Gå til innhold

Nekter å ligge på magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er helt fin i utviklingen, med vekt, lengde, gripe, står med strake ben lenge, løfter hode i liggestilling, tar i føttende og veiver fra side til side osv men vil ikke ligge på magen! Da hyler hun som besatt. Legger hun hver dag over noen ganger på magen, men det fører til grin hver gang.

Tror dere det kan komme av at hun har hatt kolikk i fire mnd? Kanskje hun har hatt ubehag med magen tenker jeg på. Hvordan kan jeg rette opp dette, baby er jo snart fem mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente var akkurat lik. Likte IKKE å ligge på magen. Men vi fortsatte å prøve, og jo sterkere hun ble, jo bedre gikk det. Nå krabber hun rundt, ca 8 mnd. Så det går fort. De utvikler seg hele tiden. Prøv litt hver dag. Selv om det ikke funket igår, kan det funke i overimorgen! :)

Lykke til!

Skrevet

Det høres ut som hun har utviklet musklene i nakken og holder hodet sitt godt, så da gjør det nok ingen ting at hun ikke ligger på magen. Men har du lagt merke til om hun klarer å heve hodet når hun ligger på magen? Vet du hvorfor hun hadde kolikk? Kan det ha vært pga nakken og dette kjenner hun ennå om hun ligger på magen og må bruke nakkemusklene?

Skrevet

De trenger jo å trene nakkemuskler bla., så det kan være lurt å legge henne på magen på stellebordet en stund hver dag, kanskje? Da kommer hun litt opp i høyden, og ser kanskje fordeler med mageleie. -Men pass godt på henne så hun ikke detter!!! ;-)

Skrevet

Hei, jenta mi ble illsint hver gang jeg la henne på magen og vi var ikke så flinke til å trene på å ligge på magen. Men hun var sterk i kroppen for det, og holdt hodet fint. Men fra den dagen hun snudde seg rundt selv (og tilbake igjen) så har hun ligget mye på magen - hun sover konsekvent på magen også.

Høres jo ut som at hun er sterk i nakken og kroppen - og da kommer det vel av seg selv?

Jeg stresset ikke med mageligging da jeg så at hun var sterk i kroppen - men hør med HS eller fysioterapeut hvis du er i tvil?

Skrevet

Hei :) Jeg har en på 6 mnd som er akkurat lik. Kan alt det som du beskriver, men er ikke interessert i å ligge på magen (kan feks ikke løfte seg opp på strake armer). Har hele tiden trodd at han skulle bli mer interessert etterhvert som han ble større, men siden det fortsatt er slik tok dette opp på helsestasjonen nå på 6 mnd kontroll. De så litt på han mens han lå på gulvet og mente han var kommet langt nok motorisk - så de krisemaksimerte ihvertfall ikke :) - men vi fikk henvisning til fysioterapeut siden jeg var litt bekymret. Etter vi var på HS har vi intensivert øvingen og jeg synes han har blitt flinkere allerede - tror vi var blitt litt sløve med øvingen siden lillemann var supertilfreds med å ligge på ryggen og mageøving endte med grining etter kort tid... Snakk med HS, de er flinke til å berolige, og det er jo kanskje greit å få en time til fysio bare for å utelukke at babyen ikke er stiv i nakke/rygg

Skrevet

Anbefaler å få oppfølging hos fysioterapeut. Vi har også kolikkbaby, men i tillegg plager med nakke og rygg (KISS-syndrom), og det går veldig tungt å få han til å ligge lenge på magen.

Noen barn får også vondt i magen og kan bli svimle og kvalme pga trykk mot en stor nerve i magen. Sjekk om det er det som er problemet. Da kan dere trene med å holde babyen litt opp fra gulvet, men slik at hun må løfte hodet for å se på en uro e.l.

Skrevet

Har hatt samme problemet med datteren min. Hun er 3 1/2 mnd. Hun har protestert hver gang vi har lagt henne på magen. For en uke siden var vi på helsestasjonen, både helsesøster og legen kikket på henne da. Men så ikke ut til at det var ubehag som gjorde til at hun ikke ville ligge på magen.

Så vi fikk time hos fysioterapeuten i dag. I mellomtiden prøvde jeg å finne andre måter å få trent på mageleie. Endte med at jeg rett og slett la meg på ryggen med knærne opp, så la jeg hun over leggene mine med hodet oppe med knærne mine. Da ble hun liggende å kikkende ned på meg. Å hvis jeg i tillegg har hatt TVen på bak hodet mitt, løftet hum hodet enda mer. =)

Så på under en uke har hun lært seg å ligge på magen, uten å hyle. =)

Hun har ikke hatt kolikk, men kanskje dette kan hjelpe for dere også.

Skrevet

Ville gjerne fått en vurdering hos kiropraktor. Hvis hun har hatt kolikk og så kan det være en låsning i nakke/skulder eller bekken.

Skrevet

Tips; barn som bæres i sjal/evt andre baæreinretninger får gratis trening av nakke/rygg - dermed må de ikke ligge på magen for å trene! Se tettinntil.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...