Amiga Skrevet 10. desember 2006 #1 Skrevet 10. desember 2006 - ja, det har vi vært på. En måned med over 30 grader, sol og bading – en ivrig og entusiastisk liten krabat og deilig avslapping for mamma og pappa. Tenkte jeg skulle skrive et innlegg om å ta pappapermisjonen i utlandet selv om det nå allerede er 2 uker siden vi kom hjem. Vi hadde helt fra lillegutt ble født lekt med tanken om reise langt bort i pappapermisjonstiden (dvs pappaen har permisjon og jeg ferie). Utfordringen var å bestemme hvor vi skulle reise. Vi følte at vi hadde gått glipp av mye av sommeren i Norge i år pga hussalg, flytting og mye pes, så vi hadde som mål å få tatt igjen litt sol og varme. Siden permisjonen var i oktober/november ville jo mange gode reisemål dermed være diskvalifisert. Vi funderte litt på Thailand som vi forstod etterhvert var et veldig populært pappapermisjonsreisemål. Vi funderte også litt på Brasil. Jeg er veldig glad i latinamerika og vurderte flere reisemål der. Til slutt endte vi opp med Isla Margarita – en karibisk øy i Venezuela. Vi booket flyreise og hotellopphold for de 2 første ukene på forhånd, og hadde resten av tiden åpen for å være mest mulig fleksible. Vi fløy Oslo – Paris – Caracas – Isla Margarita. Det var en ganske slitsom reise for alle 3, spesielt siden lillegutt sov kun ca 20min på strekningen Paris – Caracas. Han var likevel i strålende humør. Han flørtet med de andre passasjerene i nærheten, og elsket oppmerksomheten. Da vi skulle gå ut av flyet vinket og smilte passasjerene flere rader bak oss til den ivrige gutten som vinket og smilte tilbake. Han var veldig sliten og sov mye de neste dagene. Det var veldig greit å ha med en på 10 mnd. Første stedet bodde vi i bungalow med svømmebasseng i nærheten. Etter frokost trillet vi en liten tur og lillegutt sovnet fort. Han kunne sove i 1 - 3 timer hver økt og 2 økter om dagen. Da hadde vi fri til soling, avslapping eller spanskstudier. Lillegutt elsket å bade – spesielt i bassenget. Han har helt klart hatt stort utbytte av babysvømmingen. Han var et eneste stort smil og koste seg veldig der han plasket for seg selv, fløt i baderingen sin, dykket eller “svømte rundt i bassenget” med støtte fra oss. Veldig mange ble imponert over badeengelen og flere ba om å få bade sammen med han. Han flørtet ivrig med store og små og vi har ikke tall på alle som tok bilder av han. En lys sjarmør med blå øyne er jo populær i latinoland! En sånn liten tass var virkelig en "icebreaker" for å bli kjent med folk. Han ble en stor kjendis med mange fans. Ofte kunne vi høre noen rope navnet hans - også fra folk som vi ikke kunne huske å ha snakket med da det ble ganske mange etterhvert. Han fikk til og med en gave fra en av servitrisene. Vi hadde ikke noe problem med lillegutt mhp varme eller sol. Vi hadde kjøpt en heldekkende solfaktordrakt med hatt som han brukte i bassenget om dagen så slapp vi pes med smøring og solbrenthet. Vi bodde på 4 forskjellige hotell – de fleste med all-inclusive buffet mat der alt av mat og drikke var inkludert i prisen. Det var veldig greit med et lite barn. Da kunne vi jo også trille ut fra lunchen eller middagen dersom barnet ble urolig og komme tilbake igjen for å begynne måltidet på nytt. Vi hadde med mye grøt hjemmefra til lillegutt da dette var nesten det eneste han spiste før vi dro. På Isla Margarita fikk han prøvd litt av hvert fra buffetbordet som falt i smak. Maten var stort sett veldig god – spesielt på det første hotellet vårt. De hadde et imponerende utvalg og hver middag hadde et tema, f.eks asiatisk, meksikansk, italiensk, karibisk, etc. Vi hadde noen shoppingturer, men bortsett fra det ble det ikke noen utflukter på oss. Det var flere turer vi hadde sett på som så interessante ut, men det ble vanskelig med et lite barn. Vi hadde det fint og fikk virkelig anledning til å slappe av og kose oss sammen alle 3. Vi fikk jo litt variasjon da med 4 forskjellige hotell der 1 var på naboøya Coche. Isla Margarita er et shoppingparadis og mange kommer fra fastlandet for å shoppe billige varer. Vi fikk også shoppet en del, og måtte kjøpe en ny stor bag for å få med oss alt. Hjemturen var lang med flere timers venting både i Caracas og i Paris, men nå var det nattflyvning og lillegutt sov mye i flybagen. Vi var veldig fornøyd med oppholdet vårt på Isla Margarita. Klimaet er fantastisk stabilt. Temperaturen var 30+ og vi hadde knapt regn den måneden vi var der. Øya er også veldig billig i forhold til andre karibiske øyer og det er godt mulig vi drar tilbake en gang for en avslappende ferie.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 10. desember 2006 #2 Skrevet 10. desember 2006 Så fantastisk deilig dette hørtes ut! Dere har virkeliggjort det som mange av oss andre bare drømmer om:-)))
Gummelillan Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Hørtes deilig ut! Flott farve har dere fått også ;-)
Karomamma Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 Ååååå, det hørtes bare helt fantastisk ut!! Vi hadde også pappapermen i utlandet, men ikke fullt så langt flytur og ikkefullt så eksotisk reisemål. Vi var i Spania i en måned, lånte huset til mine foreldre og hadde litt besøk av venner fra og til. Veldig deilig!!
Gjest Skrevet 11. desember 2006 #5 Skrevet 11. desember 2006 Den permisjonen hørtes ut som en drøm! Dere har nok mange gode minner fra den turen. Det er også en fordel med å få barn i voksen alder, når økonomien er stabil og grei. Vi har også ok med penger nå, men det er ikke så enkelt å dra på lange utenlandsturer når det er to større unger som må på skolen. Da jeg fikk min første som 24-åring hadde jeg nok med å få betalt mat og hus ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå