epletre Skrevet 13. desember 2006 #1 Skrevet 13. desember 2006 Fått beskjed om at besteforeldrene spanderer vogn, så jeg kan bare plukke ut den jeg synes er best. Har sett på simo og emmaljungavogner, og liker flere av dem jeg har sett/prøvd, men lurer på om jeg skal velge duo eller kombivogn. Kan man bruke sikkerhetsnett i begynnelsen mens babyen er liten hvis man har en duovogn? Eller må man ha den løse bagen fra kombivogna?
epletre Skrevet 13. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 13. desember 2006 svarer på mitt eget innlegg her... ) Jeg har skjønt at sikkerhetsnett ikke er det helt store. Vil leie boxette til de første mnd. Må bare finne ut hvor de har det og hva det koster.
mammmamia ** Skrevet 13. desember 2006 #4 Skrevet 13. desember 2006 Du bør gå for bilsete, ikke bag eller boxette... Maxi Cosi Cabrio og Akta Graco Logico S er seter som ikke er så rette i ryggen, med nyfødtinnlegg så babyen ligger fint og er MYE tryggere enn boxette... Vil absolutt anbefale deg dette, og barnet kan sitte der i opptil to timer så lenge han/hun sover og ikke gir uttrykk for mistrivsel... Tryggheten bør komme før komforten, og når de barnesetene som er på markedet i tillegg er så gode at de kan brukes fra fødselen ville jeg ikke vært i tvil en gang..! Når det er sagt - boxette er hvertfall bedre enn bag med nett, men allikevel ikke en optimal sikringsmåte, og kan KANSKJE brukes til 3 mnd hvis du er heldig...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 IKKE KJØP SIKKERTHETSNETT.. hvis du kjøper emmaljunga vogn. får du åsså kjøp bilsete som du kan sette på understellet til vogna..annefaler en av duo vognen til emmaljunga bagen er stor og god. sønnen min er 1 år og er 83 cm lang og kan fortsatt ligge i bagen
Gjest Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Skjønner ikke hvorfor alle er så negavtive til boxette, jeg har akkurat vært på kurs med Akta Graco og de har utført flere tester på boxetten den siste tiden, og resultatene er kjempe gode. Boxetten festes på en fin måte, slik at om man kolliderer bekker boxetten opp mot seteryggen, og beskytter barnet for ytre påkjenninger..eks. glassår. En boxette får du nok bare brukt i kun 2 mnd...så vil uansett anbefale deg å kjøpe en bilstol:) Skal du på lengere kjøreturer er det greit å leie en boxette. De fleste forhandlere leier de ut, i steden for å selge dem. Bilstol, da vil jeg anbefale Akta Graco Logico S, eller Maxi Cosi cabriofix. Duo eller kombi...tenk på bruken! går du mye opp og ned trapper, og tenker å bære med deg bagen! I såfall er kombi det beste, stor tyngde forskjell. Simo kombi er i hvert fall stor og god=) og varer i ca.6mnd
mammmamia ** Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Boxetten er VELDIG mye bedre enn bag med nett, men allikevel er den ikke i nærheten av like god som en bilstol..!
hedda:-) Skrevet 13. desember 2006 #8 Skrevet 13. desember 2006 Hei:-) Vi kjøpte nettopp Simo kombivogn, kjempefornøyd med den. Jobber i barnehage og har etterhvert begynt å forstå hvilke vogner som duger! Vi tenkte å ordne oss et sikkerhetsnett å ha i bilen den første tiden, da vi kommer til å måtte kjøre endel langturer. Vil jo at nurket skal både ligge godt og være trygg:-) Vet du hvorfor d ikke er så mye positivt å høre om disse sikkerthetsnettene ? Er ikke de nyeste sikkerhetsnettene ganske så sikre?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2006 #9 Skrevet 13. desember 2006 tenk på når babyen ligger nedi bagen og dere kræsjer. da vil den stakkars babyen rulle rundt nedi der. dem er ikke spent nedi der. tenk dere om da!!!!!!!!!!!!!!!! er mange baby butikker som ikke selger det engang. bilstolene er best
Mrs. Bouquet Skrevet 14. desember 2006 #10 Skrevet 14. desember 2006 Bagnett vs bilstol åTrygg Trafikk anbefaler bakovervendt babystol fremfor bagnett til de nyfødte.I en babystol blir barnet fanget opp direkte ved en ulykke. Barnet sitter medrygg, nakke og bakhode mot stolens rygg, som bremser barnets kropp med en gang. I en bag med nett kastes barnet fremover mot bagens sidevegg før kroppenbremses. Bagnett gir også stor risiko for skader ved sidekollisjoner. Det er ikke påvist noen ryggskader på barn fordi de har "liggesittet" i bakovervendt babystol, det skal derfor ikke være nødvendig å skaffe bag med netti tillegg selv om man skal på langtur. Det er selvsagt en fordel å stoppe og taen pause der babyen får bevege kroppen litt på en annen måte ca annenhver time,men det er ikke nødvendig å vekke et sovende barn. Overlege Tor Einar Calischved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus bekrefter at spedbarn ikke tar skade av å sitte i en babystol selv over litt lengre tid. MEN barnet må ikke sitte å sove i et bilsete uten tilsyn, det er fare for å klemme av oksygentilførselen til lungene om barnet sitter og sover med hodet hengende framover på brystet over lengre tid. Men etter som jeg husker er det visstnok ikke registrert dødsfall pga dette i Norge
mammmamia ** Skrevet 14. desember 2006 #11 Skrevet 14. desember 2006 Gutsbestebarn - dette med oksygentilførselen gjelder først og fremst premature barn..! Og om bilsetet er riktig montert så henger ikke babyen med hodet... Det eneste bilsetet vi har opplevd henging i er Akta Graco sitt Autobabysete...
Gjest Skrevet 14. desember 2006 #12 Skrevet 14. desember 2006 Akta Graco har nettopp utført tester igjen på sitt sikkerhetsnett, overaskende brae resultater der også, slik som boxetten. Men jobbber selv i baby-butikk, og skal ærlig si at jeg anbefaler kundene mine bilstol allerede fra starten av=) Det er tyggere for barnet om det skulle skje noe! Men skal du ut på langtur de første månedene av barnets liv, lei deg en boxette eller et sikkerhetsnett i tilegg til bilstolen din. Men som sagt, det skal MYYYYYE til for at et barn får belastningsskader av å sitte i bilstol, som da er "faren".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå