Gå til innhold

"Dårlig gjort" å kalle ungen Loke?


Fallerifallera

Anbefalte innlegg

Samboern min er helt 100 prosent bestemt på at gutten vår skal hete Loke. Jeg syns også det er et kjempefint navn!

 

MEN vi får liksom så mange reaksjoner på at "Loke var jo ond" og at de mener det nærmest er litt dårlig gjort å kalle ham for det. Hva syns dere?

 

Jeg syns jo også at Mikkel er fint, men det blir jo også Mikkel rev - og han var vel ikke helt god han heller?.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff... jeg syntes å kalle noen for Loke blir omtrent som å kalle noen Adolf eller Judas. Men det er et navn som øker i popularitet og det er ikke sikkert så mange kommer til å reagere sånn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med alle som kommer med denne kommentaren! Det blir vel litt det samme som å kalle sønnen sin for Judas el Adolf! Og det hadde du nok neppe gjort! Loke er jo skikkelig ond og typisk også at onde folk i serier(f.eks Hotel Cæsar) heter det pga at det er et ondt navn! Så jeg hadde iallfall styrt laaaangt unna det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Morsomt! Vi hadde jo skrevet akkurat det samme om Adolf og Judas samtidig:) Så der ser du, det er hva folk tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne aldri i verden kalt et barn for Loke. Fordi Loke var ond, og navnet gir dårlige assosiasjoner.

 

Kall ham mye heller Mikkel, det er egentlig et ganske fint navn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er stygt gjort mot et barn å gi det navnet Loke. Loke er kjent fra norrøn mytologi som 'den onde'. Jeg er også helt enig med de andre som mener dette er et navn på linje med Judas og Adolf.

 

Jeg skjønner ikke sammenligningen med Mikkel Rev - satt og skrev på ei lita tavle. Hva var så farlig med det liksom? Mikkel er ikke et ondt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel rev var listig og lur -i likhet med Loke-, men ond var han ikke, og Loke er jo som de andre har nevnt "den onde".

 

Når det er sagt møte jeg nylig en Tengil som levde godt med navnet sitt, enda tengil er den onde både i Brødrene Løvehjerte og i isfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvor lenge folk vil assoisiere navnet med den norrøne mytologien. Er jo ikke så mange som tenker Tor med hammeren, hvis noen skal kalle ungen sin Tor f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Loke er et kjempe fint navn=) synes det er bare dumt å assosiere navn på den måten... at en såkalt gud heter det eller at han slemme i hotel cæsar heter det????

 

velg det navnet dere syns er riktig og ikke det en eller annen assosierer med hotell cæsar eller norrønt mytiologi eller et eller annet rart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel muligens folk stort sett ikke har et så nært forhold til norrøn mytologi at navnet sånn sett skulle være et problem - jeg tenker personlig mer på den dårlige konnotasjonen "å loke", en lokete person (dersom det utrykket ikke er veldig stedstypisk her da..) som det mest negative med navnet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Loke er kjempefint jeg.

Om man skal styre unna alle navn som kan forbindes med noen som ikke var så veldig mye å skryte av er det mange av dem.

 

Katharina

Ivan

Jonas osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig at man kan finne dårlige assosiasjoner til de fleste navn dersom man leter lenge nok, men det som er avgjøredne er jo hvor FREMTREDENDE disse assosiasjonene er. Som noen never er det få som tenker på Tor med hammeren dersom noen kaller ungen Tor, men dersom noen kaller ungen Judas vil folk ummidelbart assosiere det med Judas svikeren.....

 

som jeg har sagt tidligere i denne tråden er Loke et navn som trolig kommer til å øke i antall med årene, og da vil assosiasjonene bli mindre og færre etterhvert som det "utvannes". Men enn så lenge syntes jeg det blir feil å bruke dette navnet. Jeg vil iallefall ikke sende min unge inn i fronten for å bekjempe fordommene mot et navn.... da kaller jeg han heller Per eller Kåre eller noe annet "kjedelig og harmløst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen har hørt om

 

Jonas Vold

Ivan den grusomme

Thomas Quick

Jack the ripper

Theodor R. Bundy

 

 

Tor det er større sjanse for å bli mobbet om man heter Per eller Kåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Det er jo bra at folk har ulike meninger egentlig, da er det jo ikke et kjedelig navn vi tenker på iallfall! ;)

 

For å være ærlig er jeg ikke så voldsomt redd for at ungen skal bli mobba pga navnet sitt. Mulig jeg er naiv, men tenker at de som mobber finner nå uansett noe galt med et hvilket som helst navn hvis de absolutt er ute etter en.

 

Har også en følelse av at navn blir litt "normalisert" så snart man vet noen som heter det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er veldig enig med deg i at mobbing ikke har noe med hva man heter eller hvordan man ser ut. Broren min var litt lubben når han gikk på barneskolen og ble mobbet fordi han var "tjukk" av ei som var 100 kg når hun var 14 år.... noen blir mobbet og det har lite med navn å gjøre.

 

Jeg tror også at et navn "normaliseres" når man kjenner noen som heter det... men det gjelder de som er i den umiddelbare omgangskrets.... siden det er så få som heter Loke vil han måtte "normalisere" enormt mange mennesker igjennom livet fordi det tar en tid før han blir skikkelig kjent med dem, og de venner seg til det. Han vil garantert møte mange som ikke kjenner noe til bakgrunnen til gyden Loke, men mange kjenner også til endel mytologi. Tenkt hvis han får et yrke der han hele tiden skal treffe nye mennesker... lege, politiker, selger etc etc... tror han kommer til å blir rimelig lei av kommentarene etterhvert....

 

Men dere kan jo alltids håpe på at det blir et populært navn slik at han får mange som "normaliserer" navnet sammen med han. Det er ingen som tenker "oj, er du oppkalt etter Jonas Vold" når noen presenterer seg som Jonas ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janus; Du har noen poenger ja. Vi får nok tygge litt på det. Jeg prøver stadig å introdusere nye navn da, men føler ikke jeg har skutt blink helt ennå... ;) Hadde jo vært fint med noen alternativer uansett - har jo hørt at man ofte skifter mening når ungen kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at navnet blir ganske så raskt normalitisert... og at snart vill folk forbinde navnet med barnet ditt! og ikke en eller annen ond fyr... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror vel jeg at undervisning om norrøn mytologi, og dermed de norrøne gudenavnene vil forbli pensum i norsk skole i ganske mange år fremdeles. Dermed vil svært mange fremdeles kunne assosiere f.eks. navnet Loke med det originale opphavet.

 

Norsk skoleverk endres, men ikke så fort... :-)

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en gutt ved navn Loke, han blir ikke ertet på skolen, og jeg har aldri tenkt at hans navn forbindes med noe som er "ondt".

Og hva er galt med Mikkel? Da kan vi ikke bruke Emil heller da???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for meg er det som å kalle barnet sitt Adolf eller judas. Tror det må bli slitsomt for et barn å måtte forsvare navnet sitt. Det er nok alle som har hørt historien om Balder og Loke vil assossiere navnet med svik..Ville aldri verden gitt barnet mitt ret slikt navn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...