Gå til innhold

Jeg forstår meg ikke på dobbeltnavn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal folk på død og liv ha to navn på ungene sine! I mange tilfeller brukes jo bare det ene navnet uansett....

Navn som Karoline Susanne og William Leander tar jo en hel kilometer å si!

 

Jeg kan gå med på at det er en del navn som blir litt butte alene, bl. a navnet Per.

Men å på død å liv finne et navn som passer til f.eks Aleksander bare fordi man vil ha et dobbeltnavn blir jo bare teit og unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Snuppa mi heter Tanja Felizia. Tanja er etter bestevenninna mi, Felizia er etter Cornelis Vreesvijks nydelige album "Felicias Svenska Suite".

 

Nå venter vi en liten gutt, som skal hete Bjørn Fabian - Bjørn etter pappaen sin, og Fabian fordi vi ville ha et navn på F pga Felizia.

 

Gjør det noe om folk har flere navn, da? I barnehagen jenta mi gikk i var det alle varianter fra Ea til Siv-Benedichte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ikke kammen for fort, kjære Anonym. Det finnes mange grunner til at barn får flere navn.

 

Jeg kommer fra Sverige, og i Sverige er det vanlig at barna får 2, 3, 4 og t.o.m. 5 navn.

Jeg er ikke gift med barnefar, og barnet skal få fars etternavn. Barnet kommer til å få 2 navn, hvor av det ene ikke kommer til å brukes til daglig, dette fordi det er tradisjon fra min side av familien.

 

Kan du ikke bare la folk gjøre hva de vil, uten å irritere deg?

Det finnes kanskje de som vil dra det andre veien... Skal virkelig ikke barnet ditt ha flere enn ett navn???? Hvordan skal man da kunne skille de dersom det er en til i klasse som heter XXXX???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har valgt 2 navn av den enkle grunn at den ene tingen som følger et menneske overalt i verden er navnet, og det får man ikke lov til å velge selv engang. Da synes jeg det kan vær greit å gi dem to valg... Min mann likte ikke fornavnet til vår datter, så han fikk velge mellomnavn. (kiara samantha). så hun svarer på begge navn, og det fins ikke problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et enkelt kort navn, og det er ganske kjedelig egentlig. har alltid ønsket at mamma hadde gitt meg et mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jo heller ikke fan av dobbletnavn. Synes allikevel det kan være fint, men sliter med å forstå de som har funnet et fint navn til babyen som også skal brukes i dagligtale, men som vil ha ett navn til på papiret. I mange tilfeller blir det navnet de allerede har funnet litt ødelagt av et fornavn nummer to.

Og særlig hvis barnet skal ha to etternavn, så kan det bli litt heavy med to lange fornavn.

 

Så jeg tror ikke jeg kjemmer alle under en kam, men hovedsakelig synes jeg det er finest med ett navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke på folk som for ørtende gang skal klage over at andre velger dobbeltnavn til sine barn. Liker du ikke dobbeltnavn, så er det bare å unngå det til dine egne barn. Vanskeligere er det ikke, kjære deg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi bruker begge.

Begge navnene sier hvem barnet vårt er.

Og begge navnene skal brukes, blir amn vant til det, så bruker man det hele livet også.

 

Jeg har to navn og flestparten bruker bare det ene, det irriterer vettet av meg for jeg har to navn og bruker 2 navn, det er meg.

Så nå lar jeg bare være å svare når folk kaller meg bare det ene navnet, fordi det er jo ikke meg.

 

Dessuten tar det ikke lengre tid å si to navn enn mange et-navn navn heller da.

 

Siw Anita er like kort som Samantha

Joakim og William er like langt å si som Jon Andrè og Tor Philip fks.

 

Og grunner for å ville ha dobbeltnavn er mange.

 

Man kan jo være glad for at det ikke lenger er vanlig med 4,5og 6 navn da.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...