Gå til innhold

Familie og storfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så at du Karomamma skrev at dere besøker storfamilien av og til. Hva mener du med storfamilien, og hvor mange er det?

Hvem har dere andre i tankene når dere sier "hele familien" eller "storfamilien", og hvor mange personer er det?

Hele familien vår er på 31 personer. Da mener jeg min mormor, mine foreldre, mine søsken med partnere og unger, og det samme på min samboers side.

Hilsen sosiologen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si at jeg ikke har noen storfamilie. Ingen besteforeldre i live, kun mamma og pappa og en barnløs søster. Det tenker jeg på som min opprinnelsesfamilie, mer en kjernefamilie enn en storfamilie. På mannen min sin side derimot, der er det en storfamilie. Når vi kommer til Ålesund og skal være sammen med hans tre søsken, to av dem med to halvvoksne barn med kjærester og samboere, moren hans og farens hans og hans kone - da er vi sammen med storfamilien! Da er vi 20 mennesker.

Hilsen sosialpsykologen

Skrevet

He he, definisjonsspørsmål de luxe :)

Hjemme hos oss er det Karosnuppa, Karopappa og meg - det blir 3.

Da jeg skrev storfamillien mente jeg vel helst mine foreldre og søsken med barn - totalt 14 stykker.

Men... vi er mye sammen med både mammas og pappas søsken, barn og barnebarn. Mange av dem bor i bærheten av hverandre (jeg kommer fra gård og har en pappa med boligtomter, he he). Mammas yngste søster er på min alder og generasjonene går litt i hverandre. Så et lite kaffeslabberas der nede blir kjapt 40 personer. Vi har eget festlokale på gården og et partykit for hagefester (bord og stoler til 60 mann) og et partykit for innefester... Hei og hå!

På julaften er vi som regel sammen med mine foreldre og søsken, pluss svigers til søstera mi og en tante. Bare 16 stykker og en søt hund :)

Skrevet

Glemte å nevne at mannen min dessverre ikke har foreldre i live, det er derfor vi er så mye i sør! Han har heldigvis ei søster, som treffer så ofte vi kan, hun kommer helst til oss da :)

Skrevet

Åh, høres enormt trivelig ut... Ble i julestemning jeg nå!

Skrevet

Det er veldig koselig ja!! Litt ståkete for dem som ikke er vant til det, men skikkelig moro! Jeg gleder meg til jul :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...