Gå til innhold

Foreldreansvar og foreldreomsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg forskjellen? OG ka er positivt og negativt med delt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldreansvar: dredier seg om at man har rett til å bestemme viktige avgjørelser for barnet. Hvilke barnehage, skole, evt. hvilke kirke etc..... skrive under for utstedelse av pass, bank konto etc.

Foreldre omsorg: Den som har den daglige omsorgen - hvem barnert bor fast hos.

+/- ved delt - kommer helt an på: hvordan moren og faren samarbeider om barnet!!

Skrevet

Oki, så da er det foreldre omsorga eg ikkje vil ha delt da?

Eg er ikkje så fan av at en unge skal bo ei uke her og ei uke der.. er bedre å heller ha lange ferier med pappa, tenker eg da :)

Skrevet

om dere har delt foreldreansvar så må far være enig med deg om alle avgjørelser ang barnet.. han må f.eks skrive under på pass og ting ang skole osv... som hun over her sa..

det er vel du som skal ha daglig omsorg og han skal vel ha samvær, men dere må ikke ha en uke her og en uke der for det. Om dere deler foreldreansvar kan vel far kreve det, tror jeg da...

dette ble litt rotete :) håper du skjønte noe av det, men jeg ville ikke hatt delt foreldreansvar..

Skrevet

Ved delt FORELDREANSVAR har far MEDBESTEMMELSESRETT i de personlige forhold som er viktig for barnet. Han KAN dermed også være uenig i det mor mener er best og riktig......MEN, til syvende og sist - er det den som har den DAGLIGE OMSORG som tar avgjørelsene. OM far skulle være uenig med mor vil det bare ta lenger TID!!!

For at noen skal ha 50/50 omsorg er det betinget av at BEGGE FORELDRENE VIL DETTE!!! Hvis den ene av foreldrene ikke ønsker dette - vil det IKKE skje!!! slik ER det. Om foreldrene da ikke blir enig om hvor barnet skal bo, vil det bli krevd mekling (3 obligatoriske samtaler). Om man der heller ikke blir enige om en løsning, blir det utstedt et MEKLINGSBEVIS, og om en av foreldrene ønsker det kan de bruke dette til å stevne den andre for retten. Da blir det en dommer som avgjør hvor barnet skal bo. Men det er INGEN dommer som avgjør at det skal være DELT OMSORG (BOSTED), om ikke BEGGE foreldrene ønsker dette!

Når barnet er 10 mnd gammelt, er det som for lite til overnattingssamvær..... de anbefaler korte og hyppige samvær.

Slapp av du - dette ordner seg nok!! :-)

Skrevet

Vil self ho skal vere masse med pappan sin! Og ordner seg det gjør det alltid ;)

Tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...