Gå til innhold

Hva spiser man i ett sunt og godt svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man bør vel spise sunt og godt også før man blir gravid, det vil jo gi kroppen det beste utgangspunktet for en graviditet, vil det ikke?

Jeg skal ikke skryte av at jeg har den sunneste livsstilen, koser meg vel litt ekstra ganske mye... Ehhmmnn... Men tenkte nå å bli litt mer bevisst. Noen som har gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har prøvd å bli gravid i noen måneder nå, og har som deg tenkt at sunn mat øker sjansene. Foreløpig har det dessverre ikke resultert i graviditet, men jeg føler at kroppen er i fin form!

For å være sunn prøver jeg å få i meg litt ekstra frukt og grønt hver dag, har med gulrot/eple/mango el annet ved siden av matpakka f.eks.

Dessuten prøver jeg å velge brød som inneholder litt mer enn bare luft og mel.

Middagsmaten er helt normal mat, kyllingretter, fisk, koteletter, spaghetti, wok etc. Jeg har alltid vært glad i grønnsaker, og nå passer jeg på å legge litt ekstra av dem på tallerknen.

Jeg har trappet ganske mye ned på kaffeforbruket mitt, da det var ganske stort før. Nå er det en liten kopp til frokost og en liten kopp etter middag.

Ellers så ser jeg ingen grunn til å være "beinhard". En prøveperiode kan bli lang, og man skal kunne kose seg og ha det godt også.

Jeg spiser fortsatt litt godteri når søtsuget melder seg, men forsøker å ikke la det bli for mange dager i uka. Dessuten velger jeg snop som ren sjokolade, chips, popcorn etc for å unngå de verste "kjemibombene"!

Skrevet

Aldri kjøp chips eller sjokolade. Er det først kommet i hus blir det spist opp.. :) Les kokebøker eller oppskrifter på nett hver dag, da får du lyst til å lage ORDENTLIG mat istedet for halvfabrikata (som fører til fedme og i tillegg inneholde kreftfremkalende stoffer du ikke vil eksponere frøet i magen for..) Prøv å varier kostholdet ditt. Kjøp inn frukt og ha i en innbydende kurv på stua eller nadre steder du befinner deg ofte. :)

Skrevet

Spis en god frokost, grovt brød og juice. Tenk at du skal få i deg kalsium (feks ost/melk etc). Frukt som mellommåltid. Fisk 2-3 ganger i uka. Frukt igjen, og grønnsaker. Kan ikke slå feil. Husk bare å unne deg litt godsaker innimellom.

Skrevet

Dette hørtes veldig bra ut:-) Er litt kjedelig i matveien, det blir ofte mye av det samme (kjøttkaker, kotletter, spagetti, lasagne...) så nå skal jeg begynne å titte etter litt andre oppskrifter. Da blir nok sambo også glad, tenker jeg *Ler*

Er det noen bra side på nettet, utenom matprat med oppskrifter? Må bli bedre t frukt jeg altså........ Går mye klementiner i jula, men ellers er det heller dårlig.. :-/ På tde å gjøre noe med!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...