Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Har sluttet å amme, og trodde nå at jeg kunne hygge meg med vin igjen, med god samvittighet... Men det kan jeg visst ikke, fordi nå føler jeg at som småbarnsmor bør jeg aldri bli på en snurr når det er barn til stede. Er jeg hysterisk, eller hva synes dere???
Attpåklatten :-)™ Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Du spør om hva vi synes. Jeg vet hva jeg synes om alkohol og barn. Å kose seg med et glass vin eller to ser jeg på som helt uproblematisk, men å bli på en snurr med barn tilstede synes jeg overhode ikke noe om:-) Har tidligere levd sammen med en mann som har en far som var på en snurr i perioder og har dessverre sett hva det har gjort med barn. Det gir arr i sjelen. Så nei, jeg synes ikke du er hysterisk, men veldig fornuftig. Det er forskjell på å nyte et glass eller to til maten, men å sitte og drikke med barn til stede for å bli på en snurr synes jeg fryktelig lite godt om. Men det er mine tanker:-)
Gjest Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 Det spørs hva du mener med "på en snurr"! Det å drikke litt alkohol synes nå jeg er helt greit, men ikke det å la ungene se en full eller veldig fyllesyk. Ungene har alltid lagt seg når jeg drikker alkohol. En må jo ha in mente at de kan våkne, og da bør en være i stand til å ta seg av dem. Jeg synes ikke ungene bør se foreldrene fulle, men skulle de komme til å se meg litt fnisete, synes jeg ikke det gjør så mye en sjelden gang.
Gummelillan Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 Ikke hysterisk i det hele tatt. Et glass vin eller to er helt greit synes jeg, men har i allfall selv bestemt meg for at mine unger aldri skal få se mammaen sin full. De merker jo så utrolig lett om mamma er seg selv eller ikke. Men det forhindrer meg da altså ikke fra å kose meg med et glass vin en fredags kveld eller å virkelig ta en liten fest heller de få gangene vi har barnevakt ;-)
♥Snulder Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Jeg drikke aldri når ungene er rundt meg. Men kose seg med litt vin av og til etter at ungene er lagt og sover godt....det unner vi oss!!
dritgrei hei hei! Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Hei du, jeg syns ikke du er hysterisk, jeg syns du høres ut som meg... ;-). Men jeg syns ikke det gjør noe å drikke et glass vin av og til, eller til og med ta en øl etter en lang og fin dag på ski. Jeg syns faktisk ikke det gjør noe at de får se at vi tar den ølen etter en skitur heller... Mitt ønske er å få til at forholdet til alkohol ikke er anstrengt, verken den ene, eller den andre veien. Våre barn skal ikke se oss godt påvirket av alkohol. Jeg vil at våre barn skal være trygge på at vi ALLTID er her for dem, og at vi ikke forandrer oss! Mao, du er ikke hysterisk, og det er ikke jge heller... ;-)
Urtete Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes ikke du er hysterisk! Jeg har også et bevisst forhold til alkohol og barn. Mine barn skal aldri se mamman sin overstadig, fordi DET gjør noe med den innerste tryggheten hos et barn. Jeg ønsker å gi dem et så naturlig forhold til alkohol som mulig, men det er ikke lett.... Kan ta et glass øl eller litt vin mens barna er til stede, men jeg synes det er minst like viktig å vise dem at mamma og pappa kan kose deg uten at det må innebære alkohol. Derfor venter jeg som oftest med vinglasset til de små er i seng. Da er det forresten ekstra godt å slappe av med en god rødvin.:-) Har en venninne som kan defineres som hysterisk på dette området, hun tør ikke drikke alkohol i det hele tatt - i tilfelle det skulle skje noe med barna sånn at hun må kjøre dem til legevakten.... Huff, synes det er litt ille jeg...., da kan man snakke om hysteri! Her koser vi oss med et glass eller to etter sengetid - med god samvittighet!!!:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Jamen Urtings... sånn tenker jeg også, sånn som hun venninnen din... Jeg vil ikke bli sånn at jeg ikke kan ta ansvar for ungene mine om de skulle få pustevansker eller høy feber eller fall ut av sengen og brekke hodet. Men for meg handler det om kontroll og ikke nødvendigvis om alkoholen. Jeg vil forsvare henne litt (hun blir sikkert råglad for at jeg gjør det, tror du ikke :-)-----), for jeg syns det står respekt av å ta et avholdenhetsvalg for ungenes del. Så sant det ikke går utover ens egen livskvalitet og hvis det er et stort offer, så er det jo teit, for så farlig er jo ikke et glass vin, men så viktig er det heller ikke, så hvis hun velger vann i stedet, så syns jeg det er fint jeg. Man må jo høre på seg selv, vi lider vel alle av hysteria i ny og ne gjør vi ikke? :-)
