Gå til innhold

litteraturstudier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vurderer å ta litteratur som støttegruppe til bacheloren min. så er jeg så usikker på hvor omfattende pensumet i praksis er? er det noen som har erfaringer? og hvile emner vil dere i så fall anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg har master i litteraturvitenskap. Grunnfaget har endret seg litt til moduler de siste åra, så jeg er usikker på hvordan det er nå. Hvilket universitet tilhører du? Det finnes jo ulike småemner også, du kan jo snuse litt. Det er mye å lese, men mest skjønnlitteratur. På grunnfag er det i tillegg gtunnleggende narratologi og et teoretisk pensum. Men veldig gøy!

Skrevet

Takk for svar! Jeg går på Universitetet i Oslo. Nå har jeg vel i bunn og grunn bestemt meg for litteratur, samma om pensum er hardt eller ikke. Så nå har jeg funnet ut at jeg bare har en liten gruppe emner å forholde meg til, der de obligatoriske er Vestens lit fra antikken til 1700 og Litteraturvitenskapelige grunnlagsproblemer. Og det eneste valget står mellom Vestens lit fra 1700 til 1900, og fra 1900 til i dag. Kunne tenkt meg begge, men det blir litt mye. Aner ikke hva jeg skal velge, men det haster jo ikke enda. Hva syns du? Er de like spennende begge to, det ene vanskeligere enn det andre? Litteraturvitenskapelige grunnlagsproblemer høres jo veldig teoretisk ut. Tror du kanskje det kan være tungt og omfattende for en som har hovedinteressen sin et annet sted? Dette er jo et emne jeg blir nødt til å ta om jeg vil gå denne veien. Oi, så mange spørsmål. Takknemlig om du svinger innom og gidder å svare! Kjenner ingen som har tatt litteratur.

Skrevet

jeg er sikker på at det emnet er interessant, selv om det ikke er hovedinteresen din-det gjør deg mye mer utrustet til å tilnærme deg en tekst eller et annet uttrykk-fordi litteraturvitenskapens teoretiske fundament kan appliseres på andre fagområder også. Mao-du blir bedre i andre fag også:) Jeg ville garantert valgt den nyere skjønnlitt.delen, fra 1900 og til idag. Teorien du lærer er mye lettere å anvende på nyere litteratur, og du risikerer ikke å måtte lese vanvittig kjedelige (ja, det finnes) verker som en eller annen foreleser har en sær interesse for. Nå er sikkert pensumlistene på begge ganske varierte, men jeg tror du som litteraturinteressert, og ikke fantast (?), får mer ut av et mer moderne tekstmateriale. Lykke til!

Skrevet

Takk for konkrete og oppklarende råd. Det er ikke alltid like lett å få det hos veilederne. Nei jeg er nok ingen fantast, så heller nok mest i retning nyere litteratur nå. Allikevel ikke helt lett å bestemme seg, for det kunsthistoriske feltet jeg kommer til å fordype meg i er fra sent 1800- tall. Supre tips dog! tusen takk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...