Supermamma! Skrevet 30. november 2006 #1 Skrevet 30. november 2006 Jeg har ei lita tuppe som er fem måneder. Vi har alltid jobbet litt med amminga i perioder, da ho nekter å ta ene brystet. Den er litt annerledes enn det andre. Nå de siste to ukene har amminga vært et sant mareritt og ho vil ikke ta det gode brystet heller, noen ganger kanskje... Så for to dager siden måtte jeg gi tapt og gi flaske, jeg pumper meg og gir ho det, men mengden melk er merkbart redusert. Ho får grøt om kvelden og smaker litt på frukt og grønt og er i ellers godt hold, så ho lir ingen nød. Det jeg lurer på er om jeg skal bare gi opp og gå over til flaske? Eller om jeg skal fortsette kampen til ho til slutt tar brystet. Det skal sies at jeg i lengre tid har ammet 3-5 ganger pr natt. Synes dette er et dillemma, for jeg ønsker nok innerst inne å ikke slutte, men er fryktelig usikker. Noen med liknende erfaringer? Trenger råd!!!
Gla-mor Skrevet 30. november 2006 #2 Skrevet 30. november 2006 Går det greit på natta, da? Jeg vil anbefale deg å gå inn på www.ammehjelpen.no og lese om brystvegring der, eller se på www.kellymom.com om flere tips. Kanskje du bor slik til at du kan få besøk av ammehjelper, eller kan få time på ammepoliklinikk på sykehuset i nærheten av deg. Flott hvis du uansett klarer å få gitt litt mm, litt er bedre enn ingenting. Men de venner seg fort til flaske i den alderen. Vår baby på snart 5 mnd gidder ikke å suge lenge på puppen om kvelden for han vet at det venter ei flaske..... Har derfor veldig lite mm om kvelden. Kan av og til gi mm som jeg har pumpet tidligere på dagen eller kvelden før.
april 06;) + mai 09* Skrevet 30. november 2006 #3 Skrevet 30. november 2006 Rop på Expat på ammedebatten om hun ikke ser innlegget ditt her, hun er genial! Hvorvidt du skal fortsette å amme synes jeg høres ut å avhenge av hvor sterkt du vil, og hva du orker å ta av flere "kamper"..? Høres jo ut som at dere har ei bestemt lita frøken og at ammingen ikke har vært lett, men forhåpentligvis kan det gå seg til!;D Må bare dele min erfaring; synes amminga var noe HERK frem til ca 4-5 mnd alder, da begynte det å løsne. Og det går bedre og bedre. Vi sliter enda med puppenekt, men det begynner å gi seg! Og er så glad jeg ammer nå, superpraktisk, kjempekos og sunt (men for all del, ikke verdens O store nødvendighet:). HVIS du vil gi det et forsøk til ville jeg kuttet ut flaska så fort som mulig, og heller amme i søvne/ veldig trett/ våken og bærende på dagtid. Et par økedøgn med mye vann og hvile (se tips mot økning på ammedebatten) så er produksjonen oppe igjen. Tror dere kan få det til! Forresten, har du prøvd å snakke med ammehjelper om ulike ammestillinger? Lest om KISS?
april 06;) + mai 09* Skrevet 30. november 2006 #4 Skrevet 30. november 2006 Glem det med KISS, så du skrev at den ene puppen var forskjellig fra den andre. Yndlingspuppen har altså seiret over den andre:-D
Expat Skrevet 30. november 2006 #5 Skrevet 30. november 2006 Ammer du fremdeles 3-5 ganger på natt? (da trenger du ikke stresse så veldig!) Har du fått mensen igjen nå, eller kan du teoretisk sett være gravid? Det reduserer melken og forandrer smaken. Mensen forbigående, da. Og så må du kjenne på det og ta den avgjørelsen du kan leve med. Mamming er viktigere enn mamming, og en flaske mme på dagtid er ikke noe offer nå...
Supermamma! Skrevet 30. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2006 Mensen er ikke tilbake enda, har fullamme hittil! Føler meg ikke gravid i alle fall. Jeg tror det å kutte ut puppen til syvende og sist ikke er en avgjørelse jeg vil ha det godt med, da jeg synes det er veldig kos å amme. Det er ikke noe problem på natta, og det er greit å stå opp. Men ho sover så lite på dagen også, kanskje 45 min til en time toppen en gang og ellers bare halvtimes lurer. Hvordan blir det med melk hvis jeg kun ammer om nettene og en gang nå og da på dagtid? Jeg mister ikke melka av den grunn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå