Gå til innhold

kan noen fedre komme med inspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere fedre, trenger kyndige svar:)

Har en diskusjon gående ang hvorvidt man skal la 4åringen bestemme selv hvor man feirer jul. Når mamma og pappa er skilt, deler jo man ofte annenhver jul. Men hva gjør man dersom barnet ikke vil feire jul hos sin far? Det er ingen annen grunn enn at barnet ikke har lyst fordi "det finnes bare en julaften, og den skal være med mor". Når man har prøvd å forberede og oppmuntre barnet og det ikke vil feire jul hos far, hva da? ( barnet vil gjerne til pappa, bare ikke på julaften.....) Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan han ikke få bestemme det selv da..?

Hvis han vil være til mamma på juklaften, må han jo få lov til det..

Kan jo dra til pappsn dagen etter da..?Eller nyttårsaften?

Skrevet

syns du kan legge fram problemet til faren?? kan ikke tvinge ungen å værra te faren på juleaften.... vist dere ikke er inne på noe andre forhold, kanskje dere kunne feire julaften sammen. trur ungen villa ha likt det!! (bare vist det er mulig da)

må stikke no, ska stelle nå tånegler til dama...

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er far og selv skilsmissebarn og mener absolutt at en 4-åring ikke må få bestemme slike ting som hvor man skal feire jul! Nå er jo jula over, og jeg vet ikke hva der kom fram til - sikkert en bra løsning. Kanskje leser HI heller aldri dette (eller noen andre for den saks skyld), men jeg svarer likevel, for dette opptar meg bl a pga egne erfaringer som barn.

Grunnen til at jeg mener barn ikke må få bestemme dette er rett og slett fordi jeg mener det er en for stor belsatning for et barn å "velge" mellom mor og far. Mulig 4-åringen ikke føler det slik nå, men før eller senere kommer garantert en eller annen lojalitetskonflikt for barnet. Da er det viktig at de voksne har tatt alle de vanskelige valgene slik at barnet ikke sitter igjen med dårlig samvittighet. Barnet kan ønske å velge, men det ansvarlige å gjøre som forelder er å beskytte barnet mot eget ønske i slike tilfeller. Kanskje er det i deres tilfelle riktig at barnet alltid skal feire hul sammen med mor - det finnes ingen oppskrift på hvordan slikt skal gjøres. Men i så fall bør du og mannen din være de som tar den avgjørelsen - ikke 4-åringen deres.

Håper dere finner gode løsninger på dette og andre ting. Husk at det er dere voksne som har gått fra hverandre, ikke barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...