Gå til innhold

Noen med totalruptur/svingterskade etter fødsel?TRENGER SERIØST SVAR!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Trenger sårt noen råd fra andre som har vært utsatt for det samme.

Fødte for 17mnd siden og en totalruptur ble da oversett og ble sydd av jordmor. Skulle da ha vært oppdaget slik at jeg fikk operasjon umiddelbart etter fødsel. Men det skjedde ikke. Merket at noe var fullstendig feil, og fikk operasjon når barnet var 3,5mnd. Dvs en bakreplastikk som omfatter rompemuskelen og mellomkjøtt.Har trent fysioterapi siden da og begynt omsider med elektroappart som skal få i gang muskelen i rompa. Har vært sykemeldt siden permisjonen fordi jeg ikke er istand til å jobbe. Er dypt deperimert og bitter og lei fordi situasjonen er som den er. Vil ha mitt "gamle"liv tilbake med jobb og samliv.

Nå må jeg mest sannsynlig operere igjen fordi deler av muskelen ikke er inntakt og jeg klarer ikke holde på luft. Vet og har hørt at prognosen på en ny operasjon ikke fullt så bra. Er det noen med erfaring her som har en reoperasjon som er vellykket? begynner å lure på om jeg skal droppe ny operasjon fordi jeg er redd for å bli verre. Hvordan jobb kan man fungere i som man uten problem kan gå på do når som helst? Omskolering er kanskje tingen..

Er veldig takknemlig for alle svar , er rett og slett helt rådløs nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk også Total Ruptur grad 4 etter fødsel. Dette ble oppdaget og jeg fikk operasjon rett etterpå. Operasjonen var vellykket så fysioterapi var derfor ikke nødvendig for meg. Hadde bare en behandling. Har heller ikke hatt noe problem med luft e.l. Slet bare med litt livmornedfall.

Jeg kan ikke svare deg på reoperasjon, men det er jo de som må ha to operasjoner etter to fødsler. Jeg er nå gravid igjen og har en søknad om keisersnitt inne - og håper selvfølgelig at jeg kan unngå en ny ruptur. Men det er de som velger å føde igjen og som må opereres på nytt. Uten at det oppstår komplikasjoner.

Så om du ser hvordan du har det i dag- er vel en ny operasjon å foretrekke? Det kan iallefall ikke bli verre. Du har jo ingenting å tape. Man skal kunne bli helt frisk etter en Total Ruptur. Jeg vil tro at du blir bedre etter en slik operasjon. Det er stor forskjell å bli sydd av jordmor enn av kirurg. Jeg ville iallefall ikke ha droppet en slik operasjon.

Lykke til!

Skrevet

takk for svar . Er jo allerede operert men med dårlig utfall og legene sier at for hver reoperasjon en tar er det mindre og mindre sjanse for at opersjonen blir vellykket. Men ja selvfølgelig bør det bli bedre enn nå, men er livredd for at detikke går bra..Å det er et smertehelvete, i tillegg til å være isolert i 3mnd tid og sykemeldt et halvt år. Frister lite men kjipt å bli ufør etter en førstegangsfødsel og i en alder av 29 år..

Høres kanksje veldig negativ ut men saken har fulgt meg altfor lenge nå.

HI

• 1 år senere...
Skrevet

Det er visst en flink lege som heter Ylva Sahlin som er veldig flink på slike operasjoner. Tror hun jobber på Hamar. Kanskje lurt å henvises til henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...