Mamma's lille gull :) Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Hei! Jeg og sambo har funnet ut at vi skal gå fra hverandre nå, og han vil ha delt ansvar, sånn -en uke hos hver-. Er det sånn at han har krav på det uten videre? Vil jo egentlig ikke nekte faren å se sønnen sin så mye han kan, men jeg klarer bare ikke tanken på å være en hel uke vekk fra sønnen min på 10mnd.. Også en ting til.. Hvordan blir det nå frem til papirarbeidet er i orden? Hvem har krav på å ha barnet frem til den skriftelige avtalen kommer? Barnefaren har lovt meg et pur helvete sier han, så han sa at han skulle ta med seg sønnen vår, og ha han frem til papirene er i orden.. KAN han det??
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 vi har barna ca halvparten hver, og syns det funger fint, men nå er mine barn 3 og 7 år.., vet ikke helt om en slik ordning er like gunstig for en liten en på 10 mnd..., barnefar kan da ikke bestemme at slik skal det være, man må tenke på barnet oppi det der... han kan da ikke bare "ta" barnet, dere kan jo ha han litt hver fram til ordningen er klar.. du kan jo t kontakt med familievernkontoret, de hjelper jo med samværsordninger.. uansett, lykke til...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Felles (delt) foreldreansvar er noe annet enn delt omsorg som du prater om. Delt omsorg vil si at man har barnet 50/50. Dersom man ikke går for delt omsorg, skal barnet bo fast hos den ene og ha samvær med den andre. Det er barnets rett ihht barneloven ikke foreldrenes. Samværets omfang skal avtales nærmere mellom foreldrene. Dvs at det må oppnås enighet mellom dere om hvor mye barnet skal være hos den av dere som barnet ikke bor fast med. Utover dette har ingen av dere rett til noe som helst. Dersom dere avtaler "alminnelig samvær" så omfatter det annenhver helg, en dag i uken osv slik som det står i loven. Men det er altså lov å avtale annet (det som måtte passe dere). Felles foreldreansvar betyr at begge foreldrene skal være med å bestemme for barnet i alle viktige forhold som vedrører barnet. Når foreldrene ikke bor sammen, begrenses dette av § 37 i barneloven, som sier at den som bor sammen med barnet har rett til å ta avgjørelser for barnet som gjelder vesentlige sider av omsorgen, spm om barnet skal være i barnehage, hvor i landet barnet skal bo og andre større avgjørelser i dagliglivet. Jeg vil råde deg til å ta en titt på barneloven, se http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map006 Dersom han lover bråk vedr disse tingene, ville jeg ha bestilt time hos familievernkontoret med det samme. De er flinke og behjelpelig med å sette opp avtale, mekler mellom partene osv. Når det gjelder hvor barnet skal bo fast, så tror jeg ikke det er så stor sjangs for at det blir hos han, så lenge du ikke samtykker til det. Det er mange hensyn å ta i en slik vurdering, bl.a. barnets alder, tilknytning til mor, hvor dere skal bo osv osv. Men dette vet de mye om på familievernkontoret. Dersom du søker på dette er det mulig du finner litt informasjon og kanskje noen brosjyrer du kan laste ned. Ønsker deg lykke ti! hilsen en jurist.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Når barnefaren har lovet deg pur helvete bør du ta han på alvor. Du må ta kontakt med advokat med en gang! Og ja, faren kan faktisk ta med seg sønnen deres med loven i hånd. På samme måte som du kan beholde sønnen deres hos deg, med loven i hånd. Ta kontakt med advokat og ikke overlat sønnen deres til faren før det eksisterer en skriftlig, midlertidig, samværskontrakt mellom dere.Hvis ikke risikerer du at sønnen din ikke kommer hjem igjen til deg etter samvær. Dette ordnes raskt av advokaten før saken går videre mot en permanent løsning. Jeg har vært igjennom alt dette med min eksmann. Men jeg ble tvunget til å bo sammen med eksen min i 3 mnd etter det var slutt mellom oss, for å vise retten at jeg handlet til barnas beste. Alderen til sønnen din taler til din fordel, men er ingen garanti. Videre så tvinger retten INGEN til 50/50 ordning. Dette fordi det krever et veldig nært og godt samarbeid mellom foreldrene. Dette er ikke mulig hvis den ene av foreldrene driver å skal lage helvete for den andre. For all del, uansett hva som skjer. TA KONTAKT MED ADVOKAT MED EN GANG! Du får fri rettshjelp hvis du ikke har råd til advokat.
Gjest marie-s Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 Ammer du ennå? I så fall vil det jo ikke være mulig for han å ta med seg sønnen deres selv om han kan begynne med fast føde så ville nok de fleste steilet om han nektet barnet sitt morsmelk
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Det er jo like trist for faren å ikke få se sønnen sin på en hel uke ikke bare deg som er mamma.
snupie Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 Hei. Hadde dere vært gift ville dere automatisk fått delt foreldrerett så fremt dere ikke ble enige om noe annet. Når dere er samboere har ikke far de samme rettighetene. Med mindre dere skrev under på delt foreldrerett da barnet ble født. Hvis ikke er det du som har hovedomsorgen for ungen deres. Men han kan selvsagt gå til sak for å forsøke å få omsorgsretten. Før det blir rettsak, tror jeg imidlertid at dere må til to samtaler hos en annen instans for å forsøke å komme til enighet og unngå at dette trekkes for retten. Når barnet er så lite vil jeg tro at du stiller sterkere.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Nei han kan ikke ta med seg barnet uten en samværsavtale!!!!!!!!! har vært gjennom dette selv og jeg gikk til familievernkontoret og de har hjulpet meg masse! Ta kontakt snarest!!! Du kan få en time der alene første gangene sånn du får forklart situasjonen og sammen med dem finne ut en løsning og hvordan du skal gå frem... Ikke la han true deg, jeg veit akkurat hvordan dette er!!! Det er nesten som å høre om min eks.... Ring familievernkontoret å snakk med de, hør om du kan nekte han å ta med seg ungen før dere har en samværsavtale.....det er jeg sikker på du kan!!!! Men for all del IKKE godta 50/50!!!!! Visst han allerede driver å truer deg med å lage et pur helvete, så er han ikke god!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå