Anonym bruker Skrevet 7. desember 2006 #1 Skrevet 7. desember 2006 Må boligen enten være fremleid bolig i borettslag,kommunal leiebolig, eller komunalt formidlet bolig?? får jeg ikke bostøtte hvis jeg f.eks leier i kjellerleilighet hos privatpersoner? og når man skal beregne bostøtte, hvorfor må formuen 2005 være med, vil den ha noe å si? jeg har sårt oppsparte penger fra jeg gikk gravid, klart nesten å spare 100.000, som jeg skal bruke på møbler til leiligheten (har ingenting), og setfirkatet. Kan jeg risikere å få lavere bostøtte pgr.av jeg har disse pengene i bakhånd? eventuelt hva kan jeg gjøre for å unngå det?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #2 Skrevet 8. desember 2006 OG EN TING TIL.. MÅ jeg ha folkeregistrerte adressen min på den leiligheten det gjelder?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #3 Skrevet 8. desember 2006 Dersom det er kommunal bosøtte du skal søke om stilles det krav til hvilken bolig det er. Dersom det er bostøtte gjennom husbanken derimot og du er aleneforsørger, spiller det ingen rolle om du leier privat/eier etc. Du vil uansett kunne få bostøtte. Dersom du bruker bostøtte-kalkulatoren på husbanen sine nettsider er det bare og la være å krysse av på noen av de alternativene ang type bolig. Er nemlig egne regler for aleneforsørgere. Når det gjelder formuen er jeg usikker, men det kan du jo bare sjekke selv. Se om du får forskjellig beløp frem om du fyller ut formue eller ei. Du kan vel alltids sette disse pengene over på et familiemedlems konto for å slippe unna. Husk at dersom du har gått ned vesentlig i inntekt i forhold til fjoråret kan du be om at dagens inntekt legges til grunn. Fyll da ut dagens inntekt der det står lønn/inntekt 2005. Så får du frem rett beløp. Barnetrygd og stipend/lån regnes ikke som inntekt. Kun skattepliktig inntekt som skal oppgis.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #4 Skrevet 8. desember 2006 Og ja, du må være folkeregistrert på leiligheten det gjelder. Dette sjekker husbanken opp. Om du ikke er folkeregistrert der innen 1. januar vil du ikke kunne søke bostøtte ved neste termin. Jeg glemte å melde flytting i tide og fikk derfor avslag på bostøttesøknaden.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #5 Skrevet 8. desember 2006 Det gikk ikke ann å ikke krysse av noen av alternativene når det gjaldt bolig.. Hvor lang tid tar det for å endre folkeregistrert adresse da? jeg skal overta leiligheten i midten av des. rekker jeg det til 1.januar da?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2006 #6 Skrevet 8. desember 2006 Så fort du har overtatt leil reiser du til folkeregisteret i din kommune og endrer adressen deres. Da er du jo innenfor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå