..ikke lett nei..Men det er vi foreldre som bestemmer hvordan vi vil ha det også må hs hjelpe så godt hun kan!!!

Skrevet

Da viser det seg at det blir vanskelig å gjennomføre denne runden med vaksinasjon også...

ref. vaksinedillemma del 2

Skrevet

Heisann

HVis du tar kontakt med vaksineopplyste foreldre (fantes i hvartfall for noen år siden), så tror jeg de vet hvor du eventuellt kan henvende deg for å få tak i de vaksinene du vil. De jobber for at foreldrene selv skal få bestemme, og sprer litt info som man ellers sjelden vil få vite om vaksiner.

Jeg har stort sett utsatt vaksinene litt jeg.... Og delt til de første, men tror ikke jeg gjør det nå - bare venter litt, til han er rundt året kanskje.

Skrevet

Bare stå på kjære phantomet. Det finns inget som er umulig, det umulige tar bare lit lengre tid. Bare så slitsomt, når helsesøster eller legen vill ta deg på alvor.

Er/ var heller ikke noe gla i å pumpe lille Thyra full av vaksiner i en alder av 3 mnd. Tok et valg om å gjøre det pga det som tidligere nevnt. Da jeg uttrykte min skepsis til helsesøster, så bare snakket hun det bort.

Synes en oppdelt variante hørtes ut som en god idè. Så den lille kroppen slipper få så mye på en gang. samtidig så tror jeg at hvis man er allergisk, så reagerer man uansett på det stoffet. Tenker at det er deres argument.

Lykke til. Du er en klok kvinne. Ikke gi deg...

Skrevet

Mente at legen og helsesøster ikke tar deg på alvor...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...