Gå til innhold

Hvilken hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hånd skal forlovelsesringen være på? (ifølge norsk tradisjon)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var en som sa til meg at forlovelsesringen skulle være på venstre hånd og så flytter man den til høyre hånd når man gifter seg. Noen som har hørt om det?

Skrevet

Jeg har hørt det. Men jeg tror ikke det gjelder for Norge. Mulig i Sverige??

Skrevet

I Sverige har de begge på venstre. I Norge skal forlovelse på venstre og giftering på høyre.

Skrevet

Dette har jeg aldig hørt. Alle jeg kjenner har både gifte ring og forlovelses ring på høyre hånd. Noen setter forlovelses ringen på venstre hånd eller henger den i et kjede rundt halsen etter bryllupet. Hvis man ikke bruker samme ring til begge deler.

Skrevet

Forlovelse på venstre er for at det er første symbolet på "veien til hjerte".

Skrevet

I følge gammel norsk tradisjon så er man enke eller enkemann når man bærer ringene på venstre hand...

Skrevet

I Norge er det vanligst at man er både forlovet og gift med samme ring, og denne ringen bæres på høyre ringfinger.

At man har to forskjellige ringer, er fremdeles ikke "vanlig", selv om flere og flere gjør det. Dette er en skikk som er hentet fra det store utland, i Storbrittania og i USA, og flere amerikanske land er det vanlig med to ringer. I Norge var det vel tidligere så godt som bare de kongelige som praktiserte skikken med en forlovelsesring og en giftering.

Skrevet

Fra gammelt av var det vanlig at man bare ringen på venstre hånd hvis man var enke/enkemann. Det er ingen "faste regler" på dette nå, men det vanligste er dette:

Ved to forskjellige ringer bruker man høyre hånd uansett.

Hvis man bruker samme ring så bærer man stort sett ringen på venstre hånd i forlovelsestiden, og flytter den til høyre når man gifter seg.

På den måten kan man skille før og etter bryllupet.

Skrevet

Nei, nå må du gi deg, Ellie! Hvis man forlover og gifter seg med samme ring, så sitter ringen på høyre hånd! Å si at noe annet er vanlig, er bare viss vass - og i så fall vanlig bare blant dere helt pur unge.

Vi som har levd en stund, og som er av dem som er både forlovet og gift med samme ring, vi har båret ringen på høyre hånd hele tida, de fleste av oss. Dette er også det aller vanligste fremdeles i dette landet.

Skrevet

Både forlovelsesring og giftering brukes i Norge på HØYRE hånd, i motsetning til bl.a. usa og storbritania. Jobber selv i gullsmed, og får dette spørsmålet nesten hver gang noen handler slike ringer.

Venstrehånd er fra gammelt av blitt brukt av enker/enkemenn, som nevnt ovenfor her.

Hva er dette tullet med å bytte hånd når man går fra forlovelse til gift dersom man bruker samme ring? Høyrehånda er som regel en ring str større enn venstre, og dersom du har en ring som passer perfekt til venstre ringfinger, vil den i de fleste tilfeller bli trang til høyrehanda.

Skrevet

ringen skal være på høyre hånd i norge. Vet at det varierer en del fra land til land. Men i norge er det slik. Er gift selv og var usikker da jeg ble forlovet.

Skrevet

Redaktør i Ditt bryllup, Mona Grudt, svarer på nettsiden sin ang. forlovelse;

I Norge har vi som tradisjon å bære både gifteringen og forlovelsesringen på høyre hånd. Hvorfor akkurat det er blitt sånn er ikke greit å vite. Likevel er det ikke noe som er absolutt. Etter vi henvendte oss til Kirken Informasjonstjeneste har vi fått vite at det ikke er noen strenge regler på hvilken hånd ringene sitter på så lenge brudeparet velger den samme siden.

Etter det vi er kjent med er det kun ved kirkelig vielse det er påkrevd med giftering, men også de fleste som gifter seg borgerlig velger å bære ring, og da setter de som oftest på ringen på høyre hånd.

Hilsen en ringforlovet Morango med ring på høyrehånd

Skrevet

Det er nok veldig opp til hver enkelt... Jeg hadde forlovelsesringen på høyre hånd, men flytta den til venstre når jeg fikk på gifteringen (som nå altså er på høyre). Jeg har altså en på hver ringfinger.

Men det er da helt opp til personen som skal bære ringen. Ingen som kan tvinge dg til noe som helst. Du kan jo ha ringen på pekefingeren om du vil å... :)

Skrevet

må bare si til den anonyme her oppe....hvorfor blander du plutselig alder??

skikkelig gammel hurpe du da??

må jo være lov å tro at den skal være på venstre, har ingenting med ung og gammel å gjøre vel??

men her har vi begge deler på høyre!!

hilsen

en ung 84 modell, som kan alt;)

Skrevet

I dine øyne er jeg sikkert ei gammal hurpe, jeg er jo snart 40!

Grunnen til at jeg "blandet inn alder" som du sier, er at dette med forlovelses- og giftering på annet enn høyre hånd så godt som aldri var problemstilling i Norge før årtusenskiftet, for ikke å snakke om da jeg var ung, på 80- tallet og tidlig 90-tall.

Opplegget med to forskjellige ringer var også en ukjent greie, bortsett fra i kongehuset, og dem som ønsket å stille seg selv på samme linje.

Så, that's why. Er det forklaring god nok, eller?

Skrevet

Ser du har fått utrolig mange svar, vil bare føye meg inn i rekken med de som sier at ringen skal være på høyre hånd både når det gjelder forlovelse og giftering. Selv giftet jeg meg for 2 og en halv uke siden, og sjekket da med gullsmeden hvor jeg skulle ha ringen, om den skulle flyttes fra en hånd til en annen og alt det der.. Norsk tradisjon er begge deler på høyre hånd, enkelt og greit :) Jeg har alltid ringen på høyre hånd, mens mannen min han ringen i et kjede rundt halsen på jobb for ikke å ødelegge den (byggebransjen..), og på høyre hånd utenom:)

Lykke til med bryllupet!

Skrevet

Først til deg anonyme (hvorfor må folk være anonyme da? Kan de ikke stå for det de sier og derfor ikke vil ha det knyttet til sitt nick???) som komenterte meg ovenfor: Hvor har du alderen min fra? At nicket mitt sier Ellie83 trenger ikke bety at jeg er født i 83...

Så det jeg vil legge til. Mange (ja kall dem unge moderne eller hva du vil) har i dag to forskjellige ringer. Da er det mange forskjellige måter å gjøre det på.

Mange velger å bære forlovelsesringen på høyre hånd, for så å flytte den over på venstre når gifteringen settes på ved bryllupet. Det valgte vi å gjøre. Jeg tilpasset forlovelsesringen slik at den er perfekt passelig til venstre hånd (det er jo dær den skal være etter at vi har giftet oss) og tilpasset gifteringen til høyre hånd. Jeg bærer forlovelsesringen på høyre side nå, selv om den er tilpasset venstre. På den måten slipper jeg å ta av forlovelsesringen for godt når vi blir gift, og jeg slipper å ha begge ringene på begge hånd etter bryllupet.

Min kjære har bare en ring. Han bærer den på vestre mens vi er forlovet, og flytter den til høyre ved bryllupet. Dette gjør vi fordi vi ønsker å ha et skille på forlovelsestiden og gifttiden. Vi undersøkte mange plasser først, og fikk fra flere hold høre at det var blitt vanlig å gjøre det slik. Hvis man vil. Ingen tvinger deg til noe som helst, og ingen trenger å bli hissig av den grunn.

Skrevet

Ingen trenger å bli hissig, og så vidt jeg kan se, er det heller ingen som har vært hissig.

Det var i utgangspunktet spørsmål etter norsk tradisjon, og det du beskriver, er IKKE norsk tradisjon. Derfor må vi fortelle deg det, og fortelle det til hovedinnlegger.

Så lenge muligheten til å være anonym er til stede, så hender det at jeg forbeholder meg retten til å være nettopp

Skrevet

Heisann,

Du har fätt mange svar,og sikkert ogsä funnet ut hvilken händ dere önsker ä sette ringen pä:)

Selv har jeg brukt litt tid pä dette de siste mänedene.. Jeg er norsk,men bor nä sammen med min österriske samboer i Wien. Da vi forlovet oss i juli oppstod en del forvirring nettopp i forhold til det du lurer pä. Jeg mente höyre händ var den riktige..han venstre;) Ikke problematisk. Norsk tradisjon skiller seg fra de fleste andre land..i Norge er höyre händ for bäde forlovelse og ekteskap. I de fleste andre land setter man forlovelsesringen pä venstre,og flytter den over til höyre pä bryllupsdagen.

Uansett,samme hvilken händ.. - oder?:))

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...