Urtete Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 Skjønner absolutt hva du mener, Dritgrei! :-) Jeg respekterer henne for hennes valg, sånn som jeg synes man skal respektere alle mennesker for deres valg - selv om de er annerledes enn mine. Det er jo nettopp det at vi er forskjellige som gjør verden til en interessant plass å være!:-) Allikevel kan jeg ikke annet enn å undres i mitt stille sinn (og her inne - for her kan vi jo "snakke" om alt!:-)) over at det må være litt slitsomt å være så redd for barna HELE tiden at man må stå i konstant beredskap.... - hvis du skjønner hva jeg mener....... )
dritgrei hei hei! Skrevet 5. desember 2006 #11 Skrevet 5. desember 2006 Jaa, klart jeg skjønner... og jeg leste egentlig at det var det du sa... tenkte jeg bare skulle lyse litt på den andre siden av saken også... :-)
Urtete Skrevet 5. desember 2006 #12 Skrevet 5. desember 2006 Jeg synes det er fint at du lyser på den andre siden!!!:-))) Klem!
dritgrei hei hei! Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 har kjøpt meg ny lommelykt skjønner du.... :-)
Urtete Skrevet 5. desember 2006 #14 Skrevet 5. desember 2006 Fortsett å bruk den!! Og fortsett med å lyse på steder der ikke alle andre lyser! )
dritgrei hei hei! Skrevet 5. desember 2006 #15 Skrevet 5. desember 2006 kanskje jeg får meg jobb som vaktmester til slutt, sånn som Erle fikk i Blokk Z.
dritgrei hei hei! Skrevet 5. desember 2006 #17 Skrevet 5. desember 2006 Nei... erle er mamman til Guro, Aurora og Sokrates bor litt lenger opp i blokka. Erle og Guro bor i vaktmesterboligen.
Urtete Skrevet 5. desember 2006 #18 Skrevet 5. desember 2006 Jaaaaaa, det var mamman til Guro det ja!:-) Det er så koselige bøker, husker dem godt fra jeg var liten..... Kanskje 5-åringen min snart er stor nok til Guro? Ja det tror jeg! Vi må nok prøve snart! Gleder meg! )
Tokatter_USA Skrevet 7. desember 2006 #19 Skrevet 7. desember 2006 Jeg vil aldri la datteren min se meg synlig påvirket, men jeg kan ta et glass vin eller en øl mens hun er til stede. Min erfaring fra min egen oppvekst er at jeg aldri så noen jeg kjente full før jeg var tenåring. Da var det en nabo som kom på et sjeldent besøk hjem til oss og drakk for mye og ble ustø på bena. Det var rart å se. Men foreldrene mine drakk litt alkohol, både på fest og til middag, eller et glass på kvelden. Jeg merket aldri at de var påvirket på noen måte. Etter at jeg ble voksen har jeg drukket for mye selv noen ganger og kan derfor lett se på min mor at hun har drukket litt vin, altså at hun blir mer pratsom og åpen. Jeg regner med at det skjedde noen ganger da jeg var barn av og til også, men jeg la aldri merke til det. Derfor tror jeg at hvis barn merker veldig lett når foreldrene har drukket litt, er det fordi de også har opplevd at de har drukket ALTfor mye og er følsom overfor forandringene med en gang. De får superfølsomme antenner. Hos oss var det ikke alkohol som var problemet, det var voldsomt temperament, så mine antenner er svært vare overfor humør.
TORO-husmor Skrevet 7. desember 2006 #20 Skrevet 7. desember 2006 Å ta et glass vin eller to synes jeg er helt greit, men jeg har bestemt meg for at mitt barn skal slippe å se meg synlig beruset. Har selv aldri sett mine foreldre fulle, og er veldig glad for det. Så av og til andres foreldre fulle da jeg var barn, og det syntes jeg var ekkelt og litt skremmende. Mange blir så annerledes i fylla, dessverre. I tillegg er jeg jo klar over at min evne til å ta meg av ungen svekkes hvis jeg blir full, og det fortjener han ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå