Gå til innhold

Tidsklemma....hvordan rekke alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at flere er i samme situasjon som oss: opp 06.30, avgåre 07.30 til skole, barnehage og jobb, henting 16.30, kø-kjøring hjem, hjemme kl. 17, middag 17.30 - 18.00, barne-TV, kveldsstell av minsten som legger seg kl 19, kveldsmat og prat/lekser med de eldste som legger seg kl. 20-20.30...

Nå har det seg slik at eldstemann i huset (9 år) behøver ekstra hjelp med skolearbeidet. Barnets mor jobber kun redusert stilling og hadde hatt tid til å bidra litt, men hun er ikke opptatt av skolearbeid og prestasjoner. Jeg og faren har det så travelt, og dessuten er det nok slik at jeg for min del prioriterer minstemann/fellesen etter middag...

I tillegg er jeg gravid og litt ufokusert for tiden:)

Samtidig så ønsker jeg jo at eldstemann skal få hjelp og bli flinkere i skolearbeidet, men hvordan rydde plass i en travel hverdag til et barn som krever litt mer? Har forsøkt senere legging, men synes det fungerer dårlig både for barnet og for oss. Har tenkt på SFO - om man evt kan betale for leksehjelp der? Får jo gjort litt i helgene, men ikke så mye som nødvendig, og barnet trenger nok regelmessig daglig hjelp og repetisjoner, kanskje er det ikke så mye som skal til før det "løsner" (problemet er manglende konsentrasjon, leseforståelse, enkle tallferdigheter, ting han forlengst burde ha kunnet).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har det travelt, men hos dere hørtes det jo ikke ut som om noen av de eldste hadde fritidsaktiviteter hver eneste dag heller?

Tips 1: Barna gjør det de rekker av lekser ved kjøkkenbordet mens det lages middag. Det er ikke vanskelig å høre på høytlesing, svare på spørsmål og komme med oppmuntring mens hendene kutter opp og rører i middagen.Hvis de eldste forstyrrer hverandre mens de gjør lekser må de bytte på å sitte på kjk. Den voksne som ikke lager middag gjør litt husarbeid i samarbeid med minsten i mellomtiden (sortering og bretting av klesvask er for eksempel morsom lek å gjøre sammen med smårollinger)

Tips 2: Dra ut kontakten på TV etter barne-TV. Det er utrolig hvor mye mer man rekker om ikke noen skal ha med seg noen sports- og nyhetssendinger også. Det viktigste får man med seg etter at barna har lagt seg. Da slipper de også å få med seg grisete innslag med krig og ulykker og fordervelse.

Tips 3: Den av barna som blir først ferdig med leksene kan få leke med minsten (evt. sammen med den ene voksne), mens den andre får hjelp til å bli ferdig med leksene. Ingen besøk av venner før alle er ferdig med leksene.

Skrevet

Takk for svar:)

Vi har fritidsaktiviteter ca 2 ettermiddager i uka, de dagene blir det hverken middag (brødskive i hånda eller pølse med brød) eller lekser.

De dagene gutten har med kompis fra skolen, blir det ofte heller ikke lekser. Vi har regel om at kompiser skal være hentet til senest kvart på 8, og da er det bare en halvtime igjen til leggetid.

Godt forslag med lekser under middagslaging, men problemet til gutten er manglende konsentrasjon, skal ingenting til før tankene hans er langt avgårde. Man må på en måte sitte ned sammen med han, lukke døra og ikke bli forstyrret av noen. Men jeg er enig med deg at det går an å snike inn øvelser mens man egetlig gjør andre ting, det er vi flinke til, regne ut priser når vi er og handler, leser reklameplakater gjennom bilvindu, synger engelske sanger osv.

Så har du et godt poeng med dagsrevyen kl 19, sjelden jeg ser det pga stellet med minsten, men min kjære liker å sette seg i stolen med kaffekoppen og se nyhetene kl 7 - spørs om han bør investere denne tiden i lekser heller.)

Skrevet

au-pair?

en som har middagen klar, gjort alt husarbeidet og brettet alle klærene :-)

Skrevet

hos oss er alt lagt opp rundt særkullingene, og samvær. vi rekker ikke alt, mest går det utover oss voksne, så over fellesbarn, og de andre barnas interesser er vel i varetatt. bortsett fra at deres foreldre ikke lever sammen, så de kan aldri bli fornøyde.

Skrevet

Særkulingene hos oss er fornøyde, men synes nok også her at vel mye dreier seg rundt deres akse. Imidlertid forventer jeg jo at mannen min kommer til å dreie like mye rundt fellesbarnas akse når de blir så store at det er aktuelt å begynne med diverse aktiviteter:)

Han er nokså redd for å forskjellsbehandle, så jeg tror nok han er såre klar over at han bør stille like mye opp for fellesgjengen når den tid kommer. Håper ikke det blir noe konflikttema da. Det er ihvertfall ingen tvil om at han står på pinne for særkullingene, så til de grader at de vandrer rundt med tjukke puter under armene:)

Skrevet

Tidsklemma....hvordan rekke alt?

80% stilling, gjerne for dere begge, når dere skal tilbake i jobb etter permisjonen med det nye barnet.

Så får dere allikevel en levestandard lik det som var vanlig for 20 år siden. Det holder vel lenge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...