Gå til innhold

Ulceriøs Colitt og gravid? noen med erfaringer!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite nettopp at jeg har dette og må begynne på noen "farlige" dvs risiko medisin .. Lurer derfor på om det er noen her som har det og om de går på medisin eventuelt hvilke?!

Takk for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg.

Jeg har ingen erfaring med Ulcerøs Colitt og graviditet, men jeg kunne gjerne tenkt meg å komme i kontakt med deg.

Skriver nettopp en artikkel om stomiopererte og andre med tarmlidelser og svangerskap. - Interessant å høre litt om hvordan det løses praktisk.

Kan også sette deg i kontakt med noen gode sykepleiere som er spesialister på mage-tarmlidelser og stomi. Har snakket masse med dem.

Hold meg oppdatert. - Dette er selvsagt skummelt for deg, men jeg vet om andre som har gjennomført et svangerskap uten de store komplikasjonene. - Bare viktig å tenke kosthold. veldig viktig.

Har du operert enda? Eller unngår du dette?

Skrevet

Så spennende, nei trenger ikke operasjon jeg nei.. Oppdaget dette veldig tilig så er ikke et alvorlig tilfelle for å si det sånn . men skal begynne på noe medisin som asacol eller salazopyrin og dette er ikke påvist og ikke skade fosteret så kvier meg for å begynne på dette.. Fikk diagnosen i dag så vet ikke så mye om dette ennå... Har ikke fått noe råd om kosthold eller noe så føler meg litt alene og ganske redd faktisk for hva som kommer til å skje fremover ,tenker jo da på den lille.. Har så lyst å vente 4.mnd til før jeg begynner på medsinen for da vet jeg at hun har det bra.. Kjenner du noen som har gått på disse medisinene da eller?!

Skrevet

Takk skal du ha;-).. Huffda.. heldigvis slipper jeg å opereres.. men må gåpå medisiner såe...

Velger å være anonym da jeg synes dette er et litt følsomt tema akkurat nå;-).. men tusen takk

Skrevet

Jeg kjenner ingen som har gått på de medisinene i forbindelse med svangerskap, men jeg kjenner til medisinene.

- Jeg vet at Ulcerøs Colitt kan fort føre til operasjon om man ikke tar vare på kroppen. Det er derfor ikke å anbefale å vente med å bruke dem. Det er stort sett de første månedene som er de værste for barnet med tanke på medisiner. Men senere så er barnet sterkere.

Og det er jo i samråd med lege at du har fått dem forskrevet. H*n ville aldri latt deg utsette barnet for fare om h*n vet du er gravid.

Kostholdet er viktig med en slik tarmlidelse. - Og jeg skjønner det er en vanskelig og sårbar situasjon du er i. Vil du skal vite at det finnes produkter som kan hjelpe deg å dempe symptomene og redusere på medisinbruken. Men jeg vil du skal gjøre dette i samråd med lege.

En ting jeg kan love deg, er at om du ikke tar Omega 3, så begynn nå. Det hjelper ikke med Tran, men Omega 3 er betennelsesdempende og kan forebygge forverring. - Og også hjelpe deg. Ny forskning, som jeg gjerne kan sende deg om du vil dette.

- Jeg kan vente litt til du føler du er klar for å snakke om det, men du kan nå meg her, og jeeg kan gi deg mailadressen min så vi kan ta dialogen et annet sted.

Skrevet

Hei, snakket nettopp med en av sykepleierne våre og hun sier at Salazopyrin ikke er påvist skadelig for fosteret. Og hun ville anbefale deg å ta denne medisinen mens du er svanger. Samtidig vil hun anbefale at du tenker bevisst på kostholdet. Slike betennelsestilstander gjør at ditt opptak av næringsstoffer i tarmen er betydelig dårligere enn til vanlig.

Skrevet

Fant dette her: http://www.helsenytt.no/artikler/ulcers.htm

"Gravide

- Det er en viss risiko for at sykdommen kan forverres i begynnelsen av en graviditet og like etter en fødsel. Vi ser imidlertid ingen grunn til å fraråde kvinner med ulcerøs kolitt å bli gravide, men dette bør fortrinnsvis skje når sykdommen er i en fredelig fase, sier Fausa.

I dag får gravide den samme medisinske behandling som andre med ulcerøs kolitt. Det vil imidlertid ofte være nødvendig å gå noe hyppigere til kontroll.

- Det er ingen økt risiko for fosterskader ved de vanlige medikamentene, men vi er noe tilbakeholdne med såkalt immuno-suppressive medikamenter (medisiner som hemmer immunforsvaret).

Tidligere var det mer vanlig å unngå medisiner under

graviditet, i hvert fall de første månedene, noe som førte til at sykdommen kunne forverre seg.

Også i dag vurderes nøye behovet for medisiner under graviditet og amming. Det er imidlertid viktig å påse at sykdommen ikke blusser opp, påpeker Fausa.

De vanlige medisinene kan også benyttes under amming."

Skrevet

Seier og Glede..Hmm ja min lege sjekka litt dårlig opp syntes jeg han valgte asacol(tror jeg den het) og det er den det er gjort minst studier om ang graviditet.. Tar omega 3 og multivitaminer hver dag ,men når du snakker om kosten mener du at jeg skal spise ekstra sunt da eller? Jeg skal ringe legen i mårn og si at jeg vil ha ekstra oppfølging (UL) mens jeg går på denne medisinen..:-)

Tusen takk for at du sjekker det opp...

Skrevet

Hei igjen,...

Om du leser artikkelen som er henvist til i innlegget nedefor, så kan du se at opptaket i tarmen din kan være dårligere, og at du kan ha noen mangeltilstander i kroppen pga det. - viktig å få tatt blodprøver jevnlig hos legen slik at dere kan iverksette tiltak dersom nødvendig.

Jeg vet at mange anbefaler å ta jern, men jeg vet også at store doser med jerntilskudd kan forverre betennelsen, så denne skal du bare ta om det er påvist via blodprøver at du trenger tilskudd av jern.

Ellers anbefaler jeg deg å innta et fiberrikt kosthold, fordi Ulcerøs Colitt kan, sammen med svangerskapet skape problemer med avføring etc.

Jeg har anbefalt produktet før til mange, og jeg kan også sende deg masse dokumentasjon på LEPICOL ved bruk til Ulcerøs Colitt. - klikk deg inn på www.ecoline.no og les mer om produktet der. Han som importerer produktet til Norge lider av Ulcerør Colitt selv og kan HELT sikkert gi deg mange gode råd med tanke på kosthold.

Jeg skjønte av våre stomisykepleiere at det ikke er noen fare for sammenhengen mellom graviditet og Ulcerøs Colitt. - Du kan tilnærmet leve som normalt, men være mer bevisst på kostholdet.

Bra at du ber om bedre oppfølging fra legene, det skulle bare mangle. Det er du som skal leve med sykdommen og du som skal være trygg på at babyen i magen har det bra!

Håper du gir deg til kjenne en dag, og at du da tørr å ta kontakt med meg. Jeg skal love å gi deg mange gode råd! For meg er dette kjempeinteressant, iom at jeg jobber med det hver dag.

Skrevet

Hei

Jeg har UC og er gravid for andre gang, uke 13. Jeg er ikke så hardt angrepet men bruker medisin hver dag og gjør dette også i dette svangerskapet. Jeg bruker salazopyrin, men tar bare 1 pr. dag. Har brukt medisin fra dag 1 i begge svangerskapene.

Født i 2004 en frisk liten gutt som i dag er 2 år og han har ikke tatt noe skade av at jeg har brukt medisin mens jeg gikk med ham. Jeg fikk beskjed av legen min at det var mer skadelig å ikke bruke medisin og risikere å bli dårligere. Det beste var at mor var så frisk som mulig og da ved hjelp av medisin.

Jeg bruker som sagt veldig lite og det fungerer greit med sykdommen, for jeg ønsker jo heller ikke i utgangspunktet å ta medisin mens jeg går gravid - men vi er noen som bør gjøre det.

Så mitt råd er vel å bruke medisin men så lite som du trenger og kos deg masse med magen fremover.

Håper dette var til litt hjelp.

Skrevet

Hei

Jeg har UC og er gravid for andre gang, uke 13. Jeg er ikke så hardt angrepet men bruker medisin hver dag og gjør dette også i dette svangerskapet. Jeg bruker salazopyrin, men tar bare 1 pr. dag. Har brukt medisin fra dag 1 i begge svangerskapene.

Født i 2004 en frisk liten gutt som i dag er 2 år og han har ikke tatt noe skade av at jeg har brukt medisin mens jeg gikk med ham. Jeg fikk beskjed av legen min at det var mer skadelig å ikke bruke medisin og risikere å bli dårligere. Det beste var at mor var så frisk som mulig og da ved hjelp av medisin.

Jeg bruker som sagt veldig lite og det fungerer greit med sykdommen, for jeg ønsker jo heller ikke i utgangspunktet å ta medisin mens jeg går gravid - men vi er noen som bør gjøre det.

Så mitt råd er vel å bruke medisin men så lite som du trenger og kos deg masse med magen fremover.

Håper dette var til litt hjelp.

Det første innlegget kom lagt opp, så derfor et til på slutten.

Skrevet

Hei!

Var bare innom her en tur og så innlegget ditt. Jeg har også ulcerøs collitt og har hatt det i snart 3 år. Har ikke vært plaget med sykdommen siden jeg startet med behandling for 3 år siden - jeg tar Asacol 400 mg x 2, deretter trappet jeg selv ned til x 1, men dette var visst for liten dose mente legen. Men jeg følte meg så bra, og tok x 1 i et år ca. Nå har sykdommen blusset opp igjen og må ta Asacol 400 mg 2 x 2.

Legen sier at det ikke er farlig for babyen, og jeg stoler på han, men jordmor har sendt en henvisning til ekstra ultralyd for å sjekke at babyen legger på seg som hun skal.

Ellers lever jeg helt som normalt, og spiser det jeg vil. Er ikke hysterisk i det hele tatt, men rådet om Omega 3 er nok lurt. Kroppen er jo mer utsatt for stress i denne perioden.: ) Ellers har jeg for lavt jernlager som jeg også tror sykdommen er skyld i og føler meg mye svimmel, men ellers i god form. Jeg er 30 + 1 idag.

Håper du leser dette! Lykke til!

Skrevet

Takk skal dere ha:-).. Trudde ikke at jeg skulle få så mange svar, det er godt det;-).. blir litt mer beroliget da, Han legen på sykehuset mente jeg skulle begynne på Asacol. Kviet meg veldig altså å sa til legen min at jeg ikke turte det. Hun forstod meg å sa at det var mitt valg. Men hun støtte meg, pratet og med han legen på sykehuset i dag , han støtte meg å i mitt valg. I og med at tarmen min ikke er så betent nå , skal vi vente det ann en mnds tid å se.. skal levere nye prøver og ta blod prøver o.l i januar.. Men sef blir jeg kjempe dårlig før den tid og får vondt så MÅ jeg jo begynne på medisinen uansett. Det føles bare ikke riktig nå for meg.. Men prøver å være litt sunnere enn det jeg har vært til nå da;-) Også får jeg håpe alt går bra og at jeg kan begynne på medisinen etter at hun er kommet trygt ut;-D

Takk til dere alle, dere er så søte... Lykke til..

Skrevet

Ønsker deg også masse lykke til! - Og en riktig god jul og godt nytt år!

Hold oss gjerne oppdatert på formen og hvordan det går med deg!

Skrevet

TUSEN takk;-)-- håpert alt går bra ja!!!;-D.. lykke til videre alle sammen, takk for svar og råd og goood jul... Snart bare en uke igjenn :-/..

Skrevet

Hei! Jeg har også UC, og lurer veldig mye, og har mange spørsmål rundt dette. Fikk denne sykdommen for 3 1/2 år siden, og gikk på pentasa helt fram til juni i år.Sluttet da, fordi jeg kjente meg frisk. Ble gravid i august ( er nå 20 uker), og fikk tilbake sykdommen for 4 uker siden. Var veldig usikker på om jeg kunne begynne på pentasa igjen og tok kontakt med både lege og jordmor. Ingen ville svare meg på om jeg kunne begynne på medisinene igjen, men tilslutt fikk jeg heldigvis svar fra en overlege på sykehuset at jeg kunne ta denne medisinen. var veldig skeptisk selv, da jeg er livredd for at noe skal skje med den lille... men jeg ble så dårlig, at jeg hadde ikke mye valg.. Skal på sykehuset på undersøkelse på tirsdag, og håper virkelig at jeg får en del info der... Hvis jeg får noen gode råd, så skal jeg viderebringe dette :-)

Skrevet

Hei!!

Æ har Morbus crohn,det har æ hadd påvist i over to år.Det e en betennelses tilstand i tarmsysteme,en "slæktning av UC.Blei operert i tarmen i mars for to år sia.Det har gådd vældi opp å ne me mæ...har ikke gådd på nånn medisin fordi vi ønska å bli gravid.Men dæm mene medisin ikke ska vær skadeli for fostre,å hvis æ blir super dårli må æ bare bynn på det.For det e som det blir sagt ovenfor,-det viktigste e at du e frisk å stærk-for du e jo rugemaskin i ni mnd:)

E 23+2 nu,å MC min e ikke plagsom nu.Men æ har en sånn tillæggs greie på at æ får forstoppelse-når æ ikke e gravid åsså...Da blir æ innlagt på sykehus å får kontrast væska-vældi kritisk mens det står på...Det har æ sloppe nu ætter at æ blei gravid,men æ får forstoppelse med STORE smærta.E kjæmpe bekymra,å lægan å jordmødrene har delte meninga om det hær...

Så æ skjønne kjæmpe godt at du e redd.Du har ikke bare dæ skjøll å ta vare på oppi alt det hær.

Men få dæm til å ta all slags prøva av dæ,-jo før jo bedre!!

Lurt å forlange å få prata me en ernærings fysiolog fort fort!!Det e ting du ikke ska spis så masse av,-å andre ting som du træng mer av.Itillægg til at du ska spis sunt når du e gravid....:)

Men husk...det som kan funke for andre e det ikke sikkert du tåle eller det fungere like bra for dæ!!

Gå inn på www.imfnorge.no -Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer.

Det e mer vanli enn du ane:)Det går bra det hær,det e bare en tøff beskje å få.Det tar nåkk litt tid å venne sæ til å leve med sykdommen,-hvis du blir plaga!

Lykke til,-å go jul:)

Skrevet

Oj ja huff ikke bra å bli dårlig når man har hatt en bra periode!! Lykke masse til på tirsdag:-).. hold meg underrettet, valgte jo selv og unngå medisin så håper ikke jeg å blir dårlig, man har ikke så mye valg da...

Skrevet

Pilje:-) takk til deg også:-) nei det er ikke lett ,men jeg prøver og spise sunt og unngå for mye melkeprodukter o.l... Men jeg får ekstra oppfølging, denne legen hadde helller ikke så mye erfaring med gravide og UC så han var ekstra interessert.. Jeg vil unngå medisinen visst jeg kan ,men man vet jo ikke er 22 uker og har klart meg til nå så håper jo å kunne vente til etter at hun kommer.. Huff håper alt går bra for deg da, å at du slipper å slite så mye med treg mage.. Jeg spiser mye grove knekkebrød og youghurt og det gjør susen for meg ,men sikkert annerledes for deg'?! Vankelig å leve sunt når man har lyyyyst på så mye godt:) spesielt når man har slutta å røyke for 5 .mnd siden ,men suget er jo der forde...

Lykke til og takk....

Skrevet

Ville bare si lykke til ,til alle her.. håper det går bra med dere;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...