Gå til innhold

Ang.sjokoladekalender...igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebarna har sjokoladekalender hos oss (kjøpt av bestemor) og sjokoladekalender hos mor. Når de er hos oss, åpner de samtidig for den uka de ikke er hos oss, dvs dobbel sjokolade-dose. Det samme skjer hos mor. Fellesbarnet på 2 år har også fått sjokoladekalender (av bestemor), men jeg nekter å gi henne sjokolade daglig, så den kalenderen har jeg gjemt bort. Stebarna åpner sine kalendre uten at hun ser.

Lurer på om jeg er ekstremt streng som nekter henne daglig sjokolade? Skulle gjerne nektet stebarna også, men det kan jeg vanskelig gjøre. Men jeg synes det er en uting å fore barn som er for små til å skjønne bedre, med daglig sjokolade! Det ene stebarnet mitt sliter dessverre allerede med vektproblemer, men faren/min mann vil ikke nekte dem kalendergleden. Vi hadde egentlig tenkt å lage hjemmelaget kalender uten godt, men så kom bestemor oss i forkjøpet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå er det nå ikke advent kalenderen som er skyld i noen sine overvekts problemer.

vi bruker sjokoldaekalender og jeg synest det er helt fint.

jeg har veninner som bruker hjemmelaget ting kalender, med litt små presanger hver dag frem til jul, bare en 10-20 kroner.

med fire barn som skal ha kalender, i 24 dager, som oppladning før den virkelig store kjøpefesten begynner det synest jeg er en u-ting. det ablir temmelig mange lommelykter og actionfigurer, hårgele, you name it. skal ha plass til alt skrotet også. nei huffa meg, takke seg til en sjokoladekalender spør du meg.

barna er materealistiske nok som det er. fikk helt sjokk jeg da jeg plutselig kom inn i en barnefamilie, ting hadde utvikla seg fra jeg var liten, det kan en trygt si.

måpa over utakknemlighet og bortskjemthet, og så lettvindt omgang med ting. ser jo at det ikke bare er mine stebarn, men gjelder vennenne deres også.

hadde heller ikke latt 2 åringen få sjokolade hver dag, men det er jo ikke problemet. bruk ikke tid på en melkeplett om dagen, konsentrer dere heller om det daglige kostholdet, da får dere kanskje bukt med overvekten.

Skrevet

Skjønner deg godt. Blir vel neppe overvektig av sjokoladen i kalenderen, men prinsippet om sjokolade hver dag taler meg uansett i mot. Her har vi gavekalender som brukes hvert år. Gavene er gjerne hårpynt, strømper luer og annet som trengs i løpet av vinteren uansett, men også rene hendelser. I morgen ligger noen pepperkakefigurer innpakket for da er dagen kommet for å bake pepperkakene. Og dagen etter et det noen teaterbilletter til en forestilling vi uansett skal på den dagen. Mange pakker de dagene alle ungene er hjemme og litt færre de dagene storesøster er hos pappaen sin.

Skrevet

Hvert av barna har fått en boks der de kan spare sjokoladene, til lørdagen eller helt til jul. (I selve romjulen får de spise godterier hver dag). Har kjøpt en litt juleaktig boks, der de også kan stappe i andre holdbare godterier. For å samle seg et lite lager til jul.

Her hadde det ikke vært aktuelt at særkullsbarn eller fellesbarn skulle spise godterier hver dag. Med tanke på at overvekt er det største helseproblemet i Norge, synes jeg det er viktig å gi barna våre sunne vaner.

Skrevet

Min sønn på 1 1/2 år har smartis kalender som resten av gjengen her, 7 år, 11 år og stesønn 12 år. Etter frokost koser han seg med dette og det er snakk om 24 dager, gleden frem til jul. selvom minstemann ikke skjønner det føler jeg det er helt greit. Julefeiring er morsomt og viktig høytid og de små smartisene tror jeg ikke skader han.

Men det er jo opp til hver enkel hvordan kalender man ønsker, så du kan jo feks si i fra neste år slik at de ikke kjøper dette.

Men jeg tror besteforeldre syntes det er en ok ting å gjøre.Glede barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...