Vintergull :) Skrevet 9. desember 2006 #1 Skrevet 9. desember 2006 Sitter å irriterer meg over en ting. Mor kan velge mellom 44 uker permisjon med 100%dekning eller 54 uker med 80% dekning. Av disse ukene tilfaller 6 uker far. Så langt helt greit. Det jeg reagerer på er at far får 6 uker pappapermisjon uansett hva mor velger, men hvis mor velger 80% så er det sånn at pappaen også kun får utbetalt 80% av lønna si i permisjonstiden hans!!! Er ikke dette urettferdig med tanke på pappaen? Burde ikke far evt få noen uker lenger permisjon også da?? Det er jo helt latterlig at far skal tjene mindre penger for samme periode fordi vi mødre vil være lengst mulig hjemme med barnet vårt. Greit at den norske stat ska spare å tjene penger, men der er jo rett å slett smålig å spare penger på å trekke far i lønn de dagene han vil tilbringe med familien sin! eller hva synes egentlig dere???
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 9. desember 2006 #2 Skrevet 9. desember 2006 ja enig med deg der.. det e bare 6 uke det e snakk om å syns ikke det e så galt da at di sku fått 100% for det men du vet jo , norge!!! flott land å leve i men fordet må vi spinke å spare på alt.. hehe
Gjest Antarctica Skrevet 9. desember 2006 #3 Skrevet 9. desember 2006 Ja, det kunne de vel fått. Men ærlig taltså trenger vi ikke klage: i Norge spinkes det IKKE i sammenlikning m alle andre land i verden. Bare at en del syter uansett hvor bra systemet er... i DK har man kun 6 mnd permisjon. Noen her som har lyst til å sende en halvtåring i bhg, eller? Da kan du snakke om spinking...
vinterpappa Skrevet 11. desember 2006 #4 Skrevet 11. desember 2006 HELT FEIL! Far får seks uker, mor får ni uker (tre før og seks etter termin). Resterende uker skal fordeles! Det er ikke mor som skal velge 80 eller 100 %. Det skal dere gjøre sammen. Man skal også velge hvordan permisjonstiden fordeles. Dere stjeler ikke permisjonstiden til mor dersom man tar mer enn 6 uker!!
Vintergull :) Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2006 Takk for svar vinterpappa. Kunne ordlagt meg litt bedre med hvem som velger permisjonstid og %. Du har rett. Selvfølgelig har far rett til mer permisjon utover de 6 ukene, men jeg mener allikevel at far burde få 100% hvis han kun tar ut sine 6 uker, som han da får uansett. )
vinterpappa Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Da må i såfall mor ha 100 % for sine 3+6 obligatoriske uker også. Men ellers er jeg enig.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Man velger jo i fellesskap om man skal ha 80 eller 100 % dekning... så ser ikke helt problemstillingen din. Uansett om man i fellesskap velger 80 % dekning kan far velge å få 100 % lønn mot tilsvarende forkortelse av permisjonen!
bellamamma Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Sant nok - bor i USA, og her har mor 6 ukers betalt fodselspermisjon - tellende fra den dagen du slutter a jobbe - samme om babyen er kommet eller ei. Nei, Norge har et fantastisk system for a ivareta kvinners rettigheter som bade svangre og utearbeidende modre! Heia Norge!
Sædgiver'n Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Enig i at Norge har en av verdens beste ordninger for fødselsperm - Sverige ligger hakket over. Det som ER urettferdig, er at det er moren som opptjener retten til fødselspenger. Dette slo ut for broren min: Han var i jobb og kona hans var student da det fikk baby.Fordi kona skulle fullføre utdannelsen, valgte de å la ham være hjemme med babyen. Han fikk permisjon fra jobben - men uten lønn, da kona som student ikke hadde tjent opp fødselspenger ! Det spilte ingen rolle at han hadde hatt fast inntekt i 3 år. Hadde det vært omvendt, hun i jobb og han student, hadde hun kunnet ta perm med full lønn. Dette et urettferdig som bare f...
misyme Skrevet 4. januar 2007 #10 Skrevet 4. januar 2007 Nei, vaer fornöyde i Norge! Jeg bor i Sveits og her har pappa'n rett til 3 dager .. ja tre hele dager etter födselen (selv om lönna blir utbetalt 100%).. saa slaa den dere !!!!! Skulle saa gjerne at pappa'n fikk ivertfall en maaned slik at han kunne bli kjent med dette lille livet som kom etter 9 mndr venting. Selv om det ble utbetalt "kun" 80%. Men er det ikke slik at dere skal stemme for en ny lov ? 3 mndr for pappa'n ??
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2007 #11 Skrevet 5. januar 2007 Da må det i så fall være veldig mange år siden broren din fikk ungen sin Sædgiver'n for slik du skriver er det ikke nå og har ikke vært på veldig lenge. Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats.
