Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #1 Skrevet 29. november 2006 tenker på middager og slikt. går det an å ta seg et glass rødvin selv om man skal amme barnet en time etterpå? noen som har erfaringer på dette området?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #2 Skrevet 29. november 2006 Dette er en evig debatt. egentlig merkelig ingen har slengt seg over den allerede. Etter min mening går det an. Men ikke gjør det hvis det fører til dårlig samvittighet og anger etterpå. Da kan du like gjerne la være. Det er lite alkohol som overføres til melken. Jeg har vært på middag hos barneleger som har servert meg vin. Fordi denne diskusjonen er kontroversiell velger jeg å være
Molait Skrevet 29. november 2006 #3 Skrevet 29. november 2006 Delte meninger her inne:) Jeg synes du kan gjøre dette med god! samvittighet. Kommer klart an på mengden. Men et glass vil ikke gi store effekten. Kjenner du deg beruset ville jeg vel ha gitt flaske et måltid og ventet til neste. Kos deg:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #4 Skrevet 29. november 2006 Jeg mener med "lite alkohol som overføres" at det er såpass lite promille at barnet ikke tar skade. Har det fra undersøkelse fra Karolinska Institutt (Stockholm)
anni ke n - med ny baby Skrevet 29. november 2006 #5 Skrevet 29. november 2006 Ja da. Det går bra med ett glass. Det er svært lite som går over i morsmelken. Etter ett glass vin har du fått i deg 0,3 i promille. Det brytes ned 0,15 i timen, så etter 3 timer er det helt ute av kroppen din. Det kommer litt an på hvor gammel babyen din er. Jeg var i Frankrike i 2 mnd i fødselspermisjonen min, da drakk jeg gjerne et glass vin og ammet (nesten) rett etterpå. Hun var da 7 mnd. Er babyen nyfødt ville jeg ha ventet tre timer etter inntak. Lykke til! P.S. Det er viktig å kose seg. Men husk at stort alkoholinntak kan hemme utdrinvningsrefleksen:)
Muffinsmamma Skrevet 29. november 2006 #6 Skrevet 29. november 2006 jeg har gjort det siden han ble født... ikke hatt dårlig samvittighet for det.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 Jeg har hatt det vanskelig etter fødselen og har derfor drukket 1-2 glass rødvin opptil fem kvelden i uka. Føler meg på ingen måte beruset. Hva mener dere om dette da? Ammer jo. Barnet var vel en mnd da jeg drakk første gangen...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2006 #8 Skrevet 3. desember 2006 Uff da, jeg syns man ikke skal drikke alkohol når man ammer. Det tar vel 8 timer for alkoholen å komme ut av systemet, skal du amme før det så bør du ikke drikke alkohol. Det finnes jo såå mye annet vi kan drikke, også alkoholfri vin.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 Det er jo bare ett glass? Og da vil jo melka ha en promille på 0,2 eller 0,3? Dette skal jo igjen fortynnes i barnets kropp så barnet får så godt som ingen promille???
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2006 #10 Skrevet 4. desember 2006 nå har jeg gått i 9 mnd uten en eneste dråpe, klart jeg skal ta meg et glass rødvin i ny og ne, det skal jeg jammen meg unne meg etter disse harde månedene. ta et glass og ikke ha dårlig samvittighet:)
Blomman Skrevet 4. desember 2006 #11 Skrevet 4. desember 2006 Før barnet er 6 uker (etter termin....) bør man ikke drikke i det hele tatt. Leveren er ikke moden nok til å forbrenne alkohol, selv små mengder er ikke bra. Ellers les på ammehjelpen.no amming fra a-å alkohol
Rut Bram Skrevet 4. desember 2006 #12 Skrevet 4. desember 2006 Ett glass vin eller øl syns jeg er helt greit, samme om det er 1 eller 5 dager i uken, det er så lite... Drikker gjerne et glass rødvin i helgen jeg selv om jeg ammer. Passer på å drikke like etter jeg har ammet, og ikke drikke for fort så jeg blir beruset.
Hoppetussa Skrevet 4. desember 2006 #13 Skrevet 4. desember 2006 Man bør vente 3 timer pr alkoholenhet med å amme.
Tibra Skrevet 4. desember 2006 #14 Skrevet 4. desember 2006 Etter at lillemann ble 3 mnd gammel har det hendt at jeg har ammet like etter et glass vin (feks hvis han plutselig har våknet etter han har lagt seg, noe han ikke bruker å gjøre). Har ikke dårlig samvittighet for det, men det er vel kanskje best å føle på hva man er komfortabel med selv
M-N & sassy-susie Skrevet 4. desember 2006 #15 Skrevet 4. desember 2006 Merkelig at alle som har svart her inne e anonyme.. Man må jo kuinne stå for det man mener... Snakka med både heløsesøstra, å barnepleiere, å jordmor på føden.. i følge dem kan man drikke opptil 3-4 rusbrus uten at det har noe virkning på morsmelka.. Der med kan du fortsatt amme.. Dette med å pumpe seg, å helle melka i vasken e bare tull, for så snart alkoholen er ute ev kroppen din, e den ute av melka, så du kan fryse ned morsmelk du pumper, for når du tar den opp, er det ikke lengre alkohol i den... Dokker må jo bare gjøre som dokker vil.. Å ett glass vin skal du bare nyte ;)
Blomman Skrevet 4. desember 2006 #17 Skrevet 4. desember 2006 mm som er pumpet ut med alkohol skal kastes! Deen blir ikke renset av å være i fryseren. man pumper kun for å lindre spreng. Henviser fortsatt til ammehjelpen.no amming fra a-å alkohol om ikke folk har fått med seg retningslinjene fra nors kompetansesenter for amming på riksen!
gerd Skrevet 4. desember 2006 #18 Skrevet 4. desember 2006 Ja og der står det som er skrevet over her...
Blomman Skrevet 4. desember 2006 #19 Skrevet 4. desember 2006 det er ikke nødvendig å pumpe for annet enn spreng, det står ikke at man kan fryse ned melk som er pumpet mens det er alkohol i den.Men det er riktig at melka er ren når blodet er rent.... (men den blir altså ikke ren av å fryses- vanskelig for levra å få renset noe som er i fryseren ikke sant ) skal ikke krangle jeg nå da!
så var vi 4 Skrevet 4. desember 2006 #20 Skrevet 4. desember 2006 Jeg har absolutt ingen erfaring eller dokumenterbar kunnskap om dette men svarer uansett Jeg drikker ikke alkohol for det er ingen som kan si meg nøyaktig når alkoholmengden blir skadelig for Martin. Har ikke noen alvorlig behov for å drikke heller selv om det hadde vært godt med et glass rødvin. Det går jo an så lenge du ikke plages av dårlig samvittighet etterpå (ikke at jeg sier du bør det altså)... Og jeg er aldri anonym
gerd Skrevet 4. desember 2006 #21 Skrevet 4. desember 2006 Man kan jo koke den når man tar den opp fra frysen igjen kanskje? Da fordamper jo alkoholen....hmmmm Poenget mitt er at om barnet drikker melk med 0,2 promille alkohol i er det like lite som i surmelk...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2006 #22 Skrevet 5. desember 2006 Hvis du drikker mer eller mindre hver kveld, og begrunner det med at du har det vanskelig, er det vel ikke bare eventuell alkohol som barnet får i seg som er skummelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå