Anonym bruker Skrevet 29. november 2006 #26 Skrevet 29. november 2006 Ks er ingen snarvei til smertefrihet, man har vondt da også, men på en annen måte. Ser en del av dere skjærer alle som ønsker / blir tilbudt KS pga smertefrykt/fødselsangst over samme kam. Kan ikke det vet dere. Synes en del av dere burde slutte å dømme.
Gjest Skrevet 29. november 2006 #27 Skrevet 29. november 2006 Dette bare MÅ jeg gi mitt synspunkt på Kjenner hjertet banke... For det første så tror jeg det beste for barnet og mor er at mor er rolig og komfortabel med det som skjer !!! Dersom mor ønsker vaginal fødsel, tror jeg DET er best for henne og barn, dersom mor ønsker keisersnitt, tror jeg DET er best for henne og barn ! Når det er sagt, angående vann i lungene som presses ut ved vaginal fødsel så har de ikke kunne bevise eller legge fram noe som tyder på at dette er skadelig for barn, annet enn at det tar litt lengre tid for noen barn å få puste riktig, her snakker vi riktignok ikke om timer eller år, men minutter. Har forhørt meg GRUNDIG rundt dette da jeg har valgt keisersnitt ! Når det gjelder press generelt, så går barnet gjennom en mye sterkere fysisk kamp når han/hun må gjennom en trang kanal og bli presset hit og dit, det finnes ingent tegn på at dette er farlig, da det jo virkelig er HELT naturlig, men jeg tror at dette er en større påkjenning for foster enn å komme rett ut ! Man må huske at en fødsel kan ta alt fra 10 minutter til 30 timer osv. Så kommer heeelt an på fødselen !!! Når det gjelder infeksjoner osv. er det mange som ikke tenker på at ja man kan få infeksjon i et ks-sår, men man kan derimot likegodt få infeksjon i et revna og sydd sår etter vaginal fødsel ! Og plages med disse stingene, akkurat som mange plages med ks-sting ! IGJEN kommer det jo veldig an på hvordan kroppen reagerer. Og selv om man har feks født to ganger og følte det var bedre en det ene ks, kan det jo hende ks nr 2 hadde vært bedre igjen. Dette går også andre veien, jeg tror ikke man kan sammenligne en fødsel/ks - da ingen er like - de er jo alle unike ! Synes man skal fokusere mindre på hva som kan skje hvis osv. For det kan skje komplikasjoner på begge måtene. Dessuten synes jeg det er ekkelt at noen sier det er "populært med keisersnitt og at folk tror det er lettere". Jeg kan ikke tro NOEN TING om vaginal fødsel da jeg aldri har født vaginalt før. Dessuten så prefererer jeg 30 min med ks og heller kontrollert smerte etterpå, enn intens smerte i alt fra 1 time - 35 timer gjennom vaginal fødsel. Hvorfor ? Fordi slik føler jeg det - og jeg har hatt angst siden jeg skjønte hvor barn kom fra, ikke bare angst/grue seg, men virkelig fobi for det ! Så jeg respekterer ALLE som gjør det DE ønsker ! Istedet for å dømme, tenker jeg at "hvor bra er det ikke at folk får velge selv?!". Håper alle står på sitt og velger det de føler er best for seg ! Når det er sagt så har jeg tatt ks i august, fra den dagen jeg fant ut at jeg ble gravid, gråt jeg hver natt. Klarte ikke puste, hyperventilerte og hadde det JÆVLIG ! Jeg gikk i terapi, jeg gikk til jordmor, jeg leste og prøvde å tenke "nå skal jeg føde vaginalt", men NEI frykten ble bare verre og verre og verre. Til slutt gikk jeg i terapi hos Gaia-jordmødre. Dette er terapeuter som jobber med kvinner med fødselsangst. De VET hva fødselsangst er og anbefaler ikke ks, med mindre de VIRKELIG ser at det er sterk angst i bildet. Jeg ble anbefalt det veldig tidlig... ! Du som sier at kvinner velger dette fordi det er enkelt og de ikke tåler smerte. Herregud, du sier også at psykisk sterke kvinner ikke bør ta det, har du ikke forstått at angst er noe man sliter med psykisk ? Tror du at jeg ikke har angst når jeg ble som jeg ble ? Jeg har vært redd fødsel siden jeg var 8-9 år ! Jeg har vært livredd hele livet mitt. Redd for smerte ? Nei faktisk ikke, men helt andre ting ! Om ks er en enkel løsning ? Nei det vil jeg ikke tro at man generelt kan si det er ! MEN for meg var ks helt fantastisk. Jeg har ikke hatt vondt i det hele tatt. Samme dag som selve snittet ble gjort var jeg øm. Jeg var oppe å gikk samme dag. Tok kun paracet fom. dag 2. Dag en nektet de meg å kun ta paracet. Jeg har ikke hatt NOE vondt i snittet, har ingen infeksjoner eller noe. Så for meg har dette vært helt utrolig altså ! Og jeg vet at dette er individuelt, men slik er også fødsler. Slik er det med ALT ! Alle er vi forskjellig og ALLE opplever vi ting forskjellig. Og alle sier at barn har best av å bli født naturlig, da lufteveiene osv. fungerer lettere ved vaginal fødsel. Klart mer luft blir presset ut når barnet ligger i flere timer i press ? Tror du lungene hadde vært like bra om de kom ut etter 5 min ? Det har jo i den sammenhengen å si at barnet lengre blir presset, i flere timer. Et ks-barn som er så uheldig å ikke få renset luftveiene med EN gang, har sikkert klart det etter flere timer. PÅ LIK LINJE med et vaginalt født barn ! Jaja...jeg synes damer som føder vaginalt er KJEMPETØFFE, jeg synes også at KS-fødende er KJEMPETØFFE ! Vi må selv velge vår kamp ! AKKURAT som du velger å føde vaginalt, velger andre ks ? Har du tenkt på at akkurat som du tar et valg, gjør vi det ? For meg er det jo helt ellevillt å gå gjennom noe slikt, så det er like uforståelig for meg at du gjør det, som for deg at jeg velger noe annet ? Jeg synes hodepine er verre enn ks. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har hatt 0 smerter med ks. Jeg var noe øm. THAT'S IT ! Og jeg er fullstendig klar over at dette varierer fra person til person, men som mange andre over her prøver å snakke om noe de ikke har vært gjennom, kan ikke jeg det. Så jeg kan ikke uttale meg om vaginal fødsel, eller om ks- til noen andre, fordi det IKKE VAR MIN FØDSEL,KS, FORLØSELSESMETODE osv. Jeg kan jo KUN snakke om mitt tilfelle ! Er dere ikke enige i at INGEN, jeg gjentar INGEN fødsler, ks kan sammenlignes direkte ? De er jo alle unike ! Jeg fatter og begriper ikke at noen tror at folk velger ks fordi de tror det er enkelt ? Jeg vet om mange som synes ks høres driiiiiitskummelt ut og gruer seg. Det er jo akkurat samme med de som gruer seg til vaginal fødsel ! Jeg blir faktisk helt rystet her jeg sitter, over at det finnes så intolerante mennesker som sier visse ting som blir sagt her over. Jeg sikter overhodet ikke til alle, men til visse personer som dømmer i vildens sky ! INGEN er vi like, og INGEN fødsler er like ! Hvorfor skal så ofte vaginal-fødere dømme oss med angst ? HVa vet dere om vår angst ? Tror dere ikke den er GANSKE sterk så lenge man velger å gå den veien man gjør ? Tror dere man sitter hjemme i sofaen: " Hmmm jeg er gravid, fødsel ? Nei det gidder jeg ikke, skal fikse meg et snitt jeg". Det er ikke lett å få ks, men når man virkelig har angst/fobi så er det nok grunn nok. Og her snakker vi jo ikke om å grue seg, her snakker vi om angst ! Å være intenst redd, å slite med pusten, å gråte, å gå i terapi, å være så redd for å føde at man omtrent heller lar være å bli gravid. Noen sier: "hvorfor får dere barn da?" Herregud, jeg får i allefall ikke barn fordi jeg vil kjenne smerte ?! Jeg får barn for å oppleve verdien i å elske et barn, å oppleve det å bli mamma, å få veilede et nytt lite menneske gjennom livet. Livet er lengre enn en fødsel. Og om noen her får barn kun for å føde, det tviler jeg STERKT på....er vel det som skjer etter fødselen som er relevant ? Er ikke hvordan man velger å "forløse" barnet som gjør en til en dårlig/ikke dårlig forelder, det er det som kommer etterpå....nemlig livet ! Takk for meg ! Over og ut ! Lykke til
Gjest Skrevet 29. november 2006 #28 Skrevet 29. november 2006 "Dette med planlagt keisersnitt er en mote som blidgjør feige og egoistiske mødre.." Jeg sier det RETT ut Dagrosa: Det er ingen andre enn DU som er en feig og egoistisk ! Du bør faktisk skamme deg over den uttalelsen...kjenner jeg blir flau på dine vegner ! Seriøst helt flau, sitter her å gaper ! Tenk å være så bastant, å dømme mange tusener av mennesker du ikke kjenner, føler med deg ! Jeg tør også å stå for nicket mitt, tro du meg ! Du kaller meg en feig og egosistisk mor uten å vite noenting om meg ! Jeg inngår nemlig i kategorien din "Feig egoistisk mor". Det er helt ok å si meningen sin om ting på en ordentlig måte, men dette er rett og slett drøyt !
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #29 Skrevet 30. november 2006 Til dagros: en venninne av meg har så angst at hun ikke tør å bli gravid. Hun har så inderlig inderlig lyst på et barn, men har så angst for fødsel, at hun ikke tør. Synes du da at det er til pass for henne ? Skriver under på Enjentes innlegg...det er du som er ego, ingen andre......
langevipper Skrevet 30. november 2006 #30 Skrevet 30. november 2006 huff kjenner jeg blir provosert av denne debatten jeg også... ks for å slippe et smertehelvete...JA TAKK Jeg hadde rier i over 30 timer før det ble ks. De 2 siste ble jeg satt på drypp av overlegen (mens jordmor sa det ikke kom til å hjelpe) selv om jeg hadde vært satt på drypp flere ganger i løpet av natten uten hell. Jeg fikk riestorm og jeg kjente ikke noe til epiduralen i det hele tatt. riene gikk fra 0 - 100 i neste to timer uten pause, og de 20 siste minuttene lå riene på 100 uten så mye å vike. Det var sinnsykt vondt. pga de 2 timene der tørr jeg ikke å gå for normal fødsel neste gang, jeg hadde tilogmed full åpning på slutten men Oda ville ikke ut. Jeg er ekstremt glad for at en kan få planlagt ks, uten den muligheten hadde jeg ikke klart tanken på å få flere barn. Jeg kan rett og slett ikke forstå hvorfor de mener at de som får planlagt ks blir lykkeligere. Jeg har ikke opplevd det selv, bare haste snitt...men hva er så greit med det??? Jeg har aldri opplevd noe så unaturlig som å få barnet mitt løftet ut av meg for å så bli gratulert med jenta som ble født. Det tok meg lang tid for å forstå at Oda var kommet ut. Jeg klarte ikke å holde henne eller amme henne...det orket jeg ikke. Jeg fikk kraftige skjelvinger etter ks og sov i 2 timer etter fødselen. Jeg føler at kroppen min har sviktet meg, jeg klarte ikke det millioner av kvinner hadde gjort før meg. På toppen av det hele trodde legene at jeg kanskje hadde fått blodpropp i lungene og dermed ble jeg et døgn på oppvåkning før jeg måtte ligge på intensiv avd i et døgn etter det. Det tok 2 dager før jeg fikk skikkelig sett på min datter, følte meg som en dårlig mor som ikke før da fikk skikkelig studert henne og sett at hun lignet på pappaen sin. Jeg har lenge tenkt at jeg har lyst på en stor familie, hvertfall 3 barn. Hadde det ikke vært for planlagt ks så hadde det måtte stoppet med 1 barn og det hadde plaget meg å ikke kunne gi søsken til Oda. Riktig nok så er behovet for planlagt ks medisinsk nødvendig for meg, for på toppen av sinnsyke smerter før ks og mistanke om blodpropp så oppdaget legene at jeg hadde fått en mild form for hjertesvik under fødselen (det ble oppdaget med ultralyd dagen etterpå). foreløpig så har jeg fått beskjed om å vente med å bli gravid igjen...går til kontroll på hjerte avd på haukeland og fremgang er det men det går sakte. Jeg har fått føle på kroppen hva intens smerte er så jeg forstår de som får igjennom planlagt ks pga frykt for smerte. De fleste klarer å komme seg igjennom en fødsel, men enkelte er redd for smerte og for at ting kan gå gale under fødselen. Man bør støtte dem som lever med en slik frykt, ikke dømme dem som egoistisk og feige. For det å få oppleve å bli mor er det største som har skjedd meg, tiltross for at mye gikk gale så er jeg lykkelig...men pga Oda... og vil nok bli like lykkelig om jeg får flere barn... men gruer meg sinnsykt til planlagt ks... men søsken det skal Oda få:-) Jeg passer nok ikke helt inn i denne debatten, men følte for å skrive ned mine tanker om dette. Det blir forresten for dumt å si at en ikke fortjener å bli mor hvis en ikke klarer å gjennomgå en vanlig fødsel pga frykt for smerte. er ikke så glad for at det ble haste-snitt og vil neppe rope hurra når jeg får planlagt ks neste gang:-) Men det er slik det kommer til å bli....om jeg får oppleve å få flere barn huff så skrekkelig langt dette ble da...
Simselimsen Skrevet 30. november 2006 #31 Skrevet 30. november 2006 Hva er det for at alle er så sure og grinete? kjenner at jeg også blir sur og grinete....Det er så typisk at alle skal drive og rakke ned på hverandre....du er en dårligere mor fordi du vil det ogj den andre er en dårlig mor for hun gjore det.... Gå heller og kyss beibien deres på panna og si at dere er glade i dem i stede for og sitte og skryte av hvor fantastisk dere er som har gjort det rette valget når det gjalt fødseln.....
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #32 Skrevet 30. november 2006 Jeg synes det er vanskelig å forstå at det blir så mye krangel om en slik uttalelse. Det sies jo bare at de førstegangsfødende som på forhånd av en eller annen grunn har fått avtalt keisersnitt, er mer fornøyde enn de som har hatt vaginal fødsel. Jeg skjønner godt at om man er lammet av fødselsangst, så er det en enorm lettelse å få keisersnitt. Det er en subjektiv oppfatning som er blitt undersøkt her. Det var ikke en sammenligning av forløsningsmetoder som ble gjort. Førstegangsfødende som har fått utført keisersnitt har selvsagt ingen andre erfaringer med forløsningsmetoder. Det er vel bra at de er fornøyde med valget de har tatt?
*smil* m/ snupp06 & gutt 07 Skrevet 30. november 2006 #33 Skrevet 30. november 2006 Så deilig å høre=) For neste gang SKAL jeg ha keisersnitt.. Jeg tør rett og slett ikke føde vaginalt igjen, så jeg skal , skal , skal!!!!!!!!!
carinamor;) Skrevet 30. november 2006 #34 Skrevet 30. november 2006 DAGROSA: hva i all verden mener du med dette? "Hva betyr mors lykke ovenfor det å gi et barn den beste start i livet ved å komme til verden slik man er ment til å komme til verden?" mener du at jeg ikke har gitt mitt barn den beste start i livet bare fordi jeg tok keisersnitt, fy flate blir så provosert at det er sykt! føler jeg kunne ikke gjort det noe anneledes, selv om dette ikke var selvvalgt KS. men å kalle oss mødre som har tatt ks, for "egoistiske" og "tåler ikke smerte" kan du ta tilbake. for skal love deg det er smerte med KS i ettertid også, kom meg ikke ut av rommet mitt på to dager jeg, og da først med gåstol. FY deg! krenke oss på denne måten!
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 30. november 2006 #35 Skrevet 30. november 2006 Tror ikke det gjelder alle.. og i alle fall ikke hastekeisersnitt!! Det hadde jeg, og er det mest grusomme jeg har opplevd! Var i tillegg deprimert og syk i fire mnd etter plutten ble henta ut.... så jeg tror jeg ville blitt mer lykkelig av å få føde vaginalt, og faktisk få kontakt med ungen min før etter et halvt døgn!
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 30. november 2006 #36 Skrevet 30. november 2006 Enig med deg ja... hadde også hasteks....
Madamina Skrevet 30. november 2006 #37 Skrevet 30. november 2006 Leste om igjen mitt første innlegg med våkent sinn i morges. Beklager, uttrykte meg nok litt vel sterkt der. Må egentlig slutte å være inne på disse sidene (bortsett fra når jeg bare har små enkle hverdagsloge spørsmål som svigermor ikke har svar på). Debatt skriftlig er veldig vanskelig, ihvertfall når mann i utgangspunktet uttrykker seg verbalt for krasst. Som jeg tidligere sa er jeg ikke imot (men hva betyr det hva jeg er imot?) mennesker som av psykiske årsaker må ta KS. Det er jo tydelig at det er mange her som ikke har væært psykisk i stand til vanlig fødsel. Det er nok ikke kommet til det punktet at allle bare kan få KS i Norge som i andre land. Er glad der er folk inne som har erfaring fra KS som sier at det også er et smertehelvete og at man ikke unngår smertefaren ved det heller. Jeg håper jeg aldri må ta KS for jeg kunne ikke leve med arret i mitt yrke (må ha helt inntakt magemuskulatur). Kjenner folk som sliter med KS-arr i mange mange år etterpå. Kanskje helse-Norge burde være flinkere til å hjelpe de som har fødselsangst gjennom engstelsene. Ser noen her inne har gått i terapi. Men beklager. Uttrykte meg veldig krasst. Er pinlig berørt faktisk. Ble altfor revet med. La meg da slanke det hele ned til at jeg bekymrer meg dersom det skal bli like lett å få KS i Norge som i UK. F.eks pga menn som krever at kvinnen tar KS fordi vaginaen hennes må holdes inntakt. Unnskyld (Jeg er forresten veldig tolerant og selvsagt kommer jeg ikke til å nekte mine barn smertestillende ved smerter. Men jeg kommer ikke til å stappe Paracet i dem ved minste tegn til hodepine eller støle muskler etter gymmen).
aprilspøk Skrevet 30. november 2006 #38 Skrevet 30. november 2006 Enig med dagrosa! Det bør være gode indikasjoner for å få keisersnitt, for alle undersøkelser viser at det er best for barnet å fødes på normalt vis. At man ikke skal ha noe smerte under en fødsel, synes jeg er tåpelig. Litt bør man tåle. Selvfølgelig er det å føde det vondeste èn noen gang har gjort, men samtidig var det en kjempeflott opplevelse. Ganske så fantastisk at naturen er skapt slik at det er mulig å få ut et barn den veien:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #39 Skrevet 30. november 2006 Hmm.. Selvfølgelig bør man kjenne sårsmertene, det er jo en stor operasjon. Men tror nok ikke man kan sammenligne det helt med fødselssmerter, ihvertfall i de fleste tilfeller. Har man hatt keisersnitt får man smertestillende i etterkant,spesielt de første dagene. Og i de aller fleste tilfeller vil smertestillende hjelpe, noe det vanligvis ikke gjør under en fødsel. En annen sak er at man ikke er i stand til å ta hånd om den nyfødte i starten fordi man er nyoperert. Og det taler jo også mot keisersnitt.
Gjest Skrevet 30. november 2006 #40 Skrevet 30. november 2006 Hei anonym, jeg klarte HELT fint å ta hånd om datteren min etter ks ! Ikke hadde jeg noe særlig vondt, hodepine vil jeg beskrive som verre. Tenkte bare jeg skulle tilføye det
mai mammaen til to Skrevet 30. november 2006 #41 Skrevet 30. november 2006 jeg er veldig lykkelig..og jeg fødte vaginalt.. kan ikke tro at fødselen skulle blitt bedre med ks enn det den var nå.. men så hadde jeg en drømme fødsel... 3 timer og 45 min etter første rie så var gulljenten ute.. brukte ingen smertestillende... men skal love dere at hadde det vart lenger hadde jeg krevd å få det.. for skal love dere det var VONDT! men syns på en måte at det var en fint vondt.... for jeg visste jo at snart kom babyen min.. og i dethun var ute var det ikke vondt mer..
Nusseline♀♀♂ Skrevet 30. november 2006 #42 Skrevet 30. november 2006 Jeg er lettet over at du selv faktisk skjønte at du hadde begått et overtramp. Jeg ble sjokkert over hva du skrev! Jeg har fødselangst og hvis jeg noen gang skal ha flere barn så blir det planlagt ks. Når jeg skulle føde mitt første barn tok fødselen 22 timer og jeg hadde rier med 1 minutt mellom mesteparten av tiden. Ingen bedøvelse hjalp med unntak av epidural (på jormors anbefaling) en stakket stund. Jeg måtte ligge å snu meg fra side til side fordi den ikke fungerte som den skulle og til slutt fungerte den ikke i det hele tatt. Jenta ville nesten ikke ut og de bestilte ks, men hun kom i siste liten. Når jeg skulle ha andre ble jeg lovet tidlig epidural. Kom inn på kvelden med rier, men jordmor sa det var modningsrier(?). Ble sendt hjem, hadde vondt hele natten. Mannen min våknet i 5-tiden av at jeg satt å gråt av smerte. Hadde det ikke vært for at mannen min insisterte på å reise hadde jeg født hjemme. Jenta kom 1 1/2 time etter ankomst føden og jeg ble nektet epidural fordi det var for sent. Andre smertestillende fungerer ikke for meg og det endte med at jeg fødte uten smertestillende. Vi ønsket oss et barn til og jeg tenkte at har jeg kommet gjennom det to ganger klarer jeg det vel en siste gang, så jeg ble planlagt gravid. Jeg fortrengte tankene på fødsel helt til jeg fikk sterke kynnere rundt uke 35. Da kom den snikende. 17 dager før termin knakk jeg helt sammen, klarte ikke ringe føden fordi jeg ikke klarte å snakke. Jeg ringte mamma i min desperasjon på hjelp og fikk frem gjennom gråteanfallet: Jeg er så redd!! Mamma fikk ringt føden og jeg fikk time til å komme med en gang. Mens jeg satt på føden startet fødselen for fullt og jeg fikk panikk hver gang jeg fikk ny rie. Babyen ble stresset, og etter at jeg fikk epidural steg pulsen til langt over 200 slag pr/min. Det ble akutt keisersnitt. Og jeg hadde et helvete i ettertid. Kort fortalt: mistet 1,8 liter blod (ønsket ikke blodoverføring),tålte ikke morfin og kastet opp i 3 døgn etterpå og hadde sårsmerter ihvertfall 6 uker etter. MEN får jeg velge igjen tar jeg keisersnitt så redd er jeg for å føde! ;( Syns dere skal ha respekt for de som har fødselangst jeg, dere vet ikke hva vi sliter med og det skal dere være VELDIG gla for!
Gjest Skrevet 30. november 2006 #43 Skrevet 30. november 2006 Endelig noe positivt om keisersnitt! Jeg har tatt keisersnitt selv i oktober og jeg vil si at det var en meget fin opplevelse! Kunne faktisk tenke meg en baby til rett etter forløsningen og det sier vel alt? Har nemlig også født vaginalt og da tenkte jeg : ALDRI MER! Visst helse Norge ønsker å få opp fødselstallet så bør de gi kvinner friheten til å velge selv hvordan de vil bli forløst!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #44 Skrevet 30. november 2006 Så bra da! Og du klarte å løfte datteren din opp i sengen din også, allerede første dagen? Da er du tøff. Tror ikke så veldig mange har det slik!::
Gjest Skrevet 30. november 2006 #45 Skrevet 30. november 2006 Hmm.... det er ikke så mange som er kritiske til medienes framstilling av forskning her! HVEM blir lykkeligere av keisersnitt? Har du gått til selve rapporten, eller forskeren selv, eller tar du ut bruddstykker av det Bergens Tidende skriver? Det er helt essensielt HVEM denne undersøkelsen handler om. Det er kvinner som har PLANLAGT keisersnitt! Det er en GRUNN til at de har planlagt keisersnitt! En kan bare se på bakrunnen for å velge ks i noen av innleggene her, så forstår vi jo at DISSE kvinnene blir lykkeligere av ks! VÆR KRITISKE TIL MEDIENES FRAMSTILLING AV FORSKNING! Hva er det som er undersøkt, egentlig? Hvem er det undersøkelsen handler om? Akkurat denne undersøkelsen handler om MØDRE SOM HAR PLANLAGT KEISERSNITT. Det å skrive at MØDRE blir lykkeligere, blir direkte feil, da det indikerer at undersøkelsen handler om ALLE mødre.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #46 Skrevet 30. november 2006 Nusseline *med 3 små* Så fint innlegg Bare lurer på en ting, hvorfor nektet du blodoverføring ? Er du medlem av Jehovas Vitner ? Spør ikke for å dømme, kun fordi jeg lurer.
Gjest Skrevet 30. november 2006 #47 Skrevet 30. november 2006 Anonym: Om man kan samenligne det med fødselssmerter er ikke noe verken jeg eller du kan si noe om (iom. at jeg ikke har født og du ikke har tatt ks). Godt mulig at det er vondere å føde, men det blir jo bare gjetting... Ja, man får smertestillende, men de går jo også over i melken, derfor valgte jeg å ta veldig lite av det.
Gjest Skrevet 30. november 2006 #48 Skrevet 30. november 2006 Jeg synes for det første at de som kritiserer signerte innlegg bør være såpass at de signerer selv. Ellers tror jeg at en fødsel er totalt forskjellig fra person til person og fra gang til gang. Jeg måtte ta ks, og er veldig lei meg fordi jeg ikke fikk føde datteren min på "vanlig" måte. Jeg vet at det er vondt å føde, men de som velger ks for å unngå smerter kan gå på en smell. Jeg hadde store smerter konstant de første 4 dagene, og vondt så det holdt de neste to ukene. Ks er en stor operasjon. Vil også si at alt helsepersonell jeg har snakket med sier at et planlagt ks er mye mer risikabelt og ukontrollert enn en vanlig vaginal fødsel. Jeg synes ikke noe om denne keisersnitt-trenden, hvor det blir gjort fordi det er "enklere" eller for å ikke "ødelegge musa" feks. Men - jeg mener det finnes tilfeller som ikke er direkte medisinske hvor planlagt ks kan forsvares. Ser at noen skriver at de ikke er imot hastesnitt. Det er vel ingen som er imot haste/katastrofesnitt, det ville vært litt sært.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2006 #49 Skrevet 30. november 2006 hvis noen er så redd for å ødelegge "musa" som du sier, og heller er villig til å ta ks, er vel det en grunn, da har de jo angst rett og slett, for å bli ødelagt der nede, i motsetning til alle dere tøffinger med S på brystet. Kanskje dere er redde edderkopper, men ikke denne dama som er redd for å bli "ødelagt" der nede ? Skal noen dømme en av dere for deres fobier...nei skjerpings jenter ! Ingen velger å ha angst eller fobi, så såpass oppi topplokket befinner det seg vel hos dere også at dere skjønner det ?! Jeg tror ikke det er en trend, men rett og slett en annen grunn, at kvinner nå til dags er smartere, mer bevisste på hva de gjør og ikke så lett slipper kontrollen som før i tiden. Før i tiden var ikke dette et valg som regel. Folk visste ikke at man kunne ta ks på grunnlag av angst, nå til dags vet folk det, og det er mer og mer opplyst om. Tror overhodet ikke at noen tenker "gud så trendy jeg er" skal ta ks. Jeg er hjelpepleier og har en god venninne som er jordmor, spurte henne om dette amanda-sin-mamma sier med at et planlagt snitt er mer risikofylt enn en vaginal fødsel. Stemmer ikke ! Under en vaginal fødsel kan ALT skje, flere foldige ting, men i et planlagt snitt vet de om riskene og er veldig godt forberedt. Hun er jm og hevder dette er feil. Hun sier også at 99% av jm selv velger ks....wonder why
Gjest Skrevet 30. november 2006 #50 Skrevet 30. november 2006 Det var dette med anonym kritikk da.. Ei jordmor du kjenner sine personlige meninger representerer nok ikke sannheten bedre enn seriøs forskning--- http://www.aftenposten.no/helse/article813323.ece Overskrift: Risikoen for at mor dør ved keisersnitt er 25 ganger større enn ved normal fødsel, viser en ny landsomfattende undersøkelse. http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=4276 Her står det blant annet: Det er større risiko for komplikasjoner ved keisersnitt enn ved normal fødsel. I en norsk studie utført av overlege Renate Häger ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet, fremlagt i 2004, går det frem at én av fem får komplikasjoner etter inngrepet. http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=4277 Her står det blant annet: ”Mange kvinner synes keisersnitt virker så kontrollert, mens en fødsel er noe ukontrollert. I vår verden er det omvendt. Utfordringen er å få ut til kvinnene at alternativet til vaginal fødsel ikke er helt ufarlig,” sier seksjonsoverlege Liv Ellingsen ved Sykehuset Buskerud til Dagens Medisin. Jeg kunne puttet inn fler linker, men jeg tror jeg har fått frem poenget mitt. Så kan det vel diskuteres om det er så mye smartere som du sier å ta ks. Jeg mener det er en trend å ville føde "enklest" mulig. Men jeg skrev i forrige innlegg at jeg er enig i at ks bør innvilges i noen tilfeller, og da mener jeg selvfølgelig ved alvorlig fødselsangst og lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå