Gå til innhold

Lurer litt på dette med "mensmurringer"... (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange her inne snakker om at såkalte "mensmurringer" kan være tegn på at fødsel er like rundt hjørnet. Jeg og venninna mi har lurt litt på hva mensmurringer egentlig er (hehe vi er faktisk 27 og ikke 15), og fått til svar på bim at det dreier seg om disse diffuse smertene/følelsene en har som forvarsel på at mensen kommer...

... men saken er at jeg aldri har hatt sånne fornemmelser... jeg kjenner vanligvis at jeg får mageknip og vondt i korsryggen samtidig og da vet jeg at jeg må finne et bind/en ob og springe på do med en gang for da er det fri flyt, for å si det sånn.

Spørsmålet mitt er altså: hvordan kjennes disse "fødselsinnledende mensmurringene" egentlig ut? Jeg går nemlig rundt med vondt i korsryggen (men det kan jo være fordi jeg er generelt sliten), vondt i magen (det kan jo bare være kynnere, har hatt det så lenge at jeg husker nesten ikke hvordan det er å IKKE ha vondt imagen) og er kvalm (men det kan jo bare være fordi jeg er såpass langt ut i svangerskapet)....

ps: jeg er 36 på vei idag, men jm og lege mener terminen kan være litt feil, at jeg egentlig er 37-38 uker nå.

pps: dette ER et seriøst innlegg, håper på seriøse svar :) Ikke så greit å være andregangs og liksom skulle være erfaren - men likevel sitte på hundre tusen "teite" spørsmål...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Ka-ping,

Jeg er også annengangs og har alikevel tusenvis med "teiste" spørsmål... Mensmurringene mine er vanskelig å forklare, men skal prøve. Før jeg får mensen får jeg gjerne litt vondt i magen, som kan være som en smertefull romling/urolig følelse. Dette pleier jeg gjerne å få noen timer før mensen faktisk kommer, så da vet jeg som du sier at det er smart å løpe på do og ta på et bind eller lignende. Jeg har ganske kraftige menssmerter, så noen dager er dette ordentlig ubehaglig, og slik er det jeg opplever nå også... Får t.o.m. en sånn litt merkelig lukt når jeg går på toalettet (som jeg alltid får når jeg tisser ved mens) - kanskje litt mer info enn du ville ha, men det er faktisk sant.

Jeg er forresten 34+4 dag, men etter et ul-besøk på torsdag tror legen at jeg er lengre på vei enn det...

Svarte dette på spørsmålet ditt?

Skrevet

sånn halvveis i hvert fall :) fikk i alle fall bekreftet at jeg ikke er den eneste andregangsgravide som mangler fasitsvar på alt ang. graviditet, hehe...

Kanskje vi blir romjulsmødre likevel?

Skrevet

forresten: vil dette si at de mensmurringene kommer TIMER før fødsel eventuelt starter, eller dager? uker? hm... føles uansett så diffust at jeg lar gubben drikke den rusbrusen til tacoen samma søren jeg :) Han spurte isted om han burde la være.

Skrevet

Noen har visstnok mensmurringer flere uker før fødselen starter, så mannen min er ute på sin siste fylle-tur i kveld hehe... Jeg regner med at han skal få lov til å ta et glass vin til maten i romjulen også, men ikke noe mer enn det, for det er jo mulig det blir romjulsbarn på oss. Mannen min ble avholds på slutten av forrige svangerskap på eget initiativ, men det var midt på sommeren. Nå er det jul og nyttårsfeiring, så han skal ta det veldig med ro med alkoholen, slik at han kan kjøre dersom det skulle røyne på :o)

Skrevet

For vår del må vi jo kjøre 30min for å komme til jm for sjekk, så det er en fordel om han er kjørbar, hehe :) Han kommer nok likevel til å ta øl og akevitt på julaften - hva er sjansen for at fødselen starter AKKURAT den kvelden/natta liksom... da får jeg kjøre selv i verste fall, hahaha :D Vi får jo transport fra jm til sykehus uansett.

Skrevet

Vi bor bare ca 20 minutter fra sykehuset, så vi har det litt lettere der... hvis ikke babyen melder sin ankomst midt i rushtrafikken, for da kan det fort gå en time i kø...

Skrevet

20 min fra fødested OG et sted der det kan oppstå rushtrafikk... da kan man jo strengt tatt ta drosje antar jeg? Her i Ytre Langtvekkistan koster det kjapt 600kr for den drosjeturen til jm, og så skal vi jo som sagt videre etter det og - men da heldigvis med ambulanse/helikopter :)

Skrevet

Ja, det er fullt mulig med drosje (her i Oslo), men det er ikke ekstra drosje-felt på veien til sykehuset, så vi kan likså godt kjøre vår egen bil...

Drømte forresten at vi måtte ta ambulansehelikopter i natt fordi jeg skulle føde. Mannen min ble kjempeglad, fordi han ville kjøre helikopter, men da vi kom i luften var det plutselig jordmor/sykepleier/lege som var med som skulle føde, ikke jeg...hehe. Utrolig så rare drømmer man får når man er gravid.

Skrevet

Hei Ka-ping. Jeg har litt andre beskrivelser en det du har fått så lengt, så jeg tenkte å gi deg dem. Som du vet har jeg jo ikke født før, og aner ikke om det kan ha noen sammenheng i det heletatt, men jeg forklarer ihvertfall hvordan mine mens-murringer kjennes ut. :-)

Det er ikke riktig like ille hver gang, men stort sett får jeg vondt i magen 0-4 timer eller noe før mens kommer. Det er nesten som skikkelig mageknip, bare helt helt nederst. Da kjenner jeg godt at det er akkurat dær eggstokkene ligger liksom. På begge sider helt nederst, men det brer seg godt ut slik at det er vondt hele nederst. Uff. Er ikke så enkelt å forklare. Men rett og slett som litt kraftig mageknip helt nederst. Det er så jeg vil borre fingrene inn i magen og krøke meg sammen. Det er vondere å rette ut ryggen liksom.

Skrevet

Skjønner hva du mener, for det er mange symptomer jeg leser om her inne som jeg aldri har kjent selv, og jeg har 5 dager til termin...

Disse murringene har jeg hatt i ca en mnd, og de begynner nå å bli sterkere. Det er den følelsen man kjenner når man skal få mensen. Det er vel kanskje litt individuelt hvordan det kjennes ut, men jeg synes murring er en ord som beskriver følelsen på en god måte.

Hvor fødselsinnledende disse murringene er, er jeg usikker på, da jeg har gått en stund med de, og muligheten for at jeg går over tiden er rimelig stor.

Skrevet

Hei ka-ping!

Her skal du få enda et svar, bare for å gjøre forvirringen komplett;-)

Mensmurringer hos meg fortoner seg faktisk ganske bokstavelig talt som murringer nederst i magen. Dukker som regel opp når mensen er i anmarsj, og jeg kjenner det bare murrer i magen liksom + at det gjerne følges av diaré/dårlig mage (sorry deltaljer!). Dette skiller seg fra det som jeg kaller menssmerter, som er krafige og svært smertefulle kramper i hele underlivet. Disse dukker først opp når mensen har slått ut i full blomst, for å si det sånn:-)

Mensmurringer hadde jeg konstant de første 8-9 ukene av graviditeten, og i dag har de dukket opp igjen. Er bare 32+2, så jeg håper virkelig ikke det skal være et tegn på at fødsel er nært forestående!!! Noen som har erfaringer med dette? Jeg hadde liksom tenkt at den lille krabaten i alle fall skulle få holde seg der inne til vi entret 2007!

Skrevet

Når jeg har mensmurringer så har jeg samme følelse i kors ryggen som når det bygger seg opp til diare.... Men det er jo ikke sikkert det er sånn på alle... Hva vet jeg? Jeg er også andregangs, men jeg husker ikke hvordan jeg kunne være så sikker på at det var rier sist gang. I verste fall så føder jeg vel hjemme...!

Skrevet

haha jeg har jo tenkt det samme selv - hva hvis jeg ikke skjønner når fødselen er igang og ender opp med å føde hjemme? Men samtidig så antar jeg jo at jeg kommer til å merke det når riene setter inn - jeg skjønte det jo sist og da hadde jeg jo ikke peiling, hehe...

Skrevet

Hei! Jeg har hatt sånne mens murringer når jeg legger meg og våkner de siste ukene.. Har ikke tenkt så mye over det,men håper barnet holder seg inne til termin :-) er 34 uker på tirsdag.

Skrevet

Har hørt at kvalme og oppkast også er et tegn på at fødselen ikke er så langt unna..

Noen som vet, eller har erfaringer med dette?

Har hatt disse mensmurringene en god stund nå, og i natt begynte jeg å kaste opp helt uten noen som helst opplagt grunn..Er 34+4 i dag, og håper jo at det ikke har noe med fødsel å gjøre..Sånn enda ihvertfall..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...