Gå til innhold

Samtale med presten før dåpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hverken samboer eller jeg var veldig opptatt at datteren vår måtte døpes i kirka. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha en navnefest. Etter litt press fra både mormor og farmor ble det til at vi skulle døpe henne alikevell. Nå har vi blitt "innkalt" til samtale med presten i kirka og jeg lurer fælt på hva den går ut på ettersom vi i utgangspunktet ikke hadde tenkt på dåp. I tillegg ville samboeren min at jeg skulle gå alene fordi han ikke ville ta fri fra jobben...!! Har ikke noe spesielt lyst til det. Er det vanlig at beggo to går? Hva gjør dere?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Vi døpte sønnen vår for noen uker siden og var til samtale med presten i kirka her vi bor. Det var ikke noe å grue seg til - bare veldig hyggelig! Hun fortalte om hva som skal skje, vi fikk "øve" i kirkerommet, og hun ville gjerne høre hvorfor vi ville døpe barnet vårt + hvordan vi har møtt den kristne tro i vår egen barndom. Det ble en fin samtale! Ikke noe utspørring eller press eller stress. Vi fikk gave fra kirken til barnet vårt + en del info om hva kirken driver av trosopplæring. Vi var i samtale begge to og for meg var det viktig at mannen min også var med. Vi er jo sammen om det. Så hvis du klarer å overtale samboeren din..... Mest sannsynlig er det ikke noe å grue seg for :-) Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Var til sånn samtale på mandag og vi gikk begge to (samt småen), synes det var mest naturlig. Jeg ønsket i utgangspunktet en borgerlig dåp da jeg ikke er kristen, mens pappaen ønsket kirkelig dåp. Pga at det bare var en borgerlig dåp i halvåret her, og den datoen passet dårlig for oss, ble det kirkedåp. Da vi kom inn på temaet under samtalen, fortalte jeg dette til presten. Vil ikke lyve eller være hyklersk. Presten ble litt satt ut og mistet tråden en stund, men tok det greit. Ellers var det en hyggelig samtale.

Skrevet

Hva er borgelig dåp? Det har jeg aldri hørt om?

Dåp er jo en kristen sermoni. Man kan ikke ha en dåp som ikke handler om kristendom.

Skrevet

Heter vel egentlig navnefest eller noe sånt når det er borgerlig, har ikke satt meg helt inn i det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...