Gå til innhold

Kan foreldrene mine adoptere fars "del" av datra mi?


♥snuppa♥

Anbefalte innlegg

Litt innvikla dette her men d har seg slik at faren til min datter sier han vil adoptere bort sin datter til mine foreldre da han ikke har noe med oss å gjøre.. Jeg vet han vil gjøre dette for å slippe barnebidrag men er det mulig å gjøre det?? Noen som vet+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke noe om det her - men vil tro at man ikke kan adoptere bort en halvdel. Barn som har foreldre - om de så har kun ett som vil ta ansvar - trengs ikke å adopteres bort. Det er jo lovlig å være aleneforeldre! Og om dette er noe han har funnet på for å slippe bidrag, så tviler jeg sterkt på at det går. Ta i første omgang kontakt med helsestasjonen, så kan de hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så gjorde en tidligere venninne av meg dette. Vet ikke hvordan hun ordnet det formelt, men bestemoren overtok for faren og hun fortalte vertfall meg at hun hadde fått ordnet det slik at hun hadde delt omsorg med moren. Dette var fordi far var voldelig og gal og det ikke var forsvarlig at han hadde omsorg for barnet. Ellers syns det er trist at en far frivillig vil "si fra seg" barnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lovlig. For å adoptere i Norge må man være et gift par, og det er ingen unntak. De kan adoptere barnet, men da vil ikke lenger du ha foreldreretten.

 

Din eks kan si fra seg foreldreansvaret (om han har det i utgangspunktet) og du kan skrive en viljeserklæring om at du ønsker at dine foreldre skal ha omsorgen for barnet om noe skjer med deg. Det sikrer deg ikke 100% mot at han skal kunne kreve omsorg, men hjelper betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med fylkesmannen å der sa de at det var lov men veldig vanskelig å få igjenom siden foreldrene mine ikke ble "far" til barnet. Dessuten måtte jo de betale bidrag å det var jo ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke lov. Jeg får ikke engang lov å adoptere min manns datter selv om det er moren hennes som vil adoptere henne bort.Hun vil adoptere henne bort til meg fordi hun er syk og kommer aldri til å bli frisk, så hun kommer aldri til å være der for sin datter. Men vi fikk ikke lov, for det kan jo hende hun blir frisk en gang, også er de usikker på hennes samtykke siden hun er syk. Selv etter at hun sa fra seg foreldreretten fikk vi avslag. For uten foreldrerett trenger de ikke hennes samtykke for å godkjenne. Men den gang ei. Det er VELDIG vanskelig. De er veldig vanskelige de som bestemmer dette. Vi har ialt fått tre avslag og det siste avslaget var endelig.

 

Nå vet jeg ikke hvor gammel din datter er, men min manns datter er 5 år, og det er også et problem. For de vil hun skal være 7, for da skal hun være med å bestemme. Kompisert og veldig mye regler å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...