Gå til innhold

Stebarn i bursdagbesøk til mitt barn! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synest selv det er naturlig at de også er med. Har barn med min nye mann også. Så på besøket kommer også hans familie. Altså besteforeldre,tanter og onkler til mine stebarn.

MEN mitt barn ønsker ikke at stebarna/ stesøsknene skal være med i besøket!

De er hos sin mor den dagen,så det er ikke sånn at vi må plassere de en annen plass.

Skal jeg føye mitt barns ønsker? eller gå imot henne¨å be stesøsknene? Kjenner meg veldig usikker her altså. Er både for og imot selv jeg!

HJELP meg snille dere!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er riktig.

Jeg er kun vandtr med venne besøk for barn, ikke familiebesøk, både fra min egen familie og i stefamilien. Når det gjelder vennebesøk er det helt greit at søsken ikke er invitert. Både fra min famillie som barn, og fra stebarna mine, da blir søsken endten sendt til familie venner for dagen, eller for overnatting. Stebarnas mor har brukt å sende de som ikke har bursdag til oss. Er søsken hjemme får de holde seg sammen med foreldre, være litt i bakgrunnen, og ikke begynne å dumme seg og gjøre seg til for de eldre gjestene som er på besøk, og er det eldre søsken får ikke de stjele all oppmerksomheten fra de mindre gjestene som synest det er så kult å være med de store. For det handler ikke om at den største skal få lov å leke konge på haugen med alle små gjestene.

Familie besøk vet jeg ikke hvordan skal gjørest. Hvofor vil ikke fellesbarnet at halvsøskenene skal komme? Er de for oppmerksomhetskrevende slik at de presser bursdagsbarnet i bakgrunnen? Da ville jeg vært veldig tilbakeholden med å hente dem inn. Det samme om det er fordi de er stygge med fellesbarnet.

Hva sier din mann? Hvilken dag er det snakk om, ukedag eller helg?

Ville forsøkt å løse de underliggende problemene, hvorfor vil ikke barnet ditt at halvsøskenene kommer?

Skrevet

om ikke blir det på en måte å utelukke dem fra en sosial setting der de absolutt hører hjemme. Hadde du vurdert å ikke invitere noen av stesøskenbarna, (om du inviterer søskener og familie til mannen din), fordi at ditt barn ønsket det? Hadde vi havnet i samme situasjon, tror jeg jeg hadde fokusert på å finne den bakenforliggende årsaken. Hadde min mann ment at særkullssønnen min ikke skulle være her når stesønnen hadde familiefeiring, hadde jeg blitt mektig provosert. Han er jo en fullverdig del av familien, selv om han har en annen far. Hadde det vært snakk om en barnebursdag stiller kanskje saken seg annerledes, men her er faktisk særkullsbarna våre i barnebursdag til hverandre også. (De er supervenner og på samme alder).

Skrevet

det er bursdagsbarnet som ikke vil at de skal komme. hun sier selv hun ser på det som naturlig at de kommer, bortsett fra at hun ikke vet hva hun skal gjøre siden bursdagsbarnet ikke vil ha dem der.

det er jo måte på hvor irritert en kan bli på for eksempel en fire åring.

Skrevet

Dette er ikke noe barnet selv bestemmer, det blir helt feil. Tenk hvor egoistisk hun kommer til å bli etterhvert hvis hun skal bli føyd i dette, klart hun vil ha oppmerksomheten alene.

Her i huset har både jeg og mannen barn fra før pluss et fellesbarn. Vi feirer bestandig bursdager på de helgene vi har alle barna, da ber vi våre foreldre på begge sider. Har aldri vært aktuelt å feire vårt barn alene for at han skal få all oppmerksomhet for seg selv.

Skrevet

Vi ber også våre søsken (barnas tanter og onkler selv om de bare er "ste") selvsagt :-)

Skrevet

fant du ut hvorfor barnet ikke ville at stebarna skulle komme i bursdagen? det må jo være no som ligger bak, som du må komme til bunns i. er de ikke snille med den lille? barn pleier jo å ønske at flest mulig skal komme å feire en selv. det må være en grunn til at et lite barn ikke vil ha dem på besøk, små barn pleier jo å være åpne og ønske andre mennesker.

fortell hvordan det gikk/går?

Skrevet

Det er mulig jeg misforsto noe, men dette syntes jeg hørtes veldig rart ut: Måten vi lager til bursdag for barna våre er jo vår måte å lære dem hva som er stas når vi skal gjøre stas på noen fordi de har bursdag. Det de får velge mellom blir på en måte et valg mellom det beste vi har å by på (uten at foreldrene og folk rundt dem lærer dem at det er dette som er bursdagsstas tviler jeg på at noen barn av seg selv hadde kommet på at de ville ha kakelysblåsing og bursdagsselskap, pakker osv.)

Hva er det man lærer barna sine når man sier til dem at på bursdagen din, da skal vi feire deg ved å la deg få lov til å late som du ikke har søsken? Da kan vi sende dem bort så du kan få kjenne på hvor deilig det er å bare være deg og oss voksne.. For meg, som har vokst opp med å glede meg til både å feire mine søsken og bli feiret av dem, virker det som skikkelig bakvendtland å skulle læres til skjermes for hverandre på bursdagen. At man er ekstra grei mot bursdagsbarnet på alle måter, inkl. å la bursdagsbarnet få være i fokus og ikke kupper festen er en selvfølge, men å finne på å sende vekk de andre barna virker helt underlig både for de som sendes bort og for den som har bursdag.

En helt annen ting er at alle trenger litt en-til-en kontakt iblant. Men kanskje ikke akkurat på bursdagen? .. når det er så deilig å kjenne på at man har mange som bryr seg om en..

Skrevet

Skulle gjerne ha vist hvor gamle disse barna er.

Men er ikke dette en familiebursdag?

Hadde barnet skulle hatt barneselkap med vennenne sine så mener jeg barnet skal plukke ut de hun/han vil ha, men i et familieselskap er det familien og det inkluderer alle føler jeg da.

Jeg har selv opplevt at et av mine barn ikke ønsket et familiemedlem på et selskap, men jeg har sagt spontant endten alle eller ingen.

Alle er ønsket ingen og iallefall ikke barn blir utelatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...