Gå til innhold

Svinepels

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal vi dele opp 3 griser, fordele kjøtt blant slekt og venner, og pakke og fryse det vi skal ha selv... Slaktet 3 stk på fredag ute på gårdsplassen her - til alle tilreisendes store undring... (Hadde kusinemedbarnbesøk fra byen - da det ene barnet fikk høre at det var sånn de spiste på julaften, kom det forundret: Så gris er godt, altså??? Back to basics...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja sånn er det å skaffe mat........ Husker fra min barndom at vi stod og rørte blod til blodpudding. Tror ikke dagens barn synes noe særlig om det, nei. Fint å kunne gå på butikken og kjøpe alt ferdig. Men det er vel fint å ha mat fra egen gård, da vet dere hva dere får :-)

Skrevet

Kjøttet blir faktisk mye bedre. Jeg lager ikke blodmat, men svigermor var på pletten og samlet opp blod og rørte og rørte... Hun lager blodklubb på gamlemåten. Hun skal også lage hodesylte - en kjempejobb, og henne om det. Mer energiøkonomisk å kjøpe de stakkars små mengdene det går av det slaget... mener jeg. Og syltelabber - vel, for meg er det nok brusk i ribba!!

Svigermor lager også lungemos - her er det 50/50 av de som liker og de som ikke liker, så i kveld blir det dobbelt middag...

HELT back to basics er vi altså ikke, men ungene vet ihvertfall at all mat ikke blir født vakuumpakket, og vi klarer også å formidle litt av den kunnskapen rundt i vennekretsen - og det er bra!

Synes vi, da...

Skrevet

Husker slaktedagene fra min barndom! Masse gode minner:) Mine besteforeldre hadde ett lite småbruk med noen griser og kuer. Julegrisen ble foret opp så det nesten bare var fett på den! Tror bestemor ga den mye godt fordi hun hadde vondt av at den skulle slaktes....

Skrevet

Å nå fikk jeg opp noen bilder på netthinnen fra fortellingene til mine foreldre.....om da de var nygifte og leide hus på en gård. Der var de med på slaktingen og jeg har alltid hatt et litt romantisk (!!!) forhold til disse historiene, og også tenkt på det hver gang jeg ser Emil i Lønneberga! Sikkert helt feil, men dog, barnesinnet er vel litt langt fra virkeligheten innimellom og disse bildene er fra dengang jeg var liten pike og ikke hadde mange brustne illusjoner;-))

Hadde vært spennende å bli med som tilskuer på noe sånt - kanskje det hadde vært mulig en gang når lille frøken blir litt større?

Skrevet

Jeg gir meg over for alt dere får til og alt dere kan her inne!

Vokste opp med blodspann på kjøkkenbenken og syltelabber til jul da jeg var lita. Blir nok en utfordring for å forklare ungene hvor maten egentlig kommer fra når de vokser til.

For egen del foretrekker jeg å stå over både blodmat, lungemos og syltelabber :o)

Skrevet

Nå fikk jeg plutselig noen gode barndomsminner fra min fars hjembygd i Jämtland:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...