Sædgiver'n Skrevet 6. januar 2007 #12 Skrevet 6. januar 2007 Ja, det er en del år siden jeg ble onkel og fikk høre om dette. Men jeg sjekket det for noen år siden (trodde ikke det var så veldig lenge siden, men du verden hvor fort man blir gammel :-) og da var det fortsatt på diskusjons-stadiet hos politikerne. Men, uansett: Flott at det er blitt en endring til det bedre ! Likestillingen går framover, selv om det går smått.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2007 #13 Skrevet 6. januar 2007 Som flere her har sagt er ukene til fri fordeling mellom mor og far slik foreldrene selv syns er best (bortsett fra ni uker til mor og seks uker til far), og foreldrene velger jo selv om man vil ha 80% eller 100%. Man kan jo snu hele din problemstilling på hodet, og si at det er veldig snilt at de som velger 100% får like lang fedrekvote som de som velger 80%. For det kunne jo f.eks vært slik at fedrekvoten var 6 uker dersom man valgte 80% og 4,5 uke dersom man valgte 100% Da ville det jo bli rettferdig etter din logikk, men ikke bedre for foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #14 Skrevet 26. januar 2007 man bestemmer selv hvor mangen uker pappa skal ha permisjon, min mann skal ha to måneder med pappa permisjon..
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #15 Skrevet 27. januar 2007 Hvis man er flink med penger kan man ta 44 uker på 100% og deretter 10 uker uten lønn.
Hufsla Skrevet 29. januar 2007 #16 Skrevet 29. januar 2007 en annen ting er at hvis far tar permisjon utover de seks ukene så får han ikke full lønn dersom mor jobber redusert.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #17 Skrevet 30. januar 2007 Bor også i USA og er ganske misunnelig på hvor godt en har det i Norge. Her får ikke pappaen noe... og de nybakte mødrene må tilbake i jobben etter tre mnd om ikke hun vil risikere å miste stillingen sin. Tror nå uansett at hvor fantastisk systemet er fins det alltid de som finner noe å klage over! "Mye vil ha mer" og en kan aldri ha det godt nok! Lenge leve grådigheten! Før du begynner å snakke om hva som er latterlig bør du kanskje utvide horisonten litt så du vet hva du snakker om!
Videlivi Skrevet 30. januar 2007 #18 Skrevet 30. januar 2007 For et vennepar av meg, der mor er arbeidsledig/ halvt student, og far er i fast, godt betalt jobb, fikk ikke far tatt ut fødselspermisjonen sin siden de tok engangsstønad( eller noe sånnt) før fødsel. Og at mor ikke hadde tjent opp fødselspenger. Sønnen er nå 19 mnd. De venter barn igjen nå i mai, og skal gjøre det samme. Far i huset skulle gjerne gått hjemme med barna i de 6 ukene som er hans, så jeg forstår ikke hvorfor de gjør det samme igjen... Vet at det er snakk om å gi far rett til å opptjene sin egen permisjon, at det ikke skal gå på mors inntekt. Det er riktig at mor går ut i permisjon 3 uker før termin, men får ikke igjen dette hvis barnet skulle fødes før termin. Vi mister heller ikke noe permisjon hvis barnet fødes etter termin. ( vesla ble født 10 dager etter termin, og jeg får 10 dager lengere permisjon enn først antatt, før far overtar ) I england er permisjonstiden max 3 mnd, så vi er heldige her i Norge =)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #19 Skrevet 30. januar 2007 Mulig jeg misforstår deg her nå, men mener at det du skriver ikke stemmer. Min gutt kom 14 dager over termin, og jeg fikk da ikke lenger permisjon for det. Men om han hadde kommet før termin hadde permisjonen blitt tilsvarende kortere ja, det stemmer. Så de som får etter permisjon "mister" noen permisjonsdager sammen med barnet sitt, fordi man har mer av permisjonen før fødselen.
Videlivi Skrevet 31. januar 2007 #20 Skrevet 31. januar 2007 Det var ihvertfall det de på trygdekontoret sa til meg da jeg var der i høs, mulig jeg har misforstått. Permisjonen min varer ivertfall til lit uti september, så da får vi se når far skal ta over =) Mulig du har rett =)
Line_78 Skrevet 31. januar 2007 #21 Skrevet 31. januar 2007 http://www.nav.no/1073744316.cms Står mer om det her. Står ingenting om at permisjonen forlenges ved forsinket fødsel (og det var i hvert fall ikke slik da jeg gikk ut i permisjon desember 2005 heller). Men tre uker må tas ut før fødsel, ellers mister man dem.
HalvMaraton Skrevet 4. februar 2007 #22 Skrevet 4. februar 2007 syns dette hørtes litt rart ut. hvis mor er student skal hun få engangsstønad pluss at de kan enten: a) velge a bruke fødselspenger fra lånekassen, da kan de fordele ukene mellom seg som de vil men får basert på hennes lånekassepenger, ikke hans lønn, eller velge at han tar ut hele permisjonen (unntatt hennes ni uker som da skal bli dekket av engangsstønaden) basert på hans lønn. av egen erfaring vil jeg råde alle til å skaffe seg oversikt over rettighetene sine gjennom å lese lovverket. IKKE stol på de som jobber i nav uten at du har det svart på hvitt. de er ofte ikke helt oppdaterte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå