Gå til innhold

Fosterskader når pappaen ruser seg...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og barnefaren røyker hasj hver dag... Vet også at han ruser seg på cola, pepper, ecstasy, fleinsopp (syre), og diverse piller innimellom.

Noen her inne som vet om dette kan gi fosterskader? Og isåfall hvilke stoffer kan gi hvilke skader? Har spurt på skravlesiden også.

Jeg driver ikke med noen av disse stoffene selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det verste er nedsatt sædkvalitet. Er du allerde gravid så er det ikke skadelig. Strever dere bør han nok kutte ut og se om det ikke bedrer seg.

Skrevet

Takk for svar 93 Løver =)

Skrevet

Unnskyld meg men det er da HELT feil 93 Løver!!! Avsluttet nettopp et toxikologi kurs på universitetet og det er en mengde stoffer som påvirker fostret gjennom sædvæsken feks alkohol og metadon. Man har sett fosterskadende effekter etter at faren missbruker stoffer i tilegg til at sædkvaliteten minsker og at det kan være "feil" på spermiene... Så tenk deg om et par ganger før dere har sex igjen!!

Skrevet

Har du i såfall link til dette? Eller referanse til lærebok eller noe annet?

En hver kan påstå mye rart og for alt jeg vet kan du gå på vgs. Gi link du så skal jeg tro deg.

Skrevet

Siden du tydeligvis vet så mye om emnet hadde jeg satt pris på om du utdypet det litt mer:) Evt sendte meg en link eller noesåjegkan lese selv (har ikke funnet noe på nettet). Og hvis du ikke har fått det med deg så ER jeg allerede gravid, og da hjelper det vel ikke stort å ikke ha sex flere ganger...

Skrevet

Jeg vil også sette pris på å lese det. Går på universitetet selv så jeg kan alltids ta en nærmere kikk på det du har lest. Ville vært interessant.

Skrevet

Det der er tull. Ikke tenk på det! Det er verre om faren til barnet vil fortsette å ruse seg i oppveksten til barnet!! Og at ikke du ruser deg under graviditeten!

Skrevet

Det er rart at det er så mye snakk om linker og artikler her på denne siden. Dere henviste forleden til en nettside om cannabis! ;o) Er den fagligt sterk og uberoende? Er den på lik linje med The Lancet feks? Selvfølgelig kan dere få gode linker av meg, men hvordan tolker dere dem? Om dere syns narco siden er truverdig? Jeg har sett at du 93 L studerer på universitet og da burde du vite en del om kilder. (vet ikke hvor lenge du studert men..) Har selv studert i 7 år på universitet og gjort en del forskning og det er alvorlige ting vi diskuterer her. Jeg har hatt mye undervisning av proffessor Dagny Sandnes, som har skrevet i legemidelhåndboken om Graviditet og legemiddel. Hun har gjort mange dyreforsøk selv og nyere forskning viser at far kan påvirke fostret. Hun underviser på Blindern og en kan sikker skrive mail til henne. Men jeg syns det er rart at det er nødvendig, jeg sitter ikke her og lyver og noested burde dere skjønne det og.... Får en følelse av at det er enklere å fortsette med droger eller forhold som er skadlige hvis man ikke får bevis for at noe er skadligt. Men tenk dere om, det er et foster som vokser i kroppen deres! Vil dere virkelig gamble og ta en sjanse for at droger ikke er skadlige? Trur ikke barnet hadde gjort det hvis det fikk en mulighet til å velge....

Skrevet

han brukte vel stoff før du blei gravid å??? kan alerede ha skada fosteret!!!!!!!!

Skrevet

La meg nå forklare situasjonen, for jeg tror ikke du skjønner helt hva jeg spør om her...

Jeg er nå gravid (4+4). Barnefaren, som jeg forøvrig ikke er sammen med, røyker hasj hver dag og putter i seg diverse andre rusmidler innimellom.

I utgangspunktet så vil jeg ikke ta abort. Jeg vil altså beholde barnet!! Derfor spør jeg her inne om noen vet om fosteret kan ha fått skader når det kun er pappaen som ruser seg. Jeg er selvfølgelig bekymret for om spiren i magen min kan ha tatt skade av det....

Jeg spør også hvilke fosterskader det evt er snakk om (for å kunne vurdere hva jeg skal gjøre). F.eks om det hjelper å ta en tidlig ultralyd, fostervannsprøve eller lignende. Og jeg spør hvilke narkotiske stoffer som leder til hvilke fosterskader (jeg vet f.eks at han ikke driver opioder eller hva det nå heter (heroin, morfin o.l.)).

Jeg har fått inntrykk av at du mener jeg bør ta abort!?? Er det det du mener? At det er så stor sjanse for at fosteret har skader at jeg bør ta abort?

Skrevet

Jeg fikk et inntrykk av at dere er sammen og prøvde å si at farens missbruk kan skade fostret gjennom sex. Men hvis dere ikke er sammen/har sex så er den risikoen borte. Men ettersom du er så kort på vei så trur jeg ikke det er noe feil på fostret ettersom du ikke ruser deg. (Et skadd foster klarer som regel ikke å overleve og hvis en skulle innta noen skadlige stoffer i den første uken av graviditeten pleier det som regel å føre til abort. Et foster som overlever det, er helt uten skader. Det er senere i første trimester fra barnets 3.-11. uke som er mest kritiske som stoffer kan føre til missdannelser.)

Men det er vansklig å si om det kan ha blitt skader på spermiene som kan føre til senere skader. Det er sånn at spermiene kan være påvirkede og det kan gi skader, men jeg vet ikke nøyaktig for de forskjellige stoffene...Jeg sier IKKE at du skal ta abort. Jeg trur det er liten risiko her, særlig ettersom dere ikke har sex (da ville det ev blitt tilført jevnlig...).

Det er som med alkohol, tidligt inntak kan gi skader, men en kan ikke gå å være redd i 9 måneder, ville bare si at du sku være forsiktig videre..... Ville ikke at du skulle ta abort!!

Skrevet

Oki, takk skal du ha:) Nå forsto jeg litt bedre hva du mente..

Visste ikke at det kan være skadelig for fosteret å ha sex med en som ruser seg.. Aldri hørt det før faktisk. Gjelder dette alkohol også? Altså at man ikke bør ha sex med en beruset mann når man er gravid. Eller gjelder det bare sterkere stoffer. Og kommer hasj også innunder dette? Bare for nysgjerrighetens skyld.

Skrevet

Hvorfor man vil ha informasjon? Hva tenker du med? Selvsagt vil man ha informasjon og å ta alt det "anonym" på en eller annen forumside for god fisk hele tiden - det er intet mindre en ren idioti. Tror DU alt som står skrevet bare fordi det er formulert med skrift?

Hvordan kan vi skjønne at du ikke lyger? Så godt som alle lyger på internett på ett eller annet tidspunkt. Jeg har ingen som helst garanti for hva du kan. Du kan være en oppblåst 14-åring eller ha doktorgrad i fosterutvikling.

Og en annen ting: nå går jeg ut i fra at du er den du er så da spør jeg:

Om f.eks. alkohol påvirker i så små mengder som i sædvæske: bør man ikke da også holde seg unna munnskyllevann ettersom en del inneholder ganske mye alkohol? Mer alkohol enn det er plass til i sædvæske? Enn å bruke parfyme/deo med alkohol? Vil man ikke få i seg på en eller annen måte av den alkoholen?

Enn hva da med petidin som man får under fødsel? Eller morfinpreparater - som i følge felleskatalogen virker er like mistenkelig å bruke som øyendråpene mine (Xalatan) - "kun brukes under graviditet etter samråd med lege"?

Skrevet

Dette innlegget var ment på anonym som utdyper mistro over hvorfor man vil ha informasjon og er blant annet et svar til meg tidligere i tråden. Trykket på "svar på dette innlegget" men svaret kom likevel nederst på siden... :P

Skrevet

Pappaen til jenta mi ruset seg også mye - rohypnol, kokain.. You name it.. Og NEI, fosteret tar INGEN skade av det! Hvordan i all verden skal den ta noe skade av det..?! Jeg fødte en helt frisk jente, og min jordmor sa at det strengt talt var umulig at hun ville få noen skade av at far ruset seg før hun ble til.

Skrevet

Jeg har søkt på pubmed om artikler angående menns reproduktivitet knyttet opp mot illegale droger og alkohol, men fant ingen artikler om temaet. Har prøvd de søkeordene jeg kom på, men ingen artikler om at stoff/alkohol i sædvæske kan skade et foster. Heller ikke søk på google. Mistenkelig lite info om saken.

Får sende mail til damen som ble nevnt over her og be om info ettersom anonym ikke vil gi oss mer enn hans/hennes ord.

Skrevet

Sente mail til damen som var nevnt som referanse over her og hun kunne ikke skjønne hvorfor hun var nevnt ettersom hun egentlig ikke hadde jobbet med fars bruk av narkotika/alkohol og fosterskader.

Enkelte legemidler (dvs lovlige greier man kjøper på apotek) kom med anbefalning om bruk av kondom om mor skulle være gravid, men når det gjalt narkotika/alkohol er det ikke så enkelt. For det første er det lite forskning på temaet og de dyreforsøkene som har blitt gjort kan ikke overføres direkte til mennesker, noe "studenten" som refererte til Sandnes burde ha visst etter x antall år på universitet.

Det er sannsynlig at alkohol/narkotiske stoffer går over i sædvæske, men om det er utslagsgivende på noen som helst måte er uvisst.

• 4 uker senere...
Skrevet

Barnet ditt vil nok ikke ha noen skader som følge av fars misbruk , men om dere velger å fortsette forholdet deres under samme tak etter at barnet er født vil jeg råde deg til å tenke deg godt om. Å vokse opp med en forelder som ruser seg ofte kan bli en trist oppvekst for barnet . Uansett , ikke bekymre deg for at hans misbruk kan ha skadet barnet i fosterlivet . Hysteri kan gjøre større skade .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...