Gå til innhold

Kan bilstoler gå i arv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to stk BeSafe - godt brukt, men ikke vært utsatt for noen belastninger(har hatt dem selv fra de var nye). Det eldste er seks år gammelt, det andre er vel fire eller fem. Hadde liksom tenkt at haigullet kunne bruke dem, jeg - eller er det noen "aldersgrense" på bruken av sånne stoler? Mine er beregnet på barn opp til fire år, og kan monteres både forover og bakovervendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kan de ikke det da? Jeg kan ikke se noen grunn til hvorfor de ikke skal kunne det. Ved kollisjoner skal de visst byttes, kan ha oppstått svakheter slik at sikkerheten er mindre. Minstemann hos oss bruker setene etter storebror og jeg har ikke tenkt at det er problematisk.

Skrevet

Skulle ikke være noe i veien for det tror jeg. Det er vel der hvor setet er utsatt for kollisjon at man skal kvitte seg med det. Så lenge du har hatt dem fra de var nye så kan du sikkert bruke dem.

Skrevet

Fint, da sparte jeg de penga. Lurer på hva jeg skal kjøpe meg i stedet...? c",) Har fortsatt veldig lyst på vogn, da - har gått og tittet lenge på Brio Happy, syns de er fine. Kanskje det blir Harrytur på meg også snart...

Skrevet

De kan gå i arv, så lenge de ikke er så gamle at haigullet sitter feil vei.

Men de satt vel bakovervendt for 6 år siden også....

Og at de selvfølgelig ikke har vært utsatt for ulykker, men det hadde du vel husket.

Og nå leser jeg at de kan monteres begge veier, er ikke så lett, var tidlig oppe med stjernegutten vår i dag....

Skrevet

Hmmmmm. mener å ha hørt at det går en grense ved 4 eller 5 år pga materialtretthet i plasten. jeg ville ha sjekket dette godt....

Skrevet

Bilstoler eldre enn 5 år kan desverre ikke gå i arv pga matrialforringelse... Selv om stolen ikke har vært med i kollisjon er plasten og isoporen som stolen er laget av blitt mer porøs og mindre egnet som beskyttelse.

En annen ting er det at kravene for bilstol er dramatisk endret de siste årene, og er stolen av eldre modell er den mest sannsynlig ikke godkjent lenger basert på nye retningslinjer.

Skrevet

Signerer Phantomets kloke ord her ;-)

Da nr 2 ble født var eldste 4 år og derfor kjøpte jeg alt nytt - for særlig eldre enn 4 år bør ikke isoporen være før den blir svak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...