Gå til innhold

Hvilke navn skal barna deres IKKE ha? Og hvorfor?


Gjest

Anbefalte innlegg

 

...og da mener jeg ikke navn som dere syns er fæle, det blir bare dårlig stemning her om vi skriver ned sånt :o)

 

Jeg er kjempebegeistret for navn som Merlin og Kleonike, men syns det blir litt for spesielt... Og Veronika er vakkert, men minner meg fortsatt om drittungen som mobba meg gjennom hele barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navn som er på "Topp-10" listen...

Prøver å styre unna så langt det er mulig i allefall!

 

Det er jo som regel fine navn,men jeg syns det er litt kjedelig når mange heter det samme....

 

Det var meg da...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt navnene Elijah, Liam, Duncan, Connor, Jordan og Evan - på engelsk. Så lenge jeg bor i Norge, vil nok disse navnene bli uaktuelle, for jeg liker ikke den norsk uttalen.

 

Kommer heller ikke til å bruke Hannah eller Johannes, fordi det er navnene på barna til to gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gi barna mine navn som minner om min svigermors fornavn. Uansett om det bare hadde vært samme forbokstav ville nok den gode bestemor gjort det til at barnet var oppkalt etter henne. Dvs at nydelige navn som Mathilde, Martha, Miriam, Mathias og Mikkel alle er uaktuelle.

 

Videre må vi unngå alle navn som har vært brukt som navn på kjæledyr i familien, dvs Rasmus, Pernille, Pelle, Nikoline, Rakel osv. Og så Rasmus som er så fint et navn...

 

Og så var det disse ekskjærestenes navn da... Her forsvinner både et og annet jente- og guttenavn.

 

Det er sannelig ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her. Og så liker jeg ikke utenladske navn om ikke foreldrene har tilknyttning til utenlandsk. Når Arna og Bjørg har barn som heter Heather, Duncan og Kirsty blir det rart. Liker ikke navn som er stavet med C istedet for K, unødvendige h, x og z.Liker ikke for jålete guttenavn som Leander osv. Fungerer bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med bjørgine, ikke ekskjæresters navn. og hvis det er kjæledyrassosiasjoner må jeg si meg enig i at det er uheldig selv om noen av navna er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes så mange nydelige navn jeg aldri kommer til å bruke, rett og slett fordi jeg vil kalle opp barna mine etter deres beste- og oldeforeldre.

Ingelin er et navn jeg syns er flott, men ligner ikke på et eneste annet navn i familien, så da er det uaktuelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti på topp navn, ekskjærester, og plageånder fra skoletiden...

de to siste er vel greie, og ti på topp blir for kjedelig. vi var to i min klassse som het det samme og det var ikke moro!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn som kun kan sies på norsk og nordiske språk, det blir så trøblete ute i verden og med mere og mere internasjonal inflytelse.

Navn som er brukt i familien, og navn til ekser og topp 10 navn .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norrrøne navn!!! grøsssssss! sorry men syntes det er sååå grusomt!

skal ikke ha navn med øæå heller pga det høres jo helt merklig ut i utlandet... skal heller ikke ha standar navn fordi det er så kjedlig.

 

her i huset blir det navn som funker på viktige språk:engelsk,spansk og norsk..hvis navnet høres bra ut på di tre språkene så høres det bra ut på di fleste språk i verden...

 

er mange fine navn som desverre har blii ødelagt..jeg liker jenny,men den største hurpa jeg kjenner heter jo selførgeli akuratt det:(

hu tok ikke bare typen min men også navnet jeg ville ha på ungen min også...! hurpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ganske opptatt av historien til et navn. Og assosiasjonene det gir. Kunne derfor ikke tenke meg å gi et barn navn som f.eks. Judas, Adolf eller Vidkun. Heller ikke Loke, av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å velge noen av topp 10-navna; Emma, Thea, Emilie, Markus, Matias etc. Heller ikke sukkersøte, harry navn som nathalia, rebekka, filippa, veronica. Når jeg hører navn som imre, balder, ask, ravn, robin, leo så ser jeg for meg mor med hennafarga hår, piercing og batikkgevanter.

Ndg. pompøse navn som victoria, alexandra, carl fredrik osv så syns jeg det passer bedre til familier med bindesterk mellom etternavnene og ikke ola nordmann som prøver å snobbe oppover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med dere alle egentlig... Har desverre et par ekser med navn jeg liker veldig godt- men skjønner jo at kjæresten ikke er så keen på oppkallelser fra det hjørnet, he he...

 

Jeg liker godt navn som jeg føler er litt vel sære, f.eks Gulliver og Samson- men kommer ikke til å bruke de navnene fordi jeg tror det er best å styre unna sånne typiske mobbeoffer navn...

 

synes visse norske navn, som Gerd, Berit, Wencke, Bente, Jan, Geir, Odd (1950-generasjonen) er virkelig fryktelige og kunne aldri tenkt meg å bruke noen av de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...som mobba deg på barneskulen, HI.

Men takk for komplimentet til namnet mitt (sjølv er eg ikkje så glad i det, men eg får vel berre leve med det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker:

 

Vanessa, katja, Saga, Alicia, Nathalie

Ask, Ailo, Theo, Leo .

 

 

Liker ikke navn som forbindes med solide norske navn.

 

Linda, anna, kari, ingeborg, ingebjørg osv

heller ikke silje, amalie, torunn osv

 

gutt

 

Ole, gunnar, tor, dag, odd, arne, nils, knut, hans osv

 

vil også styre unna topp 10 navn.. uansett om de måtte være fine

hadde selv 3 anne og 4 jon i klassen på barneskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i navnet Idun, men kommer ikke til å lalle et barn det med tanke på ketchup :)

Så er det endel søte navn som jeg unngår, da babyer ikke er babyer hele livet..Slik som Dominic (vanvittig fint), Cornelius osv.

Kommer heller ikke til å kalle et barn som folk fort får assosiasjoner til (adolf, vidkun). Men heller ikke sterke karakterer i bøker mange har lest..f.eks isfolket. Og da tenker jeg på Villemo, Dominic (igjen), Sol Angelica osv. Og heller ikke navn som JEG får dårlig assosiasjoner av (slik som barndommens bøller)

 

Kommer også til å unngå navn med æ,ø og å i, da vi blir stadig mer internasjonale...

 

Er mange flere kriterier når man velger navn, men tror jeg stopper her